וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדי איזנקוט: אנחנו במקום הקרוב ביותר לעסקת חטופים. מתקשה לראות את נתניהו מקבל אותה

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 16:20

כחודש לאחר פרישתו מהממשלה, חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר אומר כי ראש הממשלה "כבול באינטרסים פוליטיים ואישיים". בראיון לסופ"ש שלו הוא קורא "להחליף את נתניהו דחוף" ומתייחס למשבר הגיוס: "הרמטכ"ל חייב להורות על הוצאת צווי גיוס מיד"

בווידאו: הרמטכ"ל והשר לשעבר גדי איזנקוט בריאיון לטל שלו בתוכנית סופ"ש שלו 4.7.24/מערכת וואלה, צילום סטילס: ראובן קסטרו

ברקע ההתקדמות במגעים לעסקה להשבת החטופים, הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) אומר כי "אנחנו נמצאים במקום הקרוב ביותר לעסקה בתשעת החודשים האחרונים. המחירים יהיו קשים מאוד, אבל ישראל יכולה להרשות לעצמה להפסיק את המלחמה לארבעה חודשים ולכמה זמן שיידרש. זה לא קץ המלחמה". עם זאת, באשר לסיכוי שהעסקה אכן תמומש, הוא לא אופטימי. "לצערי הרב אני מתקשה לראות את נתניהו מתעלה לרמה האסטרטגית המנהיגותית ולוקח החלטה קשה מאוד לעצור את המלחמה, להשיג את הכוחות כמו שנדרש ולדון על האינטרסים הלאומיים של ישראל", הוא אומר בראיון לסופ"ש שלו. "אני מתקשה לראות את נתניהו מקבל עסקה ואומר לסמוטריץ' ובן גביר שזה הדבר הנכון" .

ההצעה הישראלית לשחרור החטופים שנמצאת כעת על השולחן גובשה עוד בשלהי הישיבה של גנץ ואיזנקוט לצדו של נתניהו בקבינט המלחמה, וראש הממשלה שב ומערים קשיים על קידומה. לדברי איזנקוט, "הנבל המרכזי שמעכב עסקה הוא יחיא סינואר, אבל נתניהו הוא ראש הממשלה שאמור לממש את מטרות המלחמה - לכן הכדור חוזר לקבינט. יש לפניו דילמה אסטרטגית - השבת חטופים מול הישרדות ממשלה - הוא יודע שזה יביא לפירוק". לדבריו, "נתניהו שאני פעלתי תחתיו כרמטכ"ל היה בוחר בדרך הנכונה, גם עם עם הקושי, הוא היה מגיע לסיום מלחמה ומבצע עסקה גם במשא ומתן קשה".

גדי איזנקוט. ראובן קסטרו
"אם נצא למלחמה בצפון, העורף ישלם מחיר כבד". גדי איזנקוט/ראובן קסטרו

ונתניהו של היום? "כבול בצרכים אישיים ופוליטיים שגוברים על היכולת שלו להציל את מדינת ישראל. אין לו את היכולות המנהיגותיות האלה - לכן צריך להחליף אותו".

באשר לחזית הצפון ולירי הטילים הבלתי פוסק של חיזבאללה, איזנקוט אומר כי "לישראל יש יכולת צבאית לצאת למלחמה אם נידרש עליה, ויהיה מחיר כבד לעורף", אך לשאלה אם הוא סומך על הממשלה הנוכחית שתקבל החלטה על מלחמה כזאת הוא משיב בשלילה. "היום לישראל יש ממשלה שלא מסוגלת לקבל החלטות. בקבינט יושבים אנשים עם פערי ידע אדירים. יש סיבה להיות מודאגים". לדבריו, גם בנושא האיום האיראני, אם בין שלוחותיה או איום הגרעין, נתניהו לא מסוגל כבר לטפל. "אצל ראשי ממשלות קודמים היתה פעילות שבלמה את הגרעין האיראני - בשנתיים האחרונות חל עיכוב בנושא למרות שנתניהו מגדיר את זה באינטרס מספר 1. לישראל יש יכולות לטפל בזה בשותפות עם מדינות במזרח התיכון ואת זה ביבי לא מקדם - כשנתניהו מכניס את ישראל לבור השחור בעזה הוא משחק לידיים של סינוואר ואיראן".

הממשלה הזו יכולה להביא ניצחון? "לא, הדברים נאמרו גם בדיונים. הדרך שנתניהו מוביל לא מובילה לניצחון. אי אפשר להשיג את זה בסיסמאות. המעבר לשלב ג היה צריך להיות בין חודש ל-3, אנחנו מתעכבים כבר 5 חודשים".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו. חיים גולדברג, פלאש 90
"הדרך שלו לא מובילה לניצחון, אי אפשר להשיג את זה בסיסמאות". ראש הממשלה בנימין נתניהו/פלאש 90, חיים גולדברג

בדיוק חודש חלף מאז פרישת המחנה הממלכתי מקבינט המלחמה וממשלת החירום. את הקבינט המדיני ביטחוני של היום איזנקוט מגדיר כ"מקולקל": "אנחנו יצאנו כי נוטרלנו מבחינה פוליטית. נכנסנו במציאות בעייתית, עם ידע וניסיון והבנה אסטרטגית והייתה לנו תרומה גדולה. עד ינואר ראיתי התנהלות טובה ונכונה, אבל מאז כבר החלו קלקולים שמטרידים מאוד, ונשארנו עוד כדי לתקן. לצערי הרב השיקולים הפוליטיים גברו, לא סמכתי על נתניהו בתקופה האחרונה בקבינט ולכן החלטנו לצאת מהממשלה".

במבט לאחור יש משהו שאתה אומר לגביו דרשני? שיכולת לפעול אחרת?

"יש לא מעט נושאים שאני מכה על חטא, אבל כשנכנסנו לממשלה זה הרבה אחריות ואפס סמכות. היכולת שלנו הייתה לדבר ולשכנע, לכתוב או להתפטר. ניסיתי לשכנע, בחלק מהמקרים הצלחתי ובחלק לא וזה גרם לי לתסכול", הוא אומר, ומודה כי נתניהו פוליטיקאי טוב ממנו ומגנץ, אך סבור כי "במציאות של היום - זו לא מחמאה. נתניהו מעדיף את הפוליטיקה על האינטרס של ישראל". בתשובה לשאלה אם נתניהו מסוכן לביטחון ישראל, הוא אומר: "אני לא רוצה להגיד שהוא מסוכן, הוא פטריוט ישראלי אבל צריך להחליף אותו דחוף. במבחן המעשה הוא נכשל בכל המטרות שהציב - מול איראן, מול סעודיה, ובחיזוק הביטחון, ובמצבו הנוכחי הוא לא מסוגל יותר לקדם אינטרסים של ישראל".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אומר כי ישראל במצב חירום אמיתי וצריך לעצור את המדינה ולהטיל מצור על הכנסת. אתה מסכים?

"אני מסכים עם הגישה של לעשות כל מה שמתאפשר במסגרת החוק. במלחמה יש חיילים שמסכנים את חייהם ומוסרים את החיים והמחיר כבד. נדרש לקחת אחריות. מצד שני האחריות דורשת החלפת ראש הממשלה".

אמרת בעבר לפני המלחמה שאם הממשלה תמשיך בכיוון הזה אז צריך להוציא מיליון לרחובות. היום, שווה להוציא מיליון איש לרחובות על מה שקורה במדינה?

"עדיין שווה להוציא מיליון איש לרחובות על מה שקורה במדינה. רצוי שתהיה הסכמה לאומית רחבה אבל כשיש ראש ממשלה שמוביל לכיוון שגוי צריך לנקוט בכל האמצעים במסגרת החוק".

הפגנה בקריאה לשחרור החטופים וקיום בחירות, קפלן ת"א, 29 ביוני 2024. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
"עדיין שווה להוציא מיליון איש לרחובות על מה שקורה במדינה". הפגנה בקפלן/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין

מאז הפרישה מהממשלה בתחילת יוני, ח"כ איזנקוט מתייצב בקביעות לדיוני ועדת חוץ וביטחון על חוק הפטור מגיוס שנחשב לגורלי לעתידה של הקואליציה. "מאכזב לראות את החברים בכנסת שלא מבינים את גודל השעה", הוא אומר. "אני מדבר על ראשי המפלגות החרדיות. הם יושבים בממשלה שהיא המפקד של צהל ששולחים חיילים לסכן את חייהם ולמסור אותם ויחד עם זה מתנגדים לגיוס. זה דבר שאי אפשר לקבל אותו. הייתי מצפה מראשי העדה החרדית וראשי המפלגות לומר אמירה בסיסית מתבקשת של ערבות הדדית סולידריות בחברה הישראלית שכל מה שלא נמצא בבתי מדרש ולומד שיגיע לבקו"ם ויתגייס. לצערי הם לא עושים את זה ומועלים בתפקיד שלהם כמנהיגים לעדה שלהם וכמנהיגים במדינת ישראל".

בשבוע שעבר בג"ץ הורה למדינה לגייס צעירים חרדים - אך צו גיוס אחד טרם הוצא.

"זה דבר חמור. זה התחיל ביוני 2023, כשממשלת ישראל קבלה החלטה לא חוקית, הורתה לצבא להפסיק להוציא צווים למגזר מסוים ולצערי שר הביטחון והרמטכ"ל שיתפו עם זה פעולה. בא בג"צ ומתקן את זה ומורה להם להוציא צווים. הם בשבוע איחור. הרמטכ"ל חייב להורות לאכ"א להוציא צווים לכל חייבי הגיוס. יחד עם זה ברור לי לגמרי שאי אפשר לגייס את כל ה-60 אלף. היו צריכים לצאת אלפי צווים שמתוכם היה צריך לגייס מינימום 3,000 ולשתף אותם.

כמו בממשלה, גם צמרת צה"ל ומערכת הביטחון שכיהנה בטבח ה7 באוקטובר עדיין ממלאת את תפקידה ומנהלת את המלחמה. בתשובה לשאלה אם ומתי הרמטכ"ל וראש השב"כ צריכים להתפטר, איזנקוט אומר כי "שניהם תרמו המון למדינת ישראל ושניהם קיבלו אחריות על מה שקרה. הם צריכים להתפטר בהפוגה הראשונה, ברקע שהם מבינים שיש התייצבות אסטרטגית. אני שומע אמירות קשות של משפחות שכולות, הם לא פושעים, הם אנשים מעולים וצריך להגיד לזכותם שאחרי הכישלון ב-7 באוקטובר הם פעלו בכוח ובאורך רוח".

האם אתה חושש מכך שנתניהו יהיה מי שימנה את המחליפים שלהם?

"אני מרגיש כחבר בוועדת חוץ וביטחון, שיחד עם החברים האחרים, כולל אלה מהליכוד, אנחנו עושים פיקוח הדוק על קבלת ההחלטות של נתניהו שהיא שגויה ומוטית בגלל שיקולים פוליטיים ואישיים. לכן, אני לא סומך ודורש פיקוח הדוק יותר עליו כשהוא עושה את הדברים".

גיוס חרדים בלשכת הגיוס, בקו"ם תל השומר 31 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
"לצערי, שר הביטחון והרמטכ"ל שיתפו פעולה עם פטירת החרדים מגיוס". חרדים בבקו"ם בתל השומר/ראובן קסטרו

במהלך המלחמה, איזנקוט הצטרף גם למשפחת השכול, לאחר נפילת בנו הצעיר גל בקרב ברצועת עזה בחודש דצמבר. לדבריו, "זה הוסיף כאב גדול, אבל מצד שני נחישות יתר לפעול כדי להיות ראוי להקרבה של גל ושל רבים נוספים ובעיקר של הדור הצעיר במדינת ישראל. איזו מדינה אנחנו בונים עבורם: האם זו המדינה שנלחמנו, חלמנו עליה ושלמו מחירים? התשובה שלי היא לא בשנתיים האחרונות ולכן זה מוסיף את המוטיבציה לפעול ולשנות. גל ז"ל, הוא נזכר, התנגד לכניסה שלו לממשלה עם נתניהו אחרי ה- באוקטובר, אבל אחר כך, "הוא מאוד שמח שאנחנו שם - זה נתן לו ביטחון שיש אנשים מנוסים שרוצים להוביל לדרך נכונה, ושמובילים צעירים לסכן את החיים ולהגן על המדינה. רואים את זה גם אצל הנופלים, ובהספדים שמשאירים אחריהם. יש פה דור נהדר ולכן חשוב שנהיה ראויים להם, שנהיה מדינה טובה".

הראיון המלא ישודר בסופ"שלו בוואלה פלוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully