וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום בחירות בבריטניה: הלייבור בדרך לשלטון אחרי 14 שנה, השמרנים מנסים לצמצם את המפלה

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 8:40

ראש הממשלה סונאק, שעשוי אף לאבד את מושבו בפרלמנט, "נלחם על כל קול" כדי לבלום את התבוסה הקשה ביותר שידעה מפלגתו ב-190 שנות קיומה. יריבו וראש הממשלה המיועד, קיר סטארמר, הזהיר שהשמרנים מנסים להרדים את הבוחרים ולהשאירם בבית

מנהיג הלייבור קיר סטאמר באירוע קמפיין לקראת הבחירות לפרלמנט של בריטניה, 2 ביולי 2024. רויטרס
מנהיג הלייבור קיר סטאמר באירוע קמפיין לקראת הבחירות לפרלמנט של בריטניה, 2 ביולי 2024/רויטרס

מפלגת השלטון השמרנית נערכת לקראת תבוסה מרה ללייבור בבחירות לפרלמנט בבריטניה, שלפי הסקרים תחזיר את מפלגת המרכז-שמאל לשלטון בתום 14 שנים באופוזיציה.

ראש הממשלה רישי סונאק - שאלו ככל הנראה שעותיו האחרונות בתפקיד, וייתכן שאף בפוליטיקה כולה - ומנהיג הלייבור, קיר סטארמר, שעתיד להחליפו בדאונינג 10, הקדישו את היום האחרון לקמפיין לאזהרות מפני ההשלכות הכלכליות של ניצחון יריביהם.

לנוכח התחזיות הצופות לשמרנים את התוצאה הגרועה ביותר בתולדותיהם, הם מתמקדים בהגבלת נזקים, ואמרו שהם צריכים לשמור על מספיק מושבים כדי להוות אופוזיציה אפקטיבית לממשלת הלייבור שצפויה לקום.

"אני מקבל לחלוטין את העובדה שהסקרים מראים כרגע שמחר צפוי להיות הרוב הסוחף הגדול ביותר שקיבלה הלייבור, הרוב הגדול ביותר שהמדינה הזו ראתה אי פעם", אמר השר השמרני מל סטרייד ל-BBC. "לכן, מה שחשוב עכשיו הוא איזה סוג של אופוזיציה תהיה לנו, איזה סוג של יכולת לפקח על הממשלה יש בתוך הפרלמנט".

כשנשאל על דבריו של סטרייד, אמר סונאק, שלפי חלק מהסקרים יפסיד את מושבו בפרלמנט, לערוץ ITV: "אני נלחם חזק על כל קול".

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק באירוע קמפיין בלונדון לקראת הבחירות, 2 ביולי 2024. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק באירוע קמפיין בלונדון לקראת הבחירות, 2 ביולי 2024/רויטרס

לפי ניתוח הסקרים של חברת Survation, הלייבור תזכה ב-484 מתוך 650 המושבים בפרלמנט - נתון גבוה בהרבה מ-418 המושבים שבהם זכה מנהיג המפלגה לשעבר טוני בלייר בניצחונו הסוחף ב-1997, והגבוה ביותר בתולדותיה. השמרנים צפויים לזכות ב-64 מושבים בלבד, המספר הנמוך ביותר מאז נוסדה המפלגה ב-1834.

ניתוחים אחרים הראו פערים קטנים יותר לטובת הלייבור, אך אף אחד מהם לא הראה תוצאה כוללת שונה מלבד מהפך שלטוני.

הלייבור שמו דגש בישורת האחרונה של הקמפיין במאבק בשאננות אפשרית בקרב הבוחרים, שעשויים להעריך שהתוצאה ידועה מראש ולהישאר בבית או לתת את קולם למפלגות קטנות יותר. סטארמר אמר כי דבריו של השר סטרייד הם ניסיון לפתות מצביעים מתנדנדים שלא לטרוח ולהגיע לקלפיות, שייפתחו בשעה 7:00

"אני אומר: אם אתם רוצים שינוי, אתם צריכים להצביע בעדו. אני רוצה שאנשים יהיו חלק משינוי. אני יודע שיש קהלים קרובים מאוד ברחבי המדינה", אמר ל-BBC. "אני לא לוקח שום דבר כמובן מאליו, אני מכבד את הבוחרים ואני יודע שאנחנו צריכים להרוויח כל קול עד מחר ב-22:00 בערב ונעשה את זה".

הקמפיין של סטארמר נבנה סביב הבטחה בת מילה אחת ל"שינוי", תוך ניצול חוסר שביעות הרצון ממצב השירותים הציבוריים המתוחים בבריטניה וירידה ברמת החיים - תסמינים של כלכלה מדשדשת וחוסר יציבות פוליטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סונאק ניסה לשכנע את הבוחרים ש-20 חודשי כהונתו החזירו את הכלכלה למסלולה לאחר הזעזועים החיצוניים שספגה בשל מגיפת הקורונה והמלחמה באוקראינה, וניסה להרחיק את כהונתו מאלו של קודמיו בתפקיד במפלגה השמרנית. לדבריו, סטארמר יצטרך להעלות מסים כדי ליישם את האג'נדה הכלכלית שלו. וככל שהלייבור יקבלו יותר מושבים, הזהיר, כך סטארמר ישאב עוד עידוד להעלאת מסים נוספים.

לאחר שלא הצליח לסגור את היתרון בן 20% של הלייבור בסקרים, סונאק פנה לראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון - האיש שאותו סייע להדיח ב-2022 - והזמין אותו לנאום בעצרת של המפלגה השמרנית בשעת לילה מאוחרת ביום שלישי.

ג'ונסון, אחת הדמויות המוכרות ביותר בפוליטיקה הבריטית והאיש שהעניק למפלגה ניצחון סוחף ב-2019, ערך את הופעתו הפומבית הגדולה הראשונה בקמפיין עם נאום שמנה רבים מהישגיו שלו - והעניק תמיכה אישית מועטה לסונאק.

"אף אחד מאיתנו לא יכול לשבת בחיבוק ידיים בזמן שממשלת לייבור מתכוננת להשתמש ברוב מוחץ כדי להרוס כל כך הרבה ממה שהשגנו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully