וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"7 באוקטובר הוכיח שישראל נלחמת על קיומה" | מנהיג הימין הקיצוני בהולנד מדבר

מיכאל סטאר, גרוזלם פוסט

עודכן לאחרונה: 10.7.2024 / 19:07

לאחר חצי שנה של מו"מ, הקואליציה של ר"מ הולנד, דיק שוף, הושבעה בתמיכת מפלגתו של חירט וילדרס - שזכה במספר המושבים הגדול ביותר בבחירות. בראיון מיוחד לג'רוזלם פוסט המנהיג ההולנדי מדבר על האנטישמיות באירופה, בעיות ההגירה - וגם למה לא הופתע ממתקפת 7 באוקטובר?

בווידאו: דרמה בהולנד: מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס ניצח בבחירות/רויטרס

"התקריות האנטישמיות שמתגברות באירופה לא ייפסקו ללא שינוי במדיניות", קבע היום (רביעי) חירט וילדרס, מייסד ומנהיג מפלגת החירות בהולנד בריאיון לג'רוזלם פוסט. לדבריו של המנהיג ההולנדי, "בכדי לעצור את האנטישמיות הגואה באירופה יש לשים קץ להגירה ההמונית ליבשת, לסגור את הגבולות ולטפח אינטגרציה תרבותית". על תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל הסביר שזו מבוססת על תפיסה רחבה יותר בהגנה על ערכי המערב.

לאחר כחצי שנה של משא ומתן, הקואליציה של ראש ממשלת הולנד דיק שוף הושבעה בתמיכת מפלגת החירות של וילדרס - שזכתה במספר המושבים הגדול ביותר בבחירות הכלליות שנערכו בהולנד בשנה שעברה, עם קמפיין רחב על מדיניות ההגירה ההולנדית.

"עצמנו עיניים והסתכלנו לכיוון אחר", הסביר וילדרס את המצב באירופה, "אם הגבולות שלנו יישארו פתוחים לנצח, לא נוכל לדרוש מבני אדם להשתלב באופן מלא בחברה שלנו. המהגרים ימשיכו לא לדבר בשפה שלנו וגם יתייחסו לנשים או ליהודים, הומוסקסואליים או קבוצות אחרות בצורה שאינה מקובלת".

וילדרס הסביר שהתקריות האנטישמיות באירופה לא ייפסקו ללא שינוי במדיניות - וזו לדבריו, הסיבה שכל כך חשוב שהמפלגה שלו תהיה חלק מהממשלה. הזינוק באנטישמיות בהולנד בפרט ובמדינות רבות באירופה בכלל, מאז ה-7 באוקטובר - מצביעה לדבריו על התפיסות הרדיקליות בקרב אוכלוסיות המהגרים והאנטישמיות שלהם.

מנהיג הימין הקיצוני של הולנד חירט וילדרס אחרי שהצביע בקלפי בהאג, 15 במרץ 2017. רויטרס
מנהיג הימין הקיצוני של הולנד חירט וילדרס אחרי שהצביע בקלפי בהאג, 15 במרץ 2017/רויטרס

"ראינו המוני אנשים הולכים ברחובות - מוינה, עד פריז, מאמסטרדם ועד ברלין ולונדון - ומיליונים מהם תמכו בארגונים הרדיקליים, לא בפלסטינים, אלא בחמאס ובג'יהאד האסלאמי, ממש ברחובותינו", אמר וילדרס. "אפילו לא ידענו שכל כך הרבה אנשים שתומכים באידיאולוגיה הזאת נמצאים סביבנו באירופה. וזה היה סוג של נורת אזהרה. זו הייתה אחת הסיבות שהמפלגה שלי ניצחה בבחירות, כי אנשים ראו שמה שאנחנו טוענים, זה לא אגדה - אלא מתרחש ונוכח ברחובות שלנו".

וילדרס מכיר היטב את הרדיקליזם האסלאמי האלים - הוא נאלץ כבר 20 שנים לחיות תחת אבטחה ברמה גבוהה מאוד בעקבות איומי מוות. וילדרס מדגיש ביתר שאת שלא כל המוסלמים ההולנדים הם רדיקלים, אולם לדבריו הסקרים מצביעים על תפיסות ואמונות מטרידות בקרב מספר לא מבוטל של מוסלמים בהולנד. אחוזים גבוהים במדינה לא היו מקיימים קשרי חברות עם יהודים, ורבים מהם תומכים בחשיבותו של חוק השריעה על פני המשפט האזרחי.

"זו כמות עצומה - ואנחנו צריכים קודם להודות בזה ואז להתמודד עם זה", אמר וילדרס. "זה הכרחי לקבוע את הגבול - הקו האדום של התנהגות לא מקובלת ועקרונות שתומכים בשילובם של המהגרים".

וילדרס פירט את העקרונות שלו: "אם אתה מציית לחוקים שלנו, אם אתה חי בשיתוף עם החברה שלנו, אם אתה לא נלחם בערכים שלנו - אז אתה מוזמן, ותהיה שווה כמו כל אחד אחר בחברה שלנו. תוכל להשיג כל מה שתרצה, תוכל להיות נבחר ציבור, להתקדם בעולם העסקים - ואין גבולות לאפשרויות שיפתחו בפניך אם אתה תשתלב בהתאם", אמר וילדרס. מנגד, "אם תשתמש באלימות או תחזיק בדעות אנטישמיות למשל - אנחנו לא נקבל את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חירט וילדרס. 2012. AP
חירט וילדרס. 2012/AP

וילדרס אף תמך בחקיקה נוקשה יותר נגד אותם "המוני בני אדם" שמתנגדים לערכי הולנד - זאת לדבריו כדי להגן על החברה והדמוקרטיה. אחד מהחוקים שניסה לקדם וילדרס היה שלילת רישיונות שהייה וגירוש של מהגרים שביצעו פשעים והפרו את החוק. וילדרס אף ביקש להנחיל באופן מובהק יותר את הערכים המערביים בבתי הספר ולכלול שיעורי היסטוריה הולנדית כדי להילחם ברדיקליזם.

"הרבה מורים בבתי הספר שלנו חוששים ללמד על מלחמת העולם השנייה ועל השואה כי הם מפחדים ממה שעלול לקרות - שהם לא יוכלו לשלוט בילדים בכיתות שלהם ושההורים יכעסו" סיפר וילדרס. "אנחנו נדרשים להתחיל אפילו בבתי הספר שלנו ולדבר על השפעות הנאציזם, השואה והאנטישמיות ועוד הרבה דברים שלא דנים בהם היום בבתי ספר רבים, ולא רק בהולנד, אלא בכל האיחוד האירופי - זה מעיד על חולשה".

וילדרס טען שישנה הסכמה מפלגתית על הצורך להילחם באנטישמיות. "אירופה כולה מתעוררת אט אט לאתגרי ההגירה והאינטגרציה", אמר וילדרס. בעוד שהבחירות האחרונות שהתקיימו באירופה הציגו תמונה שונה. "מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן 'האיחוד הלאומי' לא הצליחה לבסוף להשיג יותר מושבים מברית מפלגות השמאל 'החזית העממית החדשה', ומפלגת הלייבור של בריטניה זכתה בממשלת רוב שתחליף את המפלגה השמרנית - בפוליטיקה ההולנדית עדיין רואים יתרון לימין".

"אני מאמין שזה מתקדם לאט ובהדרגה, ודברים משתנים לטובה", אמר וילדרס, אך הביע אכזבה מכך שזה הולך "לאט מדי בכדי להילחם באנטישמיות. אנחנו צריכים להתקדם מהר יותר".

חירט וילדרס מצטלם עם תומכת במהלך קמפיין הבחירות לפרלמנט של הולנד, 11 במרץ 2017. רויטרס
חירט וילדרס מצטלם עם תומכת במהלך קמפיין הבחירות לפרלמנט של הולנד, 11 במרץ 2017/רויטרס

וילדרס נאלץ לנהל משא ומתן 6 חודשים עם שלוש מפלגות אחרות לאחר שמפלגת החירות בראשותו ניצחה בבחירות - ודרשה פשרה. לא הייתה מדינה אירופית, מלבד הונגריה, שבה כיהנה ממשלת רוב ימין - אבל הוא עדיין רואה התקדמות ברחבי היבשת, מאוסטריה ועד בלגיה. אפילו בצרפת ובבריטניה, וילדרס ראה הצלחה.

וילדרס הדגיש כי מפלגתו הייתה "מהיום הראשון" ידידה של ישראל ושל העם היהודי, גם כאשר קיבלה תגובת נגד מגורמי ימין נוספים. לא רק שהוא טען שלמפלגת החירות מעולם לא היה עבר כמו מפלגתה של לה פן בצרפת, וילדרס מדגיש כי מפלגתו לא הייתה הופכת לבעלת ברית של לה פן בפרלמנט האירופי אם היא לא הייתה מתנערת מהאנטישמיות.

"היא פוליטיקאית טובה", אמר וילדרס על לה פן. "היא נלחמת למען האינטרסים של צרפת והיא נלחמת באנטישמיות לצדי". וילדרס ראה במאבק הימין למען ערכי המערב שזורים במאבק הקיומי של ישראל נגד קבוצות ג'יהאדיסטיות כמו חמאס וחיזבאללה.

"אנחנו צריכים לתמוך במדינה שחולקת איתנו את אותם הערכים. ואם נשכח זאת, אנחנו נהיה הבאים. אני באמת מאמין בזה", אמר וילדרס. ישראל היא "הדמוקרטיה היחידה, המדינה היחידה, שאנו חולקים איתה את ערכינו במזרח התיכון, מדינה שבה, כפי שראית, יש מערכת משפט עצמאית, הנשיאים או ראשי הממשלה יכולים להישפט, יש חברה אזרחית מתפקדת. אז אנחנו חולקים את הערכים שלנו. אנחנו צריכים להיות גאים. אתם, כפי שאני אומר לעתים קרובות, מגדלור של אור באזור חשוך".

מנהיג מפלגת החירות חירט וילדרס אחרי שהצביע בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
מנהיג מפלגת החירות חירט וילדרס אחרי שהצביע בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023/רויטרס

7 באוקטובר הוכיח שישראל נלחמת על קיומה, ושהסכסוכים המתמשכים אינם קשורים רק לאדמה, שלדברי וילדרס זו תפיסה שגויה של פוליטיקאים רבים במערב. הוא נזכר בשיחותיו עם ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, שאותו כינה חברו. שרון קיבל את ההחלטה לוותר על עזה לשליטה פלסטינית, אך זה לא פתרה את בעיית הרדיקלים האיסלאמי.

"זה לא שאתה יכול לפתור את הסכסוך הישראלי הפלסטיני באמצעות ויתור על אדמות", אמר וילדרס, והסביר כי הרדיקלים בחברה האסלאמית רוצים בהשמדה מוחלטת של ישראל בכל חלק של הארץ. "אם לא נתמוך בישראל לא תישאר ישראל. זה לא אומר שכל מה שישראל עושה הוא טוב, אבל זה מובן כי ישראל נדרשת להגיב לאנשים שרוצים בהשמדתם של מדינת ישראל והעם היהודי".

וילדרס לא הופתע מהזוועות של התקפת חמאס ב-7 באוקטובר. ההשפעה של 7 באוקטובר הייתה דומה לפיגועי ה-11 בספטמבר, הרהר וילדרס. אולם לדבריו, עבור החברה הישראלית מדובר בהשפעה גדולה יותר מכיוון שבאופן יחסי חלק גדול יותר מהאוכלוסייה הישראלית נרצח או נפגע.

"אם אתה פותח במלחמה, אל תתלונן שאתה מפסיד", אמר וילדרס על חמאס ותלונותיו על הפעולות של צה"ל ברצועה.

מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס משוחח עם התקשורת בהאג, הולנד, אחרי מדגמי תוצאות הבחירות, 17 במרץ 2021. AP
מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס משוחח עם התקשורת בהאג, הולנד, אחרי מדגמי תוצאות הבחירות, 17 במרץ 2021/AP

המנהיג ההולנדי גם לא הופתע מהמהירות שבה התגובה הבינלאומית התהפכה תוך זמן קצר כשישראל הגיבה למתקפה של חמאס. וילדרס הרגיש שהתמיכה החשובה ביותר שהוא יכול לספק לישראל היא תמיכה דיפלומטית, להבהיר שישראל נלחמת על קיומה נגד חמאס וחיזבאללה.

"תמיכה דיפלומטית היא הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים לתת היום, זה חסר למרבה הצער", אמר וילדרס, שטען כי פוליטיקאים באירופה צריכים להיות אמיצים ולעמוד לצד חברים כמו ישראל ומדינות נוספות שחולקות ערכים מערביים - גם אם זה נוגע לפוליטיקה. חלקים באופוזיציה ההולנדית רצו לעסוק בסנקציות כלכליות נגד ישראל - וילדרס התנגד לכך.

הוא התנגד גם לצווים אפשריים של בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד בכירים ישראלים כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא אמנם לא יכול היה לדבר בשם הממשלה וראש ממשלת הולנד, אבל לדבריו הוא האמין שזו טעות לעצור מנהיגים ישראלים. בקואליציה שלו, אמר וילדרס, יש הסכמה על התמיכה במדינת ישראל, וכחלק מההסכם המדיני - בסופו של דבר יעבירו את שגרירות הולנד לירושלים.

"יש הרבה תמיכה בקרב האנשים שלנו במאבק שלכם - אתם לא לבד. לעולם לא תהיו לבד, יש לכם חברים", אמר. אני מקווה שנהיה החברים הכי טובים שלכם ואני בהחלט לא היחיד" אמר. "ההורים בהולנד ישנים טוב בלילה וההורים הישראלים מתעוררים ולא ישנים כי הם חושבים על מה שקורה לבניהם ובנותיהם הנלחמים בקרבות שבמוקדם או במאוחר יהיו גם המאבק שלנו - המאבק ברדיקליזם ובברבריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully