וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יפרסם היום את תחקיר הטבח בבארי. האם יענה על השאלות הקשות?

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 11:51

חדירת המחבלים לקיבוץ הובילה לטבח בלמעלה מ-100 אזרחים וחטיפת עשרות תושבים. 9 חודשים לאחר הקרבות, אלוף (מיל') אדלשטיין, שהופקד על ביצוע התחקיר, יציג את ממצאיו לתושבי הקיבוץ. האם צה"ל נערך למתקפה כזו? למה היישובים לא קיבלו התרעה ומה המרחק בין הגבול לקיבוץ?

בווידאו: חיים ילין בריאיון לטל שלו על תחקיר הטבח בקיבוץ בארי/צילום סטילס: ראובן קסטרו

אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין יציג היום (חמישי) לתושבי קיבוץ בארי את התחקיר על הקרבות שנערכו בקיבוץ ב-7 באוקטובר. עד כה דובר צה"ל לא הבהיר את מרחב הפעולה שניתן לאלוף (מיל') אדלשטיין, כלומר, מה שעת התחלת התחקיר? הנושאים? היקף היחידות והארגונים? עד איזו דרגה בכירה תחקר? האם תחקר את הרמטכ"ל? האם התמקד רק באירועי החדירה לקיבוץ ולא במה שקדם להם?

מתח בין אוגדת עזה לפיקוד הדרום

דרגי השטח בפיקוד דרום מעלים שאלות נוקבות אודות התחקיר על קיבוץ בארי ושאר היישובים. לכן, יש ספק גדול אם אי פעם יגיעו לחקר האמת בשל המתח וחילוקי הדעות הקשים בין מטה הפיקוד למטה אוגדת עזה. זאת, על רקע האירועים שהתחוללו בשעות שקדמו ל-06:30 ולאחר מכן והם: האם מפקד אוגדת עזה קיבל את כל המידע המודיעיני שעליו דן הרמטכ"ל פעמיים במהלך הלילה עם מפקד פיקוד הדרום? מה עשה מפקד האוגדה עם המידע שקיבל?

מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן ומפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אבי רוזנפלד עם כוחות צה"ל בשטח. דובר צה"ל
מתח בין אוגדת עזה לפיקוד הדרום. אלוף ירון פינקלמן ותת-אלוף אבי רוזנפלד/דובר צה"ל

האם צה"ל נערך למתקפה כזו?

בצה"ל לא היה תרחיש ייחוס שמתקרב למתקפה רצחנית שאירעה ב-7באוקטובר. בנוסף, נשאלת השאלה איך נוצר פער בין אימוני חמאס לאורך השנים לבין ההיערכות של צה"ל? לאור זאת, אומנם הוכרזה פקודת 'פרש פלשת' אך היא לא התאימה למציאות בפועל.

מדוע היישובים לא קיבלו התרעה מחשש לחדירה?

שתי טענות מרכזיות מרחפות לאור המידע שהתקבל במהלך הלילה לגבי אפשרות של חדירה. כלומר, בין חדירה אחת לשתיים עד שלוש מרצועת עזה לישראל: האם היישובים הונחו לפתוח נשקיות באופן שקט? לסגור שערים? לעבות את מערך האבטחה ביישוב? לדברי גורמים המצויים, לא ניתנה הנחיה כזו ולכן תושבי הקיבוץ התעוררו לקולות ירי מנשקיהם האוטומטיים של המחבלים.

גורמי ביטחון אמרו כי תמיד יש מתח בין החשש ל'שרוף מקורות מודיעין' לשמירה על נכסים חיוניים. לכן יש לשאול האם ההקפדה על שמירת המקורות היא זו שמנעה את הקפצת הכוחות בלילה, ועיבוי המערכים בשטח בתוך היישובים?

בית הרוס, קיבוץ בארי, 15 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
תושבי הקיבוץ התעוררו לקולות ירי מנשקיהם של המחבלים. קיבוץ בארי/ראובן קסטרו

כמה זמן חלף מהחדירה ועד ההגעה לקיבוץ? מה עשו כוחות האוגדה כדי להתריע על חדירות בגבול?

לדברי האזרחים כבר בשעה 06:50 נשמעו יריות מנשק אוטומטי ברחבי הקיבוץ. בפרק הזמן הזה טוענים האזרחים כי לא קיבלו כל התרעה על חדירת מחבלים בגבול, ולא על כך שהם עושים את דרכם לקיבוץ. עוד טוענים כי לו היו מקבלים מידע מקדים או תוך כדי חדירה היו נערכים אחרת. למשל, ביישוב נתיב העשרה, הרבש"צ התקשר לחמ"ל החטיבתי לשאול מה פשר שיגורי הרקטות, וגם לא קיבל מענה על חדירות אך הבין כשראה תוך כדי שיחה מצנחי רחיפה בעלי מנוע באוויר. (חרף התוצאות הקשות, ייאמר לזכות הכוחות בפיקודו של מג"ד 77 כי שני חפ"קים הגיעו תוך עשר דקות לנתיב העשרה).

לפי התיעודים וניתוח הצירים במרחב קיבוץ בארי, הכוח הראשון של המחבלים חדר את הגבול עם 'שופל' ושני טנדרים מסוג טויוטה שנעו על כביש ראשי בטווח של 4.3 ק"מ מהגבול אל הנקודה בגדר בצד המערבי, בה חדרו לקיבוץ בארי.

לפי הערכות של קצינים בפיקוד הדרום, חדרו אל הקיבוץ בין 300-250 מחבלי נוח'בה במהלך הקרבות. ארבעה זוגות של חברי כיתת כוננות ואזרחים נוספים הרגו בגבורה עילאית למעלה מ-40 מחבלים ובכך מנעו את הכניסה לשכונה השלישית.

לאחר מכן, הגיעו עשרות מחבלים מפסטיבל הנובה שמבצר באזור המזרחי של הקיבוץ, בין היתר בבית של פסי. כדי לקבל פרופורציה על לוחות הזמנים על מה שהתחולל בקיבוץ: לפי אזרחים מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, הגיע אל הקיבוץ סמוך לשעה 16:00. בקיבוץ בארי נרצחו יותר מ-100 אזרחים כולל חברי כיתת הכוננות ו-26 אנשי כוחות הביטחון. למעלה מ-32 אזרחים נחטפו וחלקם נרצחו בשבי.

אל"ם ברק חירם. דובר צה"ל
אל"ם ברק חירם/דובר צה"ל

מפקד אוגדה 99 תא"ל ברק חירם

ברקע התחקיר ואירועי 7 באוקטובר, הדעות על תא"ל ברק חירם שנויות במחלוקת. מצד אחד, יש קושי לשפוט את האירוע המורכב מאוד בו היה מצוי בבארי שהפך לשדה קרב. אך מנגד נוצר משבר אמון בין תושבי הנגב המערבי בכלל וקיבוץ בארי בפרט לאוגדת עזה. כמו כן, יש ביקורת אישית בקיבוץ על הריאיון שהעניק תא"ל חירם לאילנה דיין בעובדה. בנקודה הזו נשאלת השאלה האם תא"ל חירם יכול להיכנס לתפקיד מפקד אוגדת עזה בחודש הבא או שמא נדרש למשימה קצין בדרגת אלוף שיחזיר את האמון שהתרסק ויסייע להשיב את התושבים לבתיהם?

בנוסף לכך, טוענים גורמי ביטחון כי אוגדת עזה צריכה להשתקם בעצמה אחרי הטלטלות שעברה מאז המתקפה הרצחנית במגוון רב של תחומים. האוגדה כשלה בהגנה על התושבים. זו תהיה משימה מורכבת מאוד עבור הרמטכ"ל רא"ל הלוי להכריע מי יהיה מפקד אוגדת עזה הבא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully