וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר של השוטר מספר 1 במרחב: "מוכנות מיידית לאלפי טילים ביום לעבר חיפה"

עודכן לאחרונה: 20.7.2024 / 1:44

נצ"מ איל ראון, קיבוצניק חובב ים, מצא עצמו ב-7 באוקטובר נלחם עם אנשיו נגד מחבלי חמאס כחלק מפיקודו על היחידה שאוכפת משילות ומשמשת ככוח עתודה ראשון באירועים חריגים. כעת הוא נכנס לתפקידו כמפקד מרחב כרמל ובריאיון לוואלה הוא מזהיר: "חיפה - העיר המאוימת בישראל"

חיזבאללה מפרסם תיעוד ארוך מכטבם איסוף שלו משמי הצפון/kkt

למרחב כרמל של משטרת ישראל יש מפקד חדש, ומי היה מאמין - קיבוצניק. המפקד, ניצב משנה איל ראון, הוא חבר קיבוץ שדות ים, שנולד בקיבוץ והוא "פייטר" מורעל מהחומר המסווג שממנו עשויים בני הקיבוץ, שהצנחנית חנה סנש הייתה בין מקימיו. הוא בוגר בית הספר המשותף של המועצה האזורית חוף הכרמל במעגן מיכאל, שם למד ימאות - לבגרות. ראון בן ה-52 הוא ספורטאי בנשמה ובכושר על, היה שחקן כדורסל בקיבוץ שדות ים ושחקן כדור מים בקיבוץ גבעת חיים, אתלט שהתחרה ברחבי העולם באיירונמן, מתחרויות הטריאתלון הקשות ביותר שמשלבות שחייה של 3,800 מטרים, ריצת מרתון שלימה ורכיבה של 180 קילומטרים על אופניים.

הוא חובב ים והוא סקיפר, דיפלומה שבני הקיבוץ רוכשים במהלך לימודיהם התיכוניים. "בים אני מגיל אפס", הוא אומר. את החופשה השנתית של 2023, כמו בכל שנה, עשתה המשפחה בהפלגה. הפעם בצרפת. האישה, מירב, 49, היא בת קיבוץ עין כרמל. עוד הפתעה מבית קצין המשטרה הבכיר: היא עיתונאית במקצועה, בעבר כתבה לחדשות קיסריה. היא סגנית עורכת בשבועון הקיבוצים "זמן קיבוץ", גלגולו החדש של "הזמן הירוק". בנוסף היא גם הדוברת של קיבוץ שדות ים. "האמת היא שאשתי לא פעם ולא פעמיים ביקשה כתבה עלי לעיתון הקיבוצי. סירבתי בנימוס", סיפר לוואלה. הבן הבכור, סוף בן ה-18, מסיים שנת שירות בעבודה עם נוער בסיכון ומתגייס לצה"ל כשהוא כבר חתום לשש וחצי שנים במסלול "ארז" שיכשיר אותו לפיקוד בכיר בחטיבת הקומנדו. ליבי בת ה-16 תלמידת י"א בביה"ס המשותף במעגן מיכאל. אמרי בן ה-11 לומד בכיתה ו'.

מפקד מרחב כרמל, נצ״מ איל ראון. יואב איתיאל
מפקד מרחב כרמל הנכנס איל ראון/יואב איתיאל

במקריות מוחלטת חזרה המשפחה מהשיט המדובר בערב שמחת תורה, יום שישי, 6 באוקטובר. בימים ההם, איל ראון עדיין כיהן בתפקידו הקודם כמפקד מתפ"א (מנהלת תיאום פעולות אכיפה), יחידה ארצית של משטרת ישראל שכפופה לראש אגף המבצעים, שבנוסף לייעודה המקורי באכיפת המשילות ושמירה על קרקעות המדינה, היא מופעלת ככוח עתודה ראשוני לסיוע באירועים חריגים בתחומי פח"ע, חירום ולחימה בפשיעה חמורה, והפרות סדר - בכל הגזרות.

באותה שבת ארורה, ב-06:30, עשר שעות אחרי שהגיעו הביתה, ראון כבר הוקפץ ע"י חטיבת המבצעים של משטרת ישראל, ובמקביל מיד הורה לכל פקודיו להתייצב ובעצמו עצר בנקודת הכינוס באזור פתח תקווה ומשם המשיך דרומה. לשלוחה הדרומית שלו הוא הורה לחתור למגע מבלי לעלות לאיסוף, כיוון שהבין שהמלחמה כבר החלה. כך יצא שמתפ"א הייתה אחת היחידות הראשונות להיכנס ללחימה, נלחמה בזירות רבות בהן בארי, אופקים ושדרות והצילה הרבה מאוד אזרחים וביחד עם כוחות המשטרה של מחוז דרום והיחידות הארציות הנוספות, מנעה את החדירה העמוקה שהייתה יכולה להיות של מחבלי הנוח'בה, חמאס וג'יהאד האיסלאמי, לכיוון בסיסי וערי מרכז הארץ על אזרחיהן. "הם השתמשו רק ב-15% מהתחמושת שהם כבר הכניסו לתוך שטח ישראל", הוא מציין. הוא בעצמו נכנס ללחימה ותחת פיקודו חתרו לוחמיו למגע פנים אל פנים עם המחבלים והרגו עשרות מהם תוך סיכון ממשי לחייהם.

בארבע שנים כמפקד מתפ"א, הוא הכפיל את היחידה מכ-90 לוחמים לכ-210, ומשני קצינים בדרגת סגן ניצב לארבעה הכפופים למפקד היחידה, הוא הגדיל את היכולות המבצעיות ביחידה, הקים לה זרוע חקירות-מודיעין, הוסיף להם מערך כלבי תקיפה, מערך רחפנים ועוד. הכול כאילו בהכנה לקראת מה שיידרש ממנה בפתיחת מלחמת "חרבות ברזל". "לצערי, היחידה שבמהלך כעשרים השנה מאז הקמתה, היה לה נופל אחד, איבדה בשבוע הראשון של המלחמה עוד שמונה לוחמים ומפקדים", הוא מספר. "היחידה נכנסת כך לדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל והדנ"א שלה משתנה. מעתה ועד עולם היא תמשיך במורשתה לשאת את השכול הזה ואת גבורתם. היה לי ברור שלפני שאני עוזב אני רוצה שם חדר הנצחה ומורשת לנופלי היחידה". טרם נכנס לתפקידו החדש זה אכן קרה, בטקס מרגש בערב יום הזיכרון, במעמד המשפחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפקד מרחב כרמל, נצ״מ איל ראון. דוברות משטרת ישראל
ראון ואנשי מתפ״א בפעולה/דוברות משטרת ישראל

כחול על מלא

ראון מודה שגלגולו של קיבוצניק לתפקיד קצין בכיר במשטרה הוא סיפור חריג. "כנער, אני באמת לא זוכר שאי פעם חלמתי על להיות שוטר", הוא מציין. "החלום שלי היה להיות לוחם ולשרת ביחידה מיוחדת, במסלול צבאי. תחילת המסלול שלי הייתה ביחידות המיוחדות. המדים 'שינו צבע מזית לתכלת' רק הרבה שנים אחר כך". הרבה שנים לא ממש ידעו בקיבוץ שאיל ראון הוא שוטר. "היום כבר כל הקיבוץ יודע מי אני ומה אני עושה. אחרי 28 שנה בשירות, התפקיד במרחב כרמל זו הפעם הראשונה שאני כחול, על מלא", הוא אומר בחיוך, ואז מבקש להוסיף: "עם השנים, אני מבין עד כמה חשוב הגוף הזה של המשטרה במדינה דמוקרטית, ואני מרגיש גאווה גדולה להיות מפקד בכיר בארגון. זו זכות גדולה לשרת את אזרחי המדינה ולדאוג לביטחונם".

הקריירה של איל ראון בשירות המדינה מתחיל ב-1990 כשלראשונה הוא עלה על מדים. בצה"ל הוא שירת באגד 214, במגלן, יחידת קומנדו המתמחה בהשמדת מטרות איכות בעומק שדה הקרב וביצירת מודיעין צבאי באמצעות אמצעי לחימה מיוחדים. אחרי שלוש וחצי שנים השתחרר והתגייס למשטרה. עוד לפני הפיקוד על מתפ"א, מילא ראון תפקידים משמעותיים במשטרת ישראל לרבות, סגן מפקד "הגדעונים", יחידה 33, יחידת עילית משטרתית ללוחמה בטרור, ואיסוף מודיעין חשאי במשטרת ישראל. היחידה הוקמה בשנות ה-90 ונחשבת ליחידת עילית המתמחה בסיערוב, יירוטים ולוחמה בטרור. רוב הפעילות שלו שם תישאר חסויה לעולם, אבל אפשר לציין שהיה מעורב בלכידת רוצחיו של השר רחבעם זאבי ("גנדי"), מבצעי הלינץ' ברמאללה, חיסול רוצחי שלושת הנערים, ועוד.

"בתקופה ההיא כמובן שאף אחד בקיבוץ לא ידע איפה אני ומה אני עושה", הוא מציין. אחר כך שירת כראש הזרוע המבצעית ביחידת מתפ"א ורמ"ד המבצעים של משטרת ישראל. "בשנים האחרונות כבר יצא שהופעתי בתקשורת במסגרת תפקידי וגם בקיבוץ נתתי כבר הרצאות על מה זה להיות מפקד בכלל ועל מה שאפשר לספר ממבצעים מורכבים בהם השתתפתי כמו בשומר חומות. גייסתי כבר לא מעט חבר'ה מהקיבוץ, שלא העלו על דעתם שיתגייסו למג"ב ליחידות כמו ימ"ס איו"ש ועובדה שהיום הם מאוד מבסוטים ועושים שירות מאתגר מאוד ומשמעותי מאוד. אני חושב שכשיש מישהו בתוך הקהילה שיכול לחשוף מה זו המשטרה ומה היא עושה ועד כמה היא חשובה, אז פתאום אתה רואה שנכנסים אליה עוד ועוד אנשים. אני יכול לגלות שליחידה המרכזית של מחוז חוף כבר הבאתי בת קיבוץ, שסיימה קורס והחלה תפקיד כחוקרת".

חיזבאללה מפרסם תיעוד ארוך מכטבם איסוף שלו משמי הצפון. ללא, אתר רשמי
התיעוד של חיזבאללה בשמי מפרץ חיפה/אתר רשמי, ללא

כוח האדם נשחק

מרחב כרמל הוא אחד משלושת המרחבים של מחוז חוף של משטרת ישראל. המרחב חולש בדרום ביישובי רכס הכרמל, במזרח נשר, ובצפון - חיפה. המרחב הוקם לפני שנתיים ועם פרישתו של נצ"מ אלי מגן, מפקדו הראשון, קיבל אותו נצ"מ איל ראון. זה קורה בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, שסופה עדיין לא נראה באופק ושבכל רגע נתון היא יכולה להתפתח למרחב עליו הוא מפקד.

"הרעיון להקמת מרחב שלישי היה נכון, ועכשיו אפשר טוב מאוד להבין את זה, כי מי שמפקד על מרחב אשר ויהיה טרוד נניח באירוע חדירה בגבול הלבנון, עם חשש שמחבלים עלולים לנסות להגיע לנהריה, לא יכול באותו זמן לטפל במה שיידרש מהמשטרה בעיר חיפה מול שיגורים של טילים. לכן זה מאוד חכם ונכון שחילקו את המחוז לשלושה מרחבים וזה היה מאוד חשוב שהקימו את המרחב", אומר ראון ומציין כי יש גם מה לתקן: "הקימו את המרחב בסכום אפס, כלומר לא הוסיפו כוח אדם. כשאתה מקים יחידה, אתה צריך לטפל בבניין הכוח כדי שלא תנהל אותו בחוסר ובמקרה שלנו זה חוסר של סיירים, חוקרים, קצינים וכ"ו. זה ישר משפיע על התוצאות. מי שנפגע מזה קודם כל זה השוטרים והמפקדים בשטח שנשחקים תחת העומס. אם היו מטפלים בזה, לא הייתה שחיקה כזו גדולה כמו שיש עכשיו. וזה לא רק בחיפה, זה בכלל וזה גם בתחנת נשר שמטפלת ברכס הכרמל וגם בתחנת טירת כרמל שמטפלת בעיר שגדלה ומתפתחת ומכפילה את אוכלוסייתה".

"רק הגעתי, אני עדיין לומד את האתגרים שיש פה במרחב ויש פה המון אתגרים", אומר ראון. "יש לנו כאן שתי אוניברסיטאות גדולות, שלושה בתי חולים גדולים, שאחד מהם הוא היחיד בעולם שהותאם לעבוד באופן מלא תחת מתקפת רקטות וטילים, וגם תחת מתקפת חל"כ (חומרי לחימה כימיים - י"א), כשכל הפעילות שלו ועוד אלף מיטות יעברו אל תת הקרקע.

ניצב משנה אלי מגן עם מחליפו נצ"מ איל ראון. באדיבות המצולמים
ראון עם אלי מגן שאותו החליף כמפקד מרחב כרמל/באדיבות המצולמים

"חיפה היא העיר הכי מאוימת במדינת ישראל. ראינו איך לאחרונה בחר חיזבאללה לפרסם תמונות וסרטים של נקודות קריטיות בעיר, כאומר שמבחינתו הן מטרות לגיטימיות להתקפה, אם וכאשר תתחיל חזית צפונית מעבר למה שיש עכשיו". מזהיר מפקד מרחב כרמל. "לי ברור כבר היום: המשימה הראשונה שלי היא מוכנות למעבר מיידי משגרה לחירום כי הכול עלול להתחיל גם מחר בבוקר כשהמרחב הזה תחת מתקפה של 3,000 טילים ביום ואני ברגע אחד אצטרך שליטה בכל המרחב, כולל סגירה מסודרת של חלוקת עבודה ומשימות עם גופי השת"פ שלנו כמו כב"ה, מד"א, העירייה, פקע"ר וכ"ו. בשבועיים שאני בתפקיד, כבר עשינו בעניין הזה לא מעט, גם בדיוק של דברים לכיוון מה שאני רוצה'".

המשימה השנייה לדבריו של נצ"מ ראון היא היותה של חיפה עיר מעורבת. "אני שמח מאוד שבשבוע שעבר השכילה הממשלה סוף סוף להבין שהעיר חיפה היא עיר מעורבת ומתוך כך נדרשת פה מעטפת של עיר מעורבת מבחינת תכנון ובניין הכוח בתוך התחנה האחראית עליה, כדי שתוכל לתת מענה הולם", מסביר הקצין. "בעיר חיפה יש במהלך כל השבוע ובכל רגע אלפי בני אדם מכל האזורים הכפריים שסובבים אותה שנכנסים לעיר, כדי ללמוד, לעבוד, לקנות ולבלות. לצערי זה לא רק לבלות במובן המקובל אלא גם עם כל מיני מכוניות ואופנועים 'משופרים' עם אגזוזים 'משופרים' שמקימים רעש. מגיעים לחופים ועושים ונדליזם. בכל מקום שאני נמצא בו, תושבים פונים אליי בעניין הזה ואומרים שמפחדים ומוטרדים מזה בעיקר לאורך כל סוף השבוע. זה עוד יותר מאתגר בהיעדר השיטור העירוני. זה עניין שאני מטפל בו מהיום הראשון כי מה שמצאתי היה לא הגיוני. לא יכול להיות שיש שיטור עירוני בערים שהן פחות עשירות מהעיר חיפה, גם בסביבתה ובחיפה אין. שיטור עירוני זה מכפיל כוח כי את מחצית הכוח יביא המשרד לביטחון לאומי ואת מחציתו השנייה תביא העירייה. ראש העיר רוצה את זה, אנחנו רוצים את זה והמשרד רוצה את זה. אז אפשר להגיד שהשיטור העירוני חוזר".

מפקד מרחב כרמל, נצ״מ איל ראון. דוברות משטרת ישראל
נצ"מ איל ראון/דוברות משטרת ישראל

גם הפשיעה החמורה מדירה שינה מעיניו של ראון. "אני מתכוון לייצר פה מצב שבו מי שמתעסק בפשע מרגיש פה לא בנוח. לכל מי שמתכוון לעסוק בסחיטות בכוח ובאיומים, בנשק, בירי, בחיסולים או בסגירות חשבון כאלה ואחרות, יהיה פה ברור שיש פה משטרה חזקה שנמצאת פה למנוע ממנו לפעול", מדגיש ראון. "אני מאמין גדול במניעה. אם הגעתי למצב שאנחנו חוקרים אז מבחינתי פספסנו כבר משהו בדרך. אבל אם כבר חוקרים, אני רוצה את כל הכלים על מנת להביא למעצר, לכתבי אישום ולהרשעות שישלחו לתקופות ארוכות לכלא. זה תהליך. זה מחזיר אותי לעניין של חשיבות בניין הכוח, כדי שנוכל לטפל ביעילות בתופעות האלה עד הסוף. אני אעשה הכול להגיע לשליטה מלאה מודיעינית ומבצעית בעיר ואני יכול לבשר לך, בלי לפרט, שכבר יש לנו יכולות שקידמתי בשבועיים שאני פה, שתאפשרנה לנו לסגור מעגלים, אם וכאשר תתבצע פה עבירה חמורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully