וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודת בכל סעיף: הצצה לשחמט בין ישראל לחמאס

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 17:09

ככל שעסקת החטופים קורמת עור וגידים, מתבהרים חילופי המסרים עם ארגון הטרור. עיקר המחלוקת: הפרשנות לסעיפי המפתח שבהם כל צד רוצה לכבול את יריבו. כיצד יכולה ישראל להגביר את הלחץ, ומהו הסעיף בעל הניסוח החמקמק והבעייתי ביותר? כך נראית מלחמת המילים על חיי החטופים

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 5 ביולי 2024/דובר צה"ל

ככל שחולף הזמן מתבהרת התמונה סביב חילופי המסרים בין צמרת חמאס לממשלת ישראל. עיקר המתח הוא סביב הפרשנויות של הסעיפים שבהם כל צד רוצה לכבול ולחשק את הצד השני. בזמן שסינוואר מבין, ככל הנראה, שהוא קרוב לנקודת שבירה בה ישראל יכולה להגביר את הלחץ עליו בדרכים מגוונות - קיים חשש מוחשי בישראל שכל יום שעובר מסכן את החטופים החיים. להלן כמה נקודות להבנת הדילמה.

עיקרון המלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מוכן לקדם עסקה לשחרור חטופים גם במחירים כואבים, אך לא מוכן לוותר על עיקרון אחד: סיום המלחמה. דרך אגב, גם כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן דיבר על סיום המלחמה אמר שהוא מסכים שחמאס לא יכול לשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי ויש למוטט את שלטונו. לכן, גורמי ביטחון טוענים כי גם לשיטתו - כדי להשיג את מיטוט שלטון חמאס יש להמשיך במלחמה.

רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, 5 בדצמבר 2023. דוד בכר, אתר רשמי
חילוקי דעות בהנהגה. גלנט ונתניהו, דצמבר 2023/אתר רשמי, דוד בכר

סעיף 8

חמאס לא השיב בחיוב או בשלילה, אלא החזיר תשובה משלו להצעה של נתניהו ובחר בטרמינולוגיה שונה בלא מעט מהסעיפים עם שינויים. לכן, הקבינט הביטחוני התכנס כדי להשוות ולהבין את הסעיפים השונים ומה עומד מאחורי הסעיפים. אחד הסעיפים הבעייתיים הוא סעיף 8. מה הוא אומר? חמאס ניסח את הסעיף באופן כזה שהוא לא אומר את המילים "סיום המלחמה" אלא כותב שם מספיק דברים שהפרשנות שלהם הוא סיום המלחמה.

נצירת האש ויציאה מציר פילדלפי

צה"ל מחזיק במספר קלפים עיקריים: ביתור הרצועה לשני חלקים (מסדרון נצרים), מעבר רפיח וציר פילדלפי והמשך הלחימה. חמאס רוצה מידית הפסקת אש קבועה ויציאה בהמשך מציר פילדלפי כדי שיוכל להמשיך להתעצם צבאית ולבנות את כוחו מחדש. במילים אחרות, ויתור על השליטה בציר פילדלפי דומה למחיקת רוב הישגי צה"ל במלחמה. זה סלע מחלוקת עיקרי בין הצדדים שכרגע הוא בלתי פתיר.

יחיא סינוואר. ShutterStock
לא ממהר לסיים את המלחמה. סינוואר/ShutterStock

לגיטימציה

ממשלת ישראל מבינה שחמאס מנסה להכניס אותה למלכודת תוך כדי שהיא מבקשת ערבויות. מדוע? עד שישראל תבין שהיא כבולה, היא כבר לא תוכן לחזור אחורה מסיטואציה שבה היא נמצאת במו"מ לנצח ותצטייר כמי שהפרה את ההסכם בערבות ארה"ב ומדינות נוספות.

הוויכוח בצמרת הישראלית

יש מתח מהותי ועקרוני בין ראש הממשלה לשר הביטחון על המתווה שיוביל להסכם לשחרור חטופים, ומבלי להיכנס לסעיפים - ראש המוסד דדי ברנע נוטה לכיוון של עמדת ראש הממשלה בנושא ופחות פרגמטי כלפי הגישה של שר הביטחון. החשש העיקרי הוא שחמאס יכפה על ישראל הפסקת אש לנצח מבלי להחזיר את כל החטופים תוך כדי שהוא זוחל לשליטה מלאה ברצועת עזה ובונה את כוחו מחדש.

הריסות במחנה הפליטים נוסיראת במרכז רצועת עזה, 9 ביוני 2024. רויטרס
לסינוואר לא אכפת. הרס ברצועת עזה, 9 ביוני 2024/רויטרס

תמורות המלחמה

בישראל מעריכים שצמרת חמאס לא ממהרת לסיים את המלחמה. הוכח מעל לכל ספק כי סינוואר לא באמת מתרגש מהיקף ההרוגים במלחמה, הרס התשתיות והביקורת הנערמת נגדו ברחוב הפלסטיני ובעולם הערבי. הוא נהנה מהסיקור התקשורתי, מתשומת הלב המדינית שמציבה אותו בלב השיח הבינ"ל כשהוא לא היה מזה שנים.

משחק השחמט

לכן, משחק השחמט כולל בעיקר ניסוחים שיאפשרו לשני הצדדים להפר את ההסכם מבלי שיאשימו אותם בכך בזירה הבינלאומית. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי צה"ל חייב לשמר אש גבוהה והמשך הלחץ ברצועת עזה כדי שבחמאס לא יחשבו שעצם המו"מ ישראל מורידה רגל מהגז ובכך הוא משיג הישג , גם אם הוא זמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully