וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סכנת חיים ממשית": קיצוץ בתקציבים עצר רכישת גנרטורים לחולים מונשמי בית

עודכן לאחרונה: 8.7.2024 / 7:53

חולים הזקוקים להנשמה בביתם חרדים מתרחיש של עלטה שיתלווה להתרחבות המלחמה בצפון. "מבטיחים לנו שבעת מלחמה ייקחו אותנו לבית החולים - איך זה יתבצע בין הטילים"? שואל אב למונשמת בת 19. "משרד הבריאות רכש 800 גנרטורים. בפועל אף אחד עדיין לא הגיע", סיפר אב אחר

תיקון קו מתח ברכס רמים בצפון בעקבות שריפות/דוברות חברת החשמל

אלפי אנשים המונשמים בביתם נכנסו אתמול (ראשון) לחרדה גדולה מהאפשרות של תרחיש עלטה במדינת ישראל. זאת לאחר מידע ראשוני שהגיע לוואלה, ושלפיו קיצוץ למען מימון הסיוע הממשלתי במפוני הדרום והצפון בתקציב משרד הבריאות יכלול עצירת רכש גנרטורים למונשמי בית.

החשש הוא שבמקרה של התרחבות המלחמה עם לבנון, החשמל יופסק במשך שעות רבות ביישובים רבים בישראל, בעיקר בצפון הארץ. עבור אנשים הזקוקים להנשמה כתוצאה ממצבם הרפואי, מדובר בגזר דין מוות.

תיקון קו מתח ברכס רמים בצפון בעקבות שריפות. דוברות חברת החשמל, אתר רשמי
תיקון קו מתח ברכס רמים בצפון בעקבות שריפות/אתר רשמי, דוברות חברת החשמל

"הבת שלי מחוברת כל הזמן להנשמה, היא בהשגחה שלנו 24/7, אם לא יהיה לנו חשמל אנחנו נהיה בבעיה מורכבת מאוד", אמר נזיה פרחאת, אביה של מלק בת ה-19, מונשמת בית מדלית אל כרמל.

מלק חולה בתסמונת קליין-לוין, תִסמונת נדירה המתאפיינת בהתקפים של ישנוניות קיצונית, המלווה בהפרעות קוגניטיביות והתנהגותיות, בהפרעות אכילה ועוד. "מבטיחים לנו שבעת מלחמה ייקחו אותנו לבית החולים רמב"ם ברגע שלא יהיה חשמל. מי ייקח אותנו? איך זה בדיוק יתבצע בין הטילים? אנחנו צריכים לקחת טונות של מכשירים איתנו. מי יעזור לנו? גם ככה היום אנחנו מתמודדים בקושי רב עם כל מה שהילדה שלנו עוברת. לאחרונה היא גם התעוורה כתוצאה מהדרדרות התסמונת, וזה נהיה קשה יותר".

פרחאת מאוכזב מאוד מהחלטת הממשלה: "אנחנו באמת מקווים ורוצים לחשוב בצורה אופטימית, אבל הממשלה הזאת שופכת על המדורה שכבר דולקת בנזין", הדגיש פרחאת. "אנחנו מרגישים שלא סופרים אותנו. ראש המועצה גם ניסה לעזור והוא עם ידיים קשורות. הוא לא יכול לפתור לי את הבעיה. אני זוכר שמשרד הבריאות פנה אליי חודש אחרי המלחמה ושאלו אותי אם יש לי גנרטור. כשהשבתי שלא, אמרו שידאגו לי. בינתיים לא קיבלתי דבר".

פרחאת אמר שהוא חושש מאוד ממלחמה: "אני לא יודע איך הגענו למצב הזה. אף פעם לא חשבתי שמדינת ישראל תגיע למצב של קיצוץ משמעותי בצרכים של אנשים עם מוגבלות לחיים. אני עדיין לא מאמין, ובתוך תוכי מקווה שהכל יסתדר לטובה. הממשלה הזאת נותנת מאות מיליוני שקלים למטרות אחרות, ולאנשים שצריכים את הכסף נואשות היא לוקחת. אין לנו גנרטור בבית. אנחנו לא יודעים מה יהיה איתנו אם תהיה הפסקת חשמל. בעקבות הפרסום, אנחנו בודקים עלויות לרכוש גנרטור שיהיה לנו לפחות לשעות החירום הראשוניות, אבל מדובר בעלויות גבוהות במיוחד ולצד הטיפול בביתי, יהיה לנו קשה מאוד".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
רז רוטמן. באדיבות המצולמים
רז רוטמן/באדיבות המצולמים

כמו נזיה פרחאת, גם משה רוטמן, אביו של רז רוטמן בן ה-30, מונשם בית מיקנעם ומורה דרך מורשה, קיבל בהלם את הבשורה על הקיצוץ הממשלתי. רוטמן, המשמש גם כמנכ"ל עמותת בית חם לילדי SMA ומונשמים אמר: "המערכת החיסונית של המונשמים היא חלשה. אין מקום בבתי החולים, ולהיכנס לבית החולים זו סכנת חיים ממשית גם ללא טיפול. לכן המקום הטוב ביותר עבורם יהיה בבית, במקום המוגן".

רוטמן מסביר: "מרבית המשפחות בישראל לא יודעות להיערך ואין להם גם את המשאבים לכך. עד כמה שאני יודע, משרד הבריאות רכש 800 גנרטורים למונשמים ביתיים. דובר על כך שיחלקו וידריכו את המשפחות, אך בפועל שום גנרטור עדיין לא הגיע. אנחנו עדיין מחכים".

שר הבריאות אריאל בוסו מצביע בבחירות המקומיות בבני ברק
27 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
"פעם רביעית שמנחיתים קיצוץ רוחבי". אריאל בוסו/פלאש 90, חיים גולדברג

במשרד הבריאות אישרו את הפרסום בוואלה בדבר הקיצוץ והשלכותיו ואמרו כי: "משרד הבריאות פועל מ-7 באוקטובר על מנת לתת מענים לכלל האוכלוסייה - בין אם במענה ובטיפול רפואי פיזי, ובין אם במענה טיפולי נפשי. זה איננו הקיצוץ הראשון שנעשה בתקציב המשרד. ככל שיוחלט על קיצוץ נוסף זה בתקציב, יאלץ המשרד לקצץ בתוכניות המוכנות לחירום לרבות רכש גנרטורים לאנשים מונשמים, פתיחת נקודות הזנק חדשות למד"א, קיצוץ בהכשרות מטפלים בבריאות הנפש והיערכות המערכת למימוש הרפורמה בנושא זה וכן, קידום ופיתוח של תשתיות מחשוב לרפורמות שמקודמות כעת בתחום ייבוא המזון והתמרוקים".

שר הבריאות, אוריאל בוסו, שהתנגד לקיצוץ בישיבת הממשלה, מסר כי: "זו הפעם הרביעית שמנחיתים עלינו קיצוץ רוחבי ואני מתריע שהפעם זה עלול לפגוע קשה דווקא באותם אזרחים שלמענם מבקשים לקצץ. במלחמה הוכח שמשרד הבריאות חשוב לא פחות ממשרד הביטחון. כל קיצוץ כזה פוגע במוכנות לחירום, בבתי החולים, ברפואת הקהילה, במד"א ובמערך בריאות הנפש. משמעות הקיצוץ בעת מלחמה - היא פגיעה בבריאות הציבור".

יעקב מרגי, שר הפנים, ועידת השלטון המקומי 2024. עידן שיסטר גל סזון, אתר רשמי
"אמשיך להיאבק נגד הקיצוץ". שר הרווחה יעקב מרגי/אתר רשמי, עידן שיסטר גל סזון

שר הרווחה יעקב מרגי הצהיר גם כן שהוא התנגד לקיצוץ המדובר: "בעקבות ההתנגדות שלי ושל שרים נוספים, שר האוצר התחייב כי עד סוף המושב בכנסת ימצא מקור תקציבי חלופי לקיצוץ. לא אתן את ידי ואמשיך להיאבק נגד קיצוץ שיפגע בשירותים חיוניים שמשרד הרווחה מעניק מדי יום, גם בימי המלחמה, לאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה הישראלית. אני כמובן בעד הארכת הסיוע לתושבי הדרום והצפון במימון השהות במלונות ומענק אכלוס עצמאי למפונים, אך לא יתכן שזה יבוא על חשבון קיצוץ בשירותים חיוניים כמו רווחה, בריאות ועוד".

גנרטור לשימוש ביתי. ShutterStock
גנרטור ביתי/ShutterStock

מנהלת אגף הסיעוד וניהול אוכלוסיות בקופת חולים מאוחדת הגר וקסלר, ומנהל מערך שעת חירום במאוחדת ויקטור ברו הוסיפו: "מאוחדת נערכת להסלמה בלחימה, ובתוכה גם לתרחיש עלטה שיקשה על הטיפול ב-14,000 מטופלים עם צרכים רפואיים מורכבים, ביניהם מטופלים באשפוז בית, מטופלים במצב רפואי ותפקודי ירוד ומטופלים שזקוקים לחמצן ולחשמל לצורך תפעול מכשירים רפואיים, ביניהם גם אנשים עם לב מלאכותי ונתמכי נשימה. מתוך כל המטופלים עם צרכים רפואיים מורכבים קיימים 400 מונשמים, נתמכי נשימה ונתמכי חמצן בספיקה גבוהה שנמצאים בתעדוף גבוה לפינוי. במקרה שיתממש תרחיש עלטה, אנחנו ערוכים לפינוי מטופלים למרפאות מרכזיות שהצטיידו במיכלי חמצן ובגנרטורים, ומטופלים שזקוקים לכך יוכלו להגיע למרפאות כדי להתחבר לחמצן או להטעין סוללה רפואית שתוכל להמשיך ולשמש אותם בביתם. בנוסף להיערכות מאוחדת, ישנה חשיבות רבה להיערכות משרד הבריאות ופיקוד העורף, בפרט עבור מטופלים שלא יצליחו להתפנות או שלא נצליח לפנות אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully