וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכפר שמטיל אימה על הצפון: עלייתו ונפילתו של טובא זנגריה

9.7.2024 / 12:45

בתחילת שנות ה-90 היתה תקווה כי הכפר משתלב בגליל ומתחיל להיכנס לענף התיירות. מאז קבוצה קטנה של עבריינים מנעה מכלל האוכלוסיה להתקדם. רצח של תלמיד בתוך בית הספר, שריפת משרדי המועצה ומאבקים פוליטיים שנכשלו, כולל של ח"כ מעוצמה יהודית - מה קורה בטובא זנגריה?

צלמים זמניים מורשים

על רקע המלחמה בצפון, העבריינים שפועלים בכפר הגלילי טובא זנגריה, ממשיכים בשלהם וממררים את חיי התושבים בכפר: אחרי ששלשום נדרס למוות בילאל זנגריה, בן 23 מהכפר, אתמול (שני) תושב המקום נעצר על ידי שוטרי המחוז הצפוני זמן קצר אחרי שירה על בית מגורים בישוב. החשוד שהיה רעול פנים, אחז בידיו רובה M16. מחירו של רובה כזה בשוק הבלתי חוקי של עולם העבריינים יכול להגיע לכ-130 אלף שקלים.

במהלך פעילות של שוטרי המחוז הצפוני בכפר שמעו השוטרים קולות ירי ובמקביל התקבל דיווח במוקד המשטרה על בית מגורים שנפגע כתוצאה מהירי. השוטרים נפרסו בצירי התנועה בתוך הישוב וזיהו רכב שנמלט מאזור האירוע וכאשר החלו השוטרים לרדוף אחרי הרכב, נמלט מתוכו רעול פנים. השוטרים רדפו אחר החמוש ובסופו של דבר הצליחו לעצור חשוד, תושב המקום בן 28. היום תבקש המשטרה מבית משפט השלום בטבריה להאריך את מעצרו. במשטרה אמרו כי "שוטרי המחוז הצפוני נלחמים סביב השעון בתופעת הירי והפשיעה האלימה בחברה הערבית. הכוחות תופסים חשודים בשעת מעשה, מפעלים אמצעים טכנולוגים בכדי לאתר חמושים ולבצע את מעצרם".

ביצע ירי לעבר בית מגורים ונעצר על ידי שוטרי המחוז הצפוני כשהוא רעול פנים וחמוש ב-M16, טובא זנגריה. דוברות משטרת ישראל
רובה כזה יכול להגיע ל-130- אלף שקלים. מעצר בכפר טובא זנגריה/דוברות משטרת ישראל

הרצח שלשום ומעצר החשוד החמוש אמש, מזכירים שוב את השתלטות העבריינים על הכפר. טובא-זנגריה הוא ישוב שבו חיים כ-7,100 תושבים בדואים. הישוב נמצא ליד קיבוץ כפר הנשיא, ממזרח לראש פינה. הניסיון של האזרחים הנורמטיביים בישוב לנהל חיי שיגרה נתקל בפעילות בלתי פוסקת של קבוצות עבריינים שנאבקות זו בזו ופעילותן הפלילית פוגעת גם בישובי הסביבה. גם המאבקים על השליטה הפוליטית בכפר, גורמים לפיצול בקרב התושבים ולמתח רב.

בתחילת שנות התשעים היתה תקווה כי הכפר משתלב במארג הגלילי ומתחיל להיכנס לענף התיירות שהחל לפרוח אז באיזור. ממשלת רבין השקיעה כסף בפיתוח ובתשתיות והעתיד נראה ורוד. אבל ההמראה נבלמה- קבוצה קטנה של עבריינים פגעה בדימוי הכפר ומנעה מכלל האוכלוסיה להתקדם.

חבילת סלולר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
עימותים אלימים בכפר טובא זנגרייה, 24 בפברואר 2019. דוברות משטרת ישראל
קבוצה קטנה של עבריינים פגעה בדימוי הכפר. עימותים אלימים בטובא זנגרייה/דוברות משטרת ישראל

במקביל, מאבקים פוליטיים תכופים הקשו על התנהלות הרשות המקומית שנקלעה לחובות גדולים.
בשנת 2008 מינה שר הפנים ראש מועצה ממונה לישוב. היה זה תא"ל במיל צביקה פוגל שעבר אז לגור בגליל. פוגל, היום ח"כ בסיעת עוצמה יהודית ויו"ר הועדה לביטחון לאומי, חש אז על בשרו את אובדן המשילות של המדינה במקום- בעת שהיה במשרדו במועצה המקומית נורו יריות לעבר המשרד ומכוניתו הוצתה.

ארוע זה לא נעשה בחלל ריק; באותה תקופה האלימות והפשע בכפר הלכו והסלימו. בבית הספר בישוב נרצח במאי 2008 ארחיים הייב, תלמיד בן 17, מידי תלמיד אחר. שנה אחר כך נרצחה ביריות דרוזיה הייב, בת 60, כשישבה בפתח ביתה. במהלך השנים גם הושלך רימון יד ונורו יריות לעבר בתיהם של ראשי הרשות המקומית שכיהנו בעת האירועים, כתות בבית הספר המקומית הצתו, כמו גם משרדי המועצה המקומית והמרפאה בכפר.

כמות מקרי הרצח בישוב היא בלתי נתפסת: בילאל זנגריה שנדרס שלשום למוות הוא התושב ה-11 שנרצח בישוב בעשור האחרון. מעצרו אמש על ידי המשטרה של הצעיר החמוש בתת-מקלע, רק המחיש כי העבריינים בכפר נחושים להמשיך ולשלוט בישוב.

מקרי הרצח בכפר בעשור האחרון

  • יוני 2014: פאטמה הייב, בת 14, נרצחה בירי כשישבה בפתח ביתה
  • יולי 2016: בן 16 רצח בדקירות סכין את מוחמד הנדאווי, בן 76
  • מרץ 2020: סגר הייב (20) נדרס למוות. נגד עומרי עומר ונשאת הייב הוגש כתב אישום ברצח. הרקע: הבחירות המקומיות.
  • אוגוסט 2020: נורה אל כעביה (53) נרצחה במכות אבן בידי בן זוגה בנפרד, אחמד הייב (62) שהיה במעצר בית בבית אחותו בטובא .
  • אפריל 2022: רצח של גבר בן 55
  • פברואר 2023: בן 29 נורה למוות
  • מרץ 2023: בן 48 נורה למוות
  • אוגוסט 2023: רצח גבר בן 22. בן 35 נפצע קשה
  • ספטמבר 2023: מוחמד עומר, בן 54 נורה למוות
  • אוקטובר 2023: רצח: מוחמד הייב, בן 29 רצח את בן דודו, האיל הייב בן 41, בגלל ויכוח על מיקום גדר בשדה
  • יולי 2024: רצח: בילאל זנגריה, בן 23, נדרס למוות בכפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully