וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיסכון משמעותי לכל משק בישראל": ועדת הבריאות של הכנסת בדרך לרפורמה במזון

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 3:50

ההצעה תאושר לקריאה שנייה ושלישית לקראת ההצבעה בכנסת, במרכזה ההבטחה הגדולה: רפורמה בתחום המזון, האמורה להפחית את העלויות בסופרמרקטים. איך זה יקרה? על ידי התאמה לתקן האירופאי. שר הבריאות: "למרות המלחמה שעצרה את החיים של כולנו, אנו ממשיכים בתהליכי ההוזלה"

משה בר סימן טוב, מנכל משרד הבריאות, קורא לציבור לחתום על כרטיס אד/דוברות משרד הבריאות

ועדת הבריאות של הכנסת תאשר היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית לקראת ההצבעה בכנסת את ההבטחה הגדולה: רפורמה במזון של משרד הבריאות שאמורה להפחית את העלויות בסופר עבור אזרחי המדינה. איך זה יקרה? על ידי התאמה לתקינה האירופאית ומלחמה ביוקר המחיה בישראל. שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, אמרו כי הרפורמה תיכנס לתוקף החל מהשנה הבאה ב-1.1.25.

המהלך צפוי לייצר תנאים אופטימליים לייבוא מזון לישראל תוך שמירה על בריאות הציבור, ויאפשר ודאות רגולטורית גם לתעשייה הישראלית. תבוטל חובת הקשר הישיר של היבואן עם היצרן ליבואן נאות ומנגד תוטל חובת ביצוע תהליכי ניהול סיכונים ובקרת איכות על ידי היבואן והמשווק. יצויין כי במסגרת עקרון השיוויוניות יתאפשר גם ליצרן הנאות, כבר בתקופת המעבר ובתנאי שיקיים את כלל חובותיו, לפעול לפי ההוראות המאומצות (בהתאם לדין האירופי). בכך נוצרים תנאים אופטימליים לתעשיה הישראלית לעמוד בשורה אחת עם יצרני מזון מהמובילים בעולם.

אישה במחלקת פירות וירקות בסופרמרקט. ShutterStock
"ההבטחה הגדולה: רפורמה במזון של משרד הבריאות שאמורה להפחית את העלויות בסופר עבור אזרחי המדינה". (אילוסטרציה)/ShutterStock

במסגרת הרפורמה מבצע משרד הבריאות שינוי תפיסתי עם פתיחתם של מסלולי ייבוא מזון העומדים ברגולציה האירופית ועל בסיס הצהרה של שיווק כדין באירופה. העיקרון המוביל הוא העברת האחריות לתקינות ובטיחות המוצרים על היבואן בהתאם למקובל באירופה והקניית כלים ליבואן לביצוע תהליכים איכותיים לניהול סיכונים ובקרת איכות על המוצרים המיובאים לישראל.

שר הבריאות, אוריאל בוסו, הסביר את חשיבותה של הרפורמה בעיניו ובעיקר עבור אזרחי ישראל. "למרות המלחמה שעצרה את החיים של כולנו, עדיין המשכנו את התהליכים להוזיל את החיים בישראל", הדגיש בוסו. "שוק המזון ומוצרי הצריכה מוערך בכ-53 מיליארד שקלים, כך שכל הורדה בעלויות הייבוא צפויה להביא לחיסכון משמעותי לכל משק בית בישראל, על פי ההערכות בסכומים שעשויים להגיע לאלפי שקלים בכל שנה".

עוד הוסיף כי "הגענו לישורת האחרונה של החקיקה לאחר עבודה מאומצת של כלל הגורמים הרלוונטיים שעבדו על המהלך במשרד הבריאות ובראשם שירות המזון הארצי, ובשיתוף משרד ראש הממשלה ומשרדי האוצר והכלכלה. כפי שהתחייבתי, החוק מקודם בתיאום ועם שמירה על ענף החקלאות והחקלאים. אני מבקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' על התמיכה לאורך כל הדרך וליו"ר ועדת הבריאות, ח"כ יוני משריקי, שקיים דיונים ענייניים בנושא וסייע לנו להגיע לנוסח החוק הטוב ביותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שר הבריאות אוריאל בוסו. ראובן קסטרו
"כל הורדה בעלויות הייבוא צפויה להביא לחיסכון משמעותי לכל משק בית בישראל". בוסו/ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, המשיך: "אנחנו מסיימים עכשיו את רפורמת המזון, זאת רפורמה גדולה ומורכבת. זוהי הייתה יוזמה שלנו של משרד הבריאות ולא של שום מקום אחר. חשבנו שהגיע הזמן. ההליכה לרגולציה האירופית נועדה לשפר את ניהול הסיכונים. מה שנכנס למדינה במסלול הייבואן האירופי אנחנו יודעים שיש עוד עין שרואה את הדברים האלה ואפשר לסמוך עליה והסנדרטים נקבעו על ידי אנשי מקצוע. התוצאה שתצא השבוע ממשרד הבריאות תייצר מציאות חדשה".

"הרפורמה והתוכן האירופאי מדבר על סטדנרטים, מנגנוני ניהול סיכונים ואכיפה של ישראל- אכיפה מנהלית מול העוסקים במזון. אנחנו קובעים חובה לכל מי שנמצא בשרשרת לקיים מנגנונים של ניהול סיכונים". המנכ"ל הוסיף: "אנחנו מוותרים על השליטה מה ייכנס לישראל, אבל אנחנו נותנים הרבה אחריות ליצרנים וגם לצרכנים שיהיו יותר ערניים ומודעים ומקווים שגם מגוון המוצרים הגדול שיגיע לארץ יגדל".
"מדברים על רפורמות ביוקר המחייה? זה הדבר היסודי והעמוק ביותר שקרה. מדובר פה על שינוי של כל השוק והדבר הזה אכן צפוי לקרות", הוסיף סימן טוב.

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות בטקס חילופי מנכ"לים, 12 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"אנחנו יודעים שיש עוד עין שרואה את הדברים האלה ואפשר לסמוך עליה". בר סימן טוב/פלאש 90, יונתן זינדל

כאשר נשאל ממשית לגבי הוזלה במחירים אמר כי "אני לא יודע להגיד לגבי הוזלה במחירים מהרגע להרגע. אנחנו מדברים על בריאות הציבור זה מצב של ''ווין- ווין'' שמירה על בריאות הציבור וגם יוסרו חסמים בישראל, אך העבודה לא תמה לגבי יוקר המחיה. צריכים להתמודד פה עם אתגרים לא פשוטים ועשינו זאת יחד עם השר הבריאות שזה בהסכמים הקואליציוניים זה מה שאפשר לנו להוביל ולא לתת לאחרים לעשות את זה. היו 16 דיונים על הנושא בכנסת וח"כ יונתן משריקי ניהל את הדיונים בצורה מופתית ונוצרו הסכמות רחבות למרות שיש אינטרסים רבים.

כשנשאל אילו מוצרים יוחרגו מהרפורמה ומה הסנקציות שיהיו ליבואנים, מסר כי "בגדול אין מוצרי יוצאי דופן, בעיקר מזון לתינוקות ומזון רפואי שעליהם נקיים בקרה קפדנית. הסנקציות הן מגוון רחב מאוד מהתרעות דרך קנסות שלילת ייבואן ועד המישור הפלילי. החידוש הוא הקנסות המנהליים שהם חשובים מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully