וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריונים, החובות והבחירות הבאות: ההסכם המלא בין העבודה ומרצ נחשף

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 19:57

לידי וואלה הגיע ההסכם בין העבודה ומרצ, שיובא לאישור השבוע. מהמסמך עולה כי האיחוד בין המפלגות בעיקרו בריצה ברשימה משותפת בבחירות הבאות - אך רוב המוסדות יישארו עצמאיים. המיקומים שהובטחו למרצ לא יידחקו כתוצאה משריוני יו"ר | פרסום ראשון

יאיר גולן משיק קמפיין שיוביל להקמת המסגרת הפוליטית במחנה הליברלי 'הדמוקרטים'/לפי סעיף

שבוע חלף מאז ההודעה של האיחוד של מפלגת העבודה ומרצ למפלגת "הדמוקרטים", והסכם האיחוד בין המפלגות טרם נחשף לעיני הציבור או חברי המפלגות על אף שהוא מגיע לאישור ועידת מפלגת העבודה ביום שישי הקרוב. מההסכם, שנחשף לראשונה בידי וואלה, עולה כי האיחוד בין המפלגות הוא בעיקרו בריצה ברשימה משותפת לקראת הבחירות הבאות- אך רוב המוסדות של העבודה ומרצ יישארו עצמאיים כשתי מפלגות נפרדות. עם זאת, במפלגת העבודה יש כבר ביקורת על ההסכם, שכולל שתי הבטחות ייצוג לנציגי מרצ בעשיריה הראשונה בבחירות הבאות, ונשמעת הטענה שגולן שילם מחיר כבד מדי עבור מה שמרצ מביאה לשולחן.

ההסכם המלא בין העבודה ומרצ

ההסכם נפתח בשורה של עקרונות אידאולוגיים ורעיוניים המבססים את המצע המאוחד של המפלגה החדשה, בנושאים כמו ביטחון, דמוקרטיה, שוויון אזרחי, והסדר מדיני, שם נכתב: "מחויבות לפתרון הסכסוך על בסיס עקרון שתי מדינות לשני עמים: מדינת ישראל ולצדה מדינה פלשתינית מפורזת. ביטחון ישראל וביטחון אזרחיה הוא תנאי לכל הסדר". המילה "שלום", אגב, מופיעה רק פעמיים.

מפלגות "העבודה" ו"מרצ" הגיעו להסכם על איחוד.30 ביוני 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מפלגות "העבודה" ו"מרצ" הגיעו להסכם על איחוד.30 ביוני 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בהמשך, בסעיפים הבאים, מפורט מה בדיוק כולל האיחוד הפוליטי בין המפלגות ומרצ - ומעיון בהסכם המלא עולה כי האיחוד מתבטא כרגע בעיקר בשם המפלגה "הדמוקרטים" וברשימה לכנסת. ההסכם מדגיש כי שתי המפלגות לא ימוזגו לתאגיד אחד, ולא תתבצע שום העברה של נכסים או חובות ביניהן, וכל הכספים, ההוצאות וההכנסות המפלגתיות ימשיכו להתנהל בנפרד. בנוסף, הסיעות שלהן בהסתדרות, במוסדות הלאומיים, וברשויות המקומיות, יהפכו לסיעות יציגות תחת השם "הדמוקרטים" אבל לא יאוחדו בשלב זה אלא רק "יפעלו על מנת לייצר שיתופי פעולה בין הסיעות".

בעניין הרשימה לכנסת - כפי שפורסם עם האיחוד - למרצ ישוריינו המקום ה-4 וה-7 ברשימה המאוחדת בבחירות לכנסת הבאה. מההסכם עולה כי המיקומים שהובטחו למרצ לא יידחקו כתוצאה משריוני יו"ר המפלגה או הבטחות ייצוג אחרות שקיימות במפלגת העבודה כמו מושבים, קיבוצים, דרוזים וערבים. לכן, בהינתן שגולן ישריין מישהו במקום ה-2, עשוי להיווצר מצב שמי שייבחר 2 בפריימריז במפלגת העבודה ימוקם רק במקום החמישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יו״ר מפלגת העבודה, יאיר גולן, בעצרת מול הכנסת, 17 ביוני 2024. יוסי זמיר, אתר רשמי
שילם מחיר כבד מדי עבור מה שמרצ מביאה לשולחן. גולן/אתר רשמי, יוסי זמיר

ההסכם תקף רק לבחירות לכנסת ה26. בבחירות שלאחר מכן, כך לפי ההסכם, לא תינתן הבטחת ייצוג לנציגי מרצ - ומרצ בעצם תוכל לחזור להתמודד עצמאית. בצד הכלכלי, מרצ, שנמצאת בחובות מהבחירות האחרונות בהן לא עברה את אחוז החסימה, תזכה למימון מפלגות של מנדט אחד - כשני מיליון שקלים בשנה. ההסכם קובע עוד כי בעת הגשת הרשימה המשותפת לכנסת ה- 26 ,לא יוגש הסכם בדבר צירוף של מפלגות, כך שלא תתאפשר התפלגות אחרי הבחירות אלא בדרך של שליש סיעה. מלבד זאת, ההסכם לא מפרט את תנאי סיום השותפות או מה יקרה במידה ומי מהצדדים יפר אותו.

גולן, בעצמו ח"כ לשעבר ממרצ, חתם על ההסכם עם מרצ בשבוע שעבר, כחודש לאחר שנבחר לראשות מפלגת העבודה, אך ההסכם למעשה סוכם עוד לפני שנבחר. בימים האחרונים פעילים ובכירים במפלגת העבודה מתחו ביקורת על ההסכם אך עיקרה מתנהל מאחורי הקלעים, מחשש להיתפס כמי שמסכלים את האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully