וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ המשיך את הקפאת בדיקת המבקר בצה"ל - והורה לו להגיע לפשרה עם היועמ"שית

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 19:56

המבקר, היועמ"שית והעותרים ינסו להגיע לפשרה לגבי חלק מבדיקתו של המבקר על אירועי 7 באוקטובר, בעיקר זו של פיקוד העורף ולא של דרג לוחם. בנוסף, הציעו השופטים לצדדים לשקול הגעה ל"הבנות" בנוגע לסיום ביקורות המבקר - המצויות בשלבים מתקדמים

בג"ץ דן בעתירות נגד בדיקת מבקר המדינה: "אין עוררין על הצורך בחקירה"/לע"מ

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) כי מבקר המדינה וגורמי הביטחון יעדכנו בנוגע לאפשרות להמשיך באופן הדרגתי את ביקורת מבקר המדינה. זאת, לאחר דיון בעתירה התנועה לאיכות השלטון נגד ביקורת מבקר המדינה על אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל".

העתירה, שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון בשיתוף עם פורום חומת מגן לישראל, ביקשה להשהות את הביקורת על צה"ל ומערכת הביטחון בעת הלחימה לאור הפגיעה במאמץ המלחמתי, וטענה כי ועדת חקירה ממלכתית היא הגוף המתאים לחקור את האירועים.

בהחלטתם, הורו השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ודוד מינץ למבקר המדינה ולמשרד הביטחון לנהל שיג ושיח בנוגע לאפשרות מימוש שלב א' של הביקורת, הכולל ביקורת המתנהלת בפן המדיני והאזרחי, ולהגיש הודעת עדכון עד 28 ביולי.

דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

בג"ץ הורה גם למשיבי המדינה להגיש עד 31 באוקטובר הודעה המעדכנת בדבר עמדתם ביחס לאפשרות ביצוע שלב ב' של הביקורת, הכולל ביקורת שבה צה"ל הוא המבוקר העיקרי והנוגעת לנושאי ליבה מבצעיים מסוימים. בנוסף, הציעו השופטים לצדדים לשקול הגעה להבנות בנוגע לסיום ביקורות הנמצאות בשלבים מתקדמים.

צו הביניים שניתן ב-16 ביוני, המקפיא את הליכי הביקורת, יישאר בתוקף עד להחלטה אחרת.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט להותיר את צו הביניים על כנו ולהמשיך ולעצור את ביקורת המבקר בעת הזו. עמדתנו נותרה בעינה - רק ועדת חקירה ממלכתית, עצמאית ונטולת פניות, תוכל לרדת לחקר האמת ולספק לציבור את התשובות להן הוא זכאי. נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ולפעול למען הקמת ועדת חקירה ממלכתית בהקדם האפשרי".

עוד בוואלה!

עם חבילת הסלולר של וואלה תשלמו פחות! בואו לחסוך

לכתבה המלאה
דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
דיון בעתירה למניעת ביקורת של מבקר המדינה לגבי מלחמת "חרבות ברזל" ,בית המשפט העליון, 17 ביולי 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "במהלך הדיון היום בבג"ץ הובהר על ידי השופטים כי בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שאלת סמכותו של מבקר המדינה לבצע ביקורת אינה עומדת לדיון. כמו כן, השופטים הבהירו בדיון כי סוגיית הקמת ועדת חקירה ממלכתית אין מקומה בדיון זה. כזכור, מבקר המדינה הבהיר זה מכבר כי ככל שתקום ועדת חקירה ממלכתית ייקבעו גבולות הגזרה בין הביקורת לוועדה. עם זאת איש אינו יודע אם ומתי תקום הוועדה ומה יהיו סמכויותיה. משכך, גם סוגיה זו הוסרה מסדר היום על ידי שופטי בג"ץ.

המיקוד בדיון ובהחלטת בית המשפט היה בשאלה אחת: הקשב הפיקודי שנדרש לצורך הביקורת אל מול ניהול הלחימה. בהקשר לכך, בג"ץ הנחה והמליץ לנהל משא ומתן מהיר הן בהקשר לנושאים שבשלב א' והן לגבי הנושאים הנמצאים בישורת האחרונה. מבקר המדינה מכבד את החלטת בג"ץ ויפעל לעדכן את בית המשפט עד 28.7.24 באשר לתוצאות המגעים עם הייעוץ המשפטי לממשלה, צה"ל והשב"כ. משרד מבקר המדינה יפעל לקיום המגעים כבר ממחר בכל הנוגע לנושאים הכלולים במסגרת 'שלב א' של הביקורת ונושאים נוספים שהעבודה עליהם לקראת סיום ובהמלצת השופטים ראוי לבחון קידומם.

מבקר המדינה מצפה מצה"ל ומהשב"כ לשתף פעולה באופן מלא בשיח כדי לאפשר את השלמת הדוחות, תיקון הליקויים ופרסומם לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully