וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפה של מחלות - ועוד בקיץ: "זו דרמה - אבל לא מגפה"

עודכן לאחרונה: 6.7.2024 / 13:45

קדחת מערב הנילוס גבתה את חייהם של 12 בני אדם ומומחית למחלות זיהומיות מזהירה: "יש צפי לזינוק של פי 10 בתחלואה ויותר מקרי תמותה. גם הקורונה ואפילו השעלת הרימו ראש, אך בכירים בעולם הרפואי מנסים להרגיע: "יש חיסונים מצוינים, זה ימנע תחלואה"

קדחת הנילוס, יולי 2013/אילוסטרציה

בחודש האחרון בישראל, אזרחי המדינה מרגישים שהם תחת מתקפה. אנחנו לא מדברים על המלחמה הקשה, אלא מתקפה של וירוסים שונים ומחלות שונות. חדשות לבקרים אנו מדווחים על עלייה בתחלואת הקורונה, שעלת, תחלואה מנגיפים נשימתיים (דמוי שפעת), קדחת מערב הנילוס שהגיחה אל חיינו בסערה גדולה, חצבת וקדחת הדנגי שעשויה גם היא להגיע לישראל.

כאמור, קדחת מערב הנילוס נמצאת כרגע במוקד. נכון לכתיבת שורות אלה, על פי נתוני משרד הבריאות ישנם 236 חולים ו-12 נפטרים. רוב החולים הם מאזור המרכז והשרון והממוצע עומד על גילאי 80 פלוס. לצד זאת, גם שלושה ילדים חלו במחלה בצורה קלה יחסית עם חום, כאבי ראש חזקים ופריחה. במקרים חמורים המחלה גורמת לדלקת קרום המוח ואף למוות.

"אנחנו מצפים לפי 10 יותר חולים וגם ככל הנראה הרבה יותר מקרי תמותה", אומרת בדאגה פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "כמעט בכל שנה אנו עומדים על בין 50-40 חולים כל שנה, ישנן שנים קשות יותר של יותר מ-100 חולים כל העונה. לכן אנחנו מודאגים כי כבר עברנו את השיא וזה מטורף, לא ראינו דבר כזה עדיין".

יתוש. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

שירי, בתו של משה (שם בדוי) בן ה-77 מצפון ת"א, שהיה מראשוני החולים והמאושפזים עם קדחת מערב הנילוס, שיתפה את וואלה על הימים הראשונים של המחלה, שדרדרה את אביה מאדם מתפקד ופעיל, לנכה 100% ובמצב סיעודי. "הוא ישב בבית עם חום מאוד גבוה ושום דבר לא עזר", אמרה שירי. "בהתחלה חשבו באיכילוב שיש לו סתם וירוס ושיחזור הביתה כי אין באמת מה לעשות. לאחר שבמשך שבועיים החום לא ירד, התעקשתי לקחת אותו שוב לבית החולים ואז אמרו לי שיאשפזו אותו בגלל הגיל ולא לקחת סיכון, הוא כבר הגיע במצב קשה".

לדבריה, ההתדרדרות במצבו של אביה הייתה מהירה מאוד ובתוך יומיים הוא הגיע למצב של קריסה. "הוא אושפז ביום חמישי וביום שבת כבר הרדימו אותו והוא היה מונשם במשך 8 ימים, הוא חלה גם בדלקת קרום המוח. הרופאים אמרו לי שאני לא יכולה לחשוב יותר משש שעות קדימה ושהמצב מאוד קשה כי לא יודעים במה הדלקת פגעה בו", היא סיפרה. "היו לנו רגעים מאוד קשים, לא ידענו אם בכלל הוא יתעורר ואיך זה ישפיע על מצבו. בימים הראשונים הוא לא יכול היה למצמץ. הוא לא זיהה אותנו ורק לאחר 4 ימים כשהוציאו לו את צינור ההנשמה, הוא התחיל לחזור לעצמו".

שירי מציינת כי אביה לא זוכר שהוא נעקץ בכלל. הוא סבל מכאבי שרירים בעיקר בגפיים, עייפות מאוד גדולה, לא הייתה לו פריחה על הגוף. היום הוא מרגיש קצת יותר טוב, אבל הוא לא יכול להזיז את הגוף שלו ונשאר נכה במצב סיעודי 100%. בבית החולים הוא גם נדבק בקורונה ויצא לפני כמה ימים מבידוד. "אני כל יום אצלו במשך חודשיים. אין לנו חיים. אין כרגע שום תרופה לקדחת ומעניקים לו בבית החולים רק טיפול תומך", סיפרה שירי. "אבי הוא איש חזק, ללא מחלות רקע, איש צבא, איש העולם הגדול, שחיין, עם כושר גופני טוב. הוא חזר מטיול מחו"ל לפני שחלה וחי את החיים. כרגע הוא מתקשה לפתוח ולסגור את היד, שוכב כל הזמן המיטה כי הוא לא יכול לשבת. אני לא רוצה שיגידו לי לכי תקני 'אלתוש' ותתמגני, צריכים לטפל בזה. כל הרשויות במדינה וגם שרת הגנת הסביבה צריכה להתעורר ולטפל בבעיה. למה אבא שלי צריך להיות 7 שבועות במצב הזה?".

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. דוברות שיבא, אתר רשמי
פרופ' גילי רגב יוחאי/אתר רשמי, דוברות שיבא

פרופ' רגב יוחאי מדגישה כי השנה הנוכחית מאוד חריגה. "בכל שנה אנחנו רואים גל של חולים, אבל המספרים גבוהים במיוחד בתחילת יוני-יולי כאשר הסיום של גל התחלואה מסתיים רק באוגוסט ואחרי זה מתחילה דעיכה. השנה זה הגיע מוקדם יותר ובהיקפים גדולים יותר. רוב האנשים שנדבקים במחלה הם ללא סימפטומים ואי אפשר לזהות שהם חולים. אלינו מגיעים לבית החולים רק המקרים הקשים של האנשים שנדבקו".

"יש פה דרמה, קורה כאן משהו מבהיל מבחינה רפואית, אבל נכניס את הדברים לפרופורציה. זו לא תהיה מגפה", הדגישה פרופ' רגב יוחאי. "מדובר על יתושים שעוקצים בני אדם ואי אפשר להעביר את הנגיף מאדם לאדם כמו הקורונה למשל. אנחנו באמת לא יודעים מה הוביל למקרי התחלואה הרבים במדינה. חשוב לייבש מקורות מים עומדים וגם בגלל שינויי מזג אוויר, אז כנראה זה הגיע מוקדם מהצפוי. מהרגע שהנגיף זוהה בארץ, יש התארגנות של משרד הבריאות ומשרד להגנת הסביבה יחד עם הרשויות לטפל ולמגר את התופעה וגם אנחנו האזרחים צריכים להתמגן כראוי על פי ההנחיות ולהישמר".

הקורונה חוזרת? לא ממש

גם הקורונה מעט מרימה את הראש, אך המצב רחוק מאוד ממה שהכרנו לפני כמה שנים. על פי נתוני משרד הבריאות, נכון לחודש יוני האחרון יש עלייה של 40% במאושפזים המגיעים לבתי החולים כדי לקבל טיפול נשימתי נגד הקורונה, שמשתנה ומשתדרגת כל הזמן. על פי ההערכות, גל התחלואה גדול הרבה יותר, אך רוב האזרחים עוברים אותו עם תחלואה קלה יחסית של כאבי ראש, חום וכאבים בגוף. נכון לעתה, מספר המאושפזים עומד על בין 100 ל-150 ובבתי החולים שמים דגש בעיקר על האוכלוסיה המבוגרת ועל חולים עם מערכת חיסונית חלשה.

חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון. ראובן קסטרו
חיסון לנגיף הקורונה/ראובן קסטרו

"הקורונה הפכה למשהו שגרתי וזה יגיע אלינו בגלים. יש יותר חולים אמנם, אבל אין שום דבר דרמטי", אמרה פרופ' גילי רגב יוחאי. "אנחנו לא יודעים כמה חולים יש בארץ, לכן המדד שלנו הוא להסתכל על החולים במצב הקשה שמגיעים לבתי החולים. כרגע אנחנו בהתפרצות, אבל זה עדיין לא דומה ולא יהיה דומה למה שחווינו בעבר. אז היו לנו 200 חולים רק בשיבא, היום אנחנו מתקרבים ל-200 חולים בכל הארץ וזה שינוי משמעותי. מי שיש לו תסמינים דמויי שפעת, אז ככל הנראה זה גם קורונה ואני ממליצה להיבדק באנטיגן".

לצד הקורונה יש גם עלייה גדולה בתחלואת השעלת, שהיא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת בשל חיידק הפרטוסיס והיא נחשבת למדבקת מאוד. "המחלה אמנם מופיעה אצל כולם, אבל היא מסכנת את התינוקות הקטנטנים", מציינת פרופ' רגב יוחאי. "השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה ולכן אישה בהיריון מתחסנת ולאחר הלידה מחסנים את התינוק בגיל שישה שבועות. בין אחוז לשני אחוזים מהתינוקות שנדבקים במחלה בגילאים אלה - מתים. עבור אנשים מבוגרים זו מחלה אמנם לא נעימה, אבל הם יעברו אותה וגם ילדים מעל גיל שנתיים".

דבריה של פרופ' רגב מתחברים לכך שישראל נמצאת במגמת עלייה של מחלת השעלת עם יותר מ-500 מקרים בכל חודש. בשבוע האחרון דווח גם על תינוק כבן חודש וחצי מאזור ירושלים שנפטר משעלת. מהחקירה האפידימיולוגית עלה כי אמו של התינוק לא התחסנה בהיריון. לצד זאת, על פי נתוני משרד הבריאות, התחלואה מתפשטת בכל חלקי הארץ, כאשר בשבוע האחרון מרבית המקרים נרשמו בירושלים, ראשון לציון, מודיעין ועפולה עם יותר מ-20 מקרים בכל עיר.

פרופ' רגב יוחאי הזהירה גם לגבי קדחת הדנגי שנמצאת כרגע בסיני. היא אומרת כי כל מי שנוסע לסיני - עליו להיזהר. "אני מניחה שזה ייקח זמן עד שהקדחת תגיע אלינו, אבל אנחנו שמים גם על זה עין. אני מקווה שבזה נסיים את המחלות בטח בקיץ הזה, אני חושבת שהצרות שיש לנו מבחינה רפואית, הן כאין וכאפס לעומת החטופים שנמצאים בעזה וצריכים לעשות הכל להביא אותם לישראל".

ד"ר יאן מיסקין, מומחה לרפואת המשפחה ומחלות זיהומיות בכללית מחוז ירושלים. ארנון בוסאני, אתר רשמי
ד"ר יאן מיסקין/אתר רשמי, ארנון בוסאני

ד"ר יאן מיסקין, מומחה לרפואת המשפחה ומחלות זיהומיות בקופת חולים כללית מחוז ירושלים, אמר לגבי רצף התחלואה של הקיץ כי ההרגשה שכולם חולים, היא לא נכונה. לדבריו, יש יותר חולים בקורונה, הבעיה העיקרית היא המבוגרים ומדוכאי החיסון. "אף אחד לא מחוסן היום מהקורונה וככל הנראה, נצטרך להיערך למבצע חיסון חדש נגד הנגיפים השונים של הקורונה", הדגיש ד"ר מיסקין.

"אנו רואים מבוגרים שמגיעים לפעמים עם קוצר נשימה וחלקם מגיעים לבית החולים לקבל טיפולים מצילי חיים", המשיך. "לקורונה אין זמן מיוחד, כן יש עלייה בעקבות הווריאנטים החדשים והקורונה משתנה ומתחלפת ולפעמים כתוצאה מזה היא יותר מדבקת. בנוסף, בקיץ יש יותר תנועה של אנשים וגם עכשיו בגלל הטורנירים הבינלאומיים כמו היורו והאולימפיאדה, אנו צפויים לעלייה בנגיף בישראל ובעולם כולו".

ד"ר מיסקין מדגיש כי גם ההרגשה לגבי כך שחלקנו מרגישים מקוררים ומצוננים וחושבים שזה שפעת, זה לא. מדובר על וירוסים נשימתיים שנמצאים כל הזמן, אבל אין עלייה משמעותית במרפאות הקהילתיות. הוא שב וקורא לאזרחים למחלות שיש להן חיסון להתחסן: "אני לא פה להרגיע. יש לנו חיסונים מצוינים ואין שום סיבה שמישהו ייפגע ממחלות שיש להן חיסון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully