וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בחמאס בעזה: "המלחמה גבתה מחיר כבד, יש לקבל את העסקה"

תכתובות פנימיות של הארגון שהגיעו לידי AP חושפות מחלוקת בזרוע הצבאית שלו, ולפיהן הועברו מסרים להנהגת חמאס בחו"ל הדורשים להתקדם בשיחות למרות הסתייגות סינוואר. "ייתכן שסינוואר אינו מודע לחלוטין למחיר הלחימה"

תיעוד מפעילות הכוחות ברחבי יהודה ושומרון/דובר צה"ל

כמה גורמים בכירים במזרח התיכון ובארצות הברית סבורים שהיקף ההרס ברצועת עזה סייע לריכוך עמדת חמאס ביחס להסכם הפסקת אש עם ישראל, שעד לסוף השבוע דרש התחייבות אליה כבר בשלב הראשון לעסקה לשחרור חטופים.

השינוי בעמדתו מתחילת המלחמה בת תשעת החודשים עורר תקווה לפריצת דרך במשא ומתן, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול פומבית שבכל עסקה תוכל ישראל לחדש את הלחימה. ההצהרה הזו עשויה להקשות על חמאס להתגמש מעבר לכך.

בסוף השבוע נראה היה כי חמאס מוותר על דרישתו ארוכת השנים שישראל תבטיח לסיים את המלחמה כחלק מכל הסכם הפסקת אש. השינוי הפתאומי עורר תקוות חדשות להתקדמות במשא ומתן בתיווך בינלאומי.

לפי שיחות פנימיות בחמאס, שהגיעו לידי סוכנות הידיעות AP, כמה מסרים שנחתמו בידי בכירי הארגון בעזה דחקו בהנהגה הפוליטית הגולה שלו להסכים לתנאי הסכם הפסקת האש שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

המסרים, ששותפו על ידי גורם בכיר במזרח התיכון המעורה במשא ומתן המתנהל, תיארו את האבדות הכבדות שספג חמאס בשדה הקרב ואת התנאים הקשים בשטח מוכה המלחמה. הגורם בכיר דיבר בעילום שם כדי לשתף את תוכן התכתובות הפנימיות של חמאס.

כוחות צבא פועלים בדרום רצועת עזה, 3 ביולי 2024. רויטרס
כוחות צבא פועלים בדרום רצועת עזה, 3 ביולי 2024/רויטרס

לא ידוע אם לחץ פנימי זה היווה גורם לגמישות שהפגין חמאס בנוגע להפסקת האש. אבל המסרים מצביעים על מחלוקות בתוך הארגון ועל נכונות בקרב בכיריו להגיע לעסקה במהירות, גם אם מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, לא ממהר. סינוואר מסתתר מאז פרצה המלחמה באוקטובר האחרון, ועל פי ההערכות הוא מתבצר במנהרה עמוק מתחת לאדמה.

גורמים רשמיים בארצות הברית סירבו להגיב על הדברים. עם זאת, גורם המכיר את המודיעין המערבי, שדיבר בעילום שם כדי לדון בנושא הרגיש, אמר שהנהגת הארגון מבינה שכוחותיו ספגו אבדות כבדות וזה סייע לחמאס להתקרב להסכם הפסקת אש.

שני גורמים אמריקניים רשמים אמרו שוושינגטון מודעת למחלוקות הפנימיות בתוך חמאס, וייתכן שהמחלוקות הללו, ההרס בעזה או הלחץ מצד המתווכות מצרים וקטאר הובילו לריכוך עמדתו. הבכירים דיברו בעילום שם כדי לדון בעמדת ממשל ביידן לגבי המצב הנוכחי.

הגורם המזרח תיכוני הבכיר שיתף פרטים משתי תכתובות פנימיות של חמאס, שתיהן נכתבו על ידי בכירים בתוך הרצועה להנהגה הגולה של הארגון בקטאר, שם יושב ראש הלשכה המדינית, אסמעיל הנייה. לדברי הבכיר, התכתובות היו בחודשים מאי ויוני והגיעו מכמה בכירים בזרוע הצבאית של הארגון בעזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, 14 באפריל 2023. רויטרס
מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, 14 באפריל 2023/רויטרס

לפי התכתובות הפנימיות, המלחמה גבתה מחיר מלוחמי חמאס, והבכירים בעזה דחקו בזרוע המדינית של הארגון בחו"ל לקבל את העסקה למרות הסתייגותו של סינוואר. המסרים מכירים בהיקף האבידות של אנשי חמאס ובהיקף ההרס ברצועת עזה. הם גם מצביעים על כך שסינוואר אינו מודע לחלוטין למחיר הלחימה או שאינו מציג אותו במלואו לאלה הנושאים ונותנים מחוץ לשטח.

לא ידוע אם הנייה או בכירים אחרים בקטאר הגיבו. גורמים ישראליים רשמיים סירבו להגיב, וגם במצרים ובקטאר לא מסרו תגובה.

דובר חמאס, ג'יהאד טאהא, דחה שקיים פילוג כלשהו. "עמדת התנועה מאוחדת ומתגבשת באמצעות המסגרת הארגונית של ההנהגה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully