וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל בטקס הפרידה מהתפקיד: "אסור להפוך את המשטרה לפוליטית"

עודכן לאחרונה: 14.7.2024 / 23:22

באירוע שנערך במכללה לשוטרים בלטו בהעדרם נתניהו ובן גביר. בנאומו, שבתאי ביקר את השניים והזהיר מפוליטיזציה של המשטרה: "זה מדיר שינה מעיניי. נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותאבד זכות קיומנו". לאחר שעות, בן גביר רמז: "תוקפים אותי כי הבאתי דברים שלא היו במשטרה"

נאום הפרידה של המפכ"ל היוצא קובי שבתאי/דוברות משטרת ישראל

טקס הפרידה מהמפכ"ל קובי שבתאי התקיים הערב (ראשון) במכללה הלאומית לשוטרים. בין המשתתפים בטקס נכללו נשיא המדינה יצחק הרצוג, וראש המוסד לשעבר יוסי כהן. מהטקס נעדרו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. עוד השתתפו בטקס הפרידה פרקליט המדינה עמית איסמן, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה וקודמה בתפקיד אביחי מנדלבליט, וגם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שמינה את שבתאי בעת שכיהן כשר לביטחון פנים. במקביל לטקס, בשעה הקרובה נערך דיון נוסף בוועדה למינוי בכירים בעניין מינויו של הסמפכ"ל אבשי פלד.

המפכ"ל עלה לנאום והודה על התפקיד שביצע במשך שלוש וחצי שנים. "אני נפרד היום ממשטרת ישראל אחרי 39 שנות שירות, ובתום תקופת כהונה של שלוש וחצי שנים כמפכ"ל המשטרה. אז, קיבלתי את התפקיד בחרדת קודש ומתוך תחושת אחריות כבדה . וכיום, אני נפרד ממנו באותה חרדת קודש ובהכרת תודה. ניתנה לי הזכות הגדולה לשרת את העם והמדינה ולעמוד בראשו של ארגון ביטחוני מהמרכזיים במדינה, שייעודו אכיפת חוקים, חשיפת עבירות, מניעתן, חקירתן, לחימה בפשיעה והבאת עבריינים לדין".

טקס הפרידה ממפכ״ל המשטרה קובי שבתאי, 14 ביולי 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
"ניתנה לי הזכות הגדולה לשרת את העם והמדינה ולעמוד בראשו של ארגון ביטחוני מהמרכזיים במדינה". שבתאי/לשכת העיתונות הממשלתית

המפכ"ל מסר כי אסור להפוך את המשטרה לגוף פוליטי, פנה ישירות לפקודיו ומסר כי "קציני משטרת ישראל ומפקדיה, מכם עד השוטר בקצה, אני אומר לכם, אומר את זה כאן, גם לנשיא המדינה, לראש הממשלה: אסור להפוך את המשטרה לפוליטית - ככזאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותאבד
זכות קיומנו.

עוד הוסיף כי "אנחנו גוף מקצועי שתפקידו לשמור על רווחת האזרח ובטחונו האישי. אל תפגעו במשטרה והשאירו אותה מחוץ לשיח הפוליטי. השיח הזה מחליש את הארגון ועתיד לפגוע ביכולותיו לממש את ייעודו. תקופת כהונתי התאפיינה במתח גדול בהקשרים אלו, בוודאי עבורי, כמי שמוביל את משטרת ישראל. אני מסיים את תפקידי בתחושה לא קלה. ההתמודדות כנגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה"

בתוך כך, התייחס לאסון מרון ולקח אחריות על תפקידו באירוע. "אסון מירון הוא מצלק, כואב וקשה. האירוע הזה מדיר שינה מעיניי מאז אותו לילה טראגי. אני נושא בליבי את הכאב והאובדן של המשפחות ואת הצורך. להבטיח שמקרה כזה לא יישנה. כמפכ"ל, אני לוקח אחריות מלאה על מה שהתרחש במשמרת שלי. פעלתי לתיקון נהלי הבטיחות, להגברת הפיקוח ולהכנסת שינויים מהותיים באופן ניהול אירועים המוניים. המשטרה תמשיך לבחון את עצמה כל העת, ותפעל לשמירה על חיי האזרחים".

על מלחמת חרבות ברזל אמר כי "התגלתה משטרת ישראל במלוא תפארתה. השוטרים, לוחמי משמר הגבול בהובלת מפקד המחוז הדרומי היו הראשונים להגן על תושבי הדרום מתקפת הטרור האכזרית של חמאס, הם אלה שבלמו את כניסתם של מאות מחבלים למרכז הארץ, הצילו חיי אדם ולחמו בעוז
ובגבורה. ניצב אמיר כהן שלחם בקור רוח ובאומץ לב, נפצע מירי ורסיסים והמשיך לפקד ולנהל עשרות זירות לחימה. שישים ושלושה שוטרים חירפו נפשם ונפלו על משמר המולדת, 278 שוטרים נפצעו. משטרת ישראל הוכיחה כי יש על מי לסמוך".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
המפכ"ל יעקב שבתאי. רונן טופלברג, אתר רשמי
"במלחמת 'חרבות ברזל' משטרת ישראל הוכיחה כי יש על מי לסמוך". שבתאי/אתר רשמי, רונן טופלברג

הנשיא הרצוג נאם ופתח בדברי תשבוחות להתנהלות המשטרה בשבת השחורה ובמבצע לשחרור החטופים. "בזכות התושיה של משטרת ישראל נבלבו המחבלים בעוטף. אני מודה למשפחות השכולות הנמצאות איתנו, ולא שוכח לרגע את המשפחות של עשרות שוטרות ושוטרים שנפלו בקרבות. רק לפני כמה שבועות צפינו בעוז הרוח במבצע ארנון, בו חולצו ארבעה חטופים. אני רוצה להודות למפקד הימ"מ. גם כאן הדמעות שריגשו מדינה שלמה התערבבו עם הדמעות על הנפילה של לוחם הימ"מ ארנון זמורה".

לאחר מכן התייחס לביקורת על המשטרה ואף הדגיש כי יש לשמור על הגוף נקי מפוליטיקה, וזכה לתשואות מהקהל. "חשוב לי להבהיר ולהדגיש: המשטרה לא שייכת ולא תהיה שייכת לאיש. המשטרה לא שייכת לצד פוליטי כזה או אחר. המשטרה חייבת להיות שייכת לכולנו. אנחנו האזרחים חייבים להיות השותפים שלה והיא צריכה להיות שותפה של כולנו - במאמצים לשמירה על חברה דמוקרטית
מתפקדת הפועלת על בסיס שלטון החוק".

עוד הוסיף: "אני קורא ומבקש מכלל נבחרי הציבור - שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה. דרישתו וציפיותיו של הציבור הישראלי חייבות לעמוד לנגד עינינו. משטרה ממלכתית - הפועלת תחת מוראו של הדין, ושלו בלבד - היא עיקרון קריטי שאסור לנו להתפשר עליו".

יצחק הרצוג בטקס פרידה ממפכ״ל המשטרה, 14 ביולי 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
"המשטרה לא שייכת ולא תהיה שייכת לאיש". הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית

היועמ"שית לממשלה גלי בהרב מיארה נאמה גם כן ואמרה כי "אבקש לחזק ולחבק את משפחות החטופים. כלונו ערבים זה לזה. כולנו מייחלים לשובם. זכיתי להכיר את קובי מקרוב. הוא השכן שלי שלי לשולחן הקבינט. שעות של דיונים ושיחות משותפות. למדתי שהור צייר מחונן. למדתי להכיר ולהוקיר אותו. מלאת את תפקידך בתקופה מאוד מורכבת. פעלת כל העת לפי תפסיתך המקצועית. באמנת בכך דאין תחליף לשוטר שנמצא בשטח. איך טיפחת את המצוינות. למדת להתמודד עם האתגרים ותמיד ידעת שאנחנו נאמנים לשלטון החוק".

"אומר על כך למשטרה, לקצינים ולשוטרים פקודיך, כי כלל יסוד הוא שמשטרת ישראל חייבת לשרת את הציבור כולו. עליה לקדם את האינטרס הציבורי. טלו ממשטרת ישראל את הממלכתיות שלה ואת אי התלות, ושברתם כלל יסוד זה. מלאו את תפקידכם ללא מורא וללא משוא פנים, על-פי מיטב שיקול דעתכם המקצועי, העובדות והדין. זוהי אחריותכם וזוהי חובתכם", הוסיפה בהרב מיראה.

גלי בהרהב בטקס פרידה ממפכ״ל המשטרה, 14 ביולי 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
"אתם משרתים את הציבור כולו. מלאו את התפקיד על פי שיקול דעת המקצועי". גלי בהרב מיארה/לשכת העיתונות הממשלתית

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נשא דברים ואמר כי "ב-7 באוקטובר משטרת ישראל תחת פיקודך התגלתה בגדולתה. שוטרים יצאו להגן על אזרחי ישראל בגופם. נחותים בציוד ובאמצעים אבל עליונים ברוח".

"הכרתי את נפשך וידעתי כמה פעמים רצית לזרוק את הדרגות ולרוץ לשטח עם סכין בין השיניים, ואני יודע כמה פעמים הסכין היתה במקום אחר. לפני מינוייך אמרתי שאת מה שהאיש הזה עשה למ"גב יעשה למשטרת ישראל. ידענו שלפנינו ימים מאתגרים אך לא ידענו עד כמה. הרצח והפשיעה בחברה הערבית, מגפת הקורונה, אסון מירון, מלחמת שומר החומות והמצב הפוליטי. רק על זה מגיע לך תוספת שכר. אהבתי לעבוד איתך הן כשר והן כיו"ר כנסת ואני מאוד מקווה שאחרי הכל אתה לא מתחרט".

אמיר אוחנה בטקס פרידה ממפכ״ל המשטרה, 14 ביולי 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
"כמה פעמים רצית לרוץ לשטח עם סכין בין השיניים, ואני יודע כמה פעמים הסכין היתה במקום אחר". אוחנה/לשכת העיתונות הממשלתית

מי שבלט בנוכחותו הוא השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. היחסים בין השניים לקראת סוף תקופת המפכ"לות היו רעועים ביותר. לפני כחודש אמר שבתאי: "פעלתי בכפיפות לשלושה שרים, לכל אחד תפיסת עולם שונה. לצערי, בעיקר בשנה החולפת, מתרבים הניסיונות של השר להפר בצורה בוטה את האיזון המתבקש בין הדרגים. הניסיונות לצייר את האירוע כנושא שעלה בחודש האחרון, את עמדתי המקצועית אמרתי בחדרים סגורים. גם אם הארגון עליו אני מופקד ואני באופן אישי משלמים על כך מחיר כבד. לא הייתי פועל אחרת וכך אני מצפה מהבאים אחריי".

כמה ימים קודם לכן תקף השר את המפכ"ל ואמר: "מאז פרסום דו"ח ועדת מירון, שמצא אותו אחראי באופן אישי - מר קובי שבתאי כבוי ואיבד את החשק לעבוד. כאשר אני הגעתי לאירועי ההילולה במירון, גיליתי שהמפכ"ל היוצא אינו נוכח וכלל לא מצוי בסוד העניינים וקבלת ההחלטות".

קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה 
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי. ניב אהרונסון, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"פעלתי בכפיפות לשלושה שרים, לכל אחד תפיסת עולם שונה". שבתאי ובן גביר/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, ראובן קסטרו

כמה שעות לאחר מכן, בן גביר השתתף בכנס מפגש כיתות כוננות במחוז תל אביב. בנאומו, מסר כי "כשתוקפים אותי, תוקפים אותי כי אני רוצה לשנות. כשתוקפים אותי, תוקפים אותי כי אני הבאתי דברים אחרים שלא היו במשטרה".

"זה לא בושה להגיד: שנים רבות לא האמינו בזה שאזרחים השתלבו בעשייה המשטרתית, שנים רבות לא דיברו על מכפילי כח, שנים רבות לא האמינו שצריך לחלק נשקים, שנים רבות האמינו בתפיסה שונה ש"נעשה שקט, יהיה שקט בבתי הסוהר וניתן עוד ועוד בקלאוות למחבלים אז יהיה כאן טוב ושקט ורגוע - ב-7 לאוקטובר זה התנפץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully