וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות הנהלת בתי המשפט: אושר בטרומית הסדר חדש לבחירת נציב תלונות הציבור

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 20:21

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על שופטים של ח"כ שמחה רוטמן. ההצעה תקבע כי הנציב ייבחר ברוב של 70 ח"כים למרות התנגדות של היועמ"ש ושל הנהלת ביהמ"ש. יריב לוין: "כיום מי שמקיימים ביקורת ופיקוח הם חברים של המבוקרים והמפוקחים"

לאחר עימות חריף: איילה מצגר הוצאה מוועדת החוקה על ידי היו"ר ח״כ שמחה רוטמן/ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק נציבות תלונות הציבור על שופטים של חבר הכנסת שמחה רוטמן. 54 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 51 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.

הצעת החוק של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, נועדה לשנות את הליך בחירת נציב תלונות השופטים. זאת, בשל חוסר יכולת להכריע על מינוי נציב חדש בעקבות המחלוקת בין שר המשפטים, יריב לוין, ומ"מ נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן. ההצעה של רוטמן תקבע כי הנציב ייבחר ברוב של 70 ח"כים למרות התנגדות של הייעוץ המשפטי לממשלה ושל הנהלת בתי המשפט.

כיום הנציב ממונה בידי הוועדה לבחירת הנציב, שהיא הוועדה לבחירת שופטים, על פי הצעת שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד. הצעת החוק מבקשת לבטל הסדר זה, ולקבוע תחתיו כי הנציב ייבחר בידי מליאת הכנסת, בהצבעה חשאית, בהליך המקביל לבחירת נשיא המדינה הקבוע בחוק יסוד: נשיא המדינה, וימונה לתפקידו על ידי נשיא המדינה. רוטמן הסביר כי מפאת חשיבותו של תפקיד הנציב וההשלכות הרחבות על ענייניו של כלל הציבור, מוצע לקבוע כי בחירת הנציב תיעשה ברוב מיוחד של 70 חברי הכנסת.

שמחה רוטמן בדיון של משרד הבריאות בוועדת החוקה, בנושא תקנות ארגון הבריאות העולמי יובאו להליך אשרור בכנסת בדומה לאמנות בינ"ל. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הצעתו נועדה לשנות את הליך בחירת נציב תלונות השופטים. יושב ראש ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בדברי ההסבר להצעה הורחב על חוסר ההסכמה בבחירת מועמד כיום: "שינוי זה בא על רקע משבר מתמשך סביב מוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים, כאשר כהונת הנציב האחרון הסתיימה בתחילת חודש מאי 2024 ומאז טרם מונה לו מחליף", נכתב. "דיון שקיימה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ביום 10 ביוני 2024 בנושא זה מצא כי הטעם העיקרי לאי-בחירת הנציב נעוץ בחוסר ההסכמה בין הגורמים האמונים על הצעת מועמד כיום".

"לפיכך, הצעה זו מבקשת לקבוע שהכנסת תהיה זו שתבחר את המועמד, ובכך למנוע סיטואציה שבה בהיעדר הסכמה לא ממונה נציב", נכתב בדברי ההסבר. "להסדר המוצע יתרון נוסף, והוא מניעת ניגוד עניינים פוטנציאלי או למראית עין, הטמון במעורבות שופטי בית המשפט העליון בבחירת הנציב - בהתחשב בתפקידו לברר תלונות על התנהגות שופטים לרבות אלו המעורבים בבחירתו. בחירת הנציב בידי הכנסת, כרשות הנבחרת המייצגת את הציבור, תבטיח כי הליך המינוי יהיה עצמאי, שקוף ונקי מניגודי עניינים, וצפויה לחזק את אמון הציבור במוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שר המשפטים יריב לוין. יונתן זינדל, פלאש 90
"יש פה אבסורד". שר המשפטים יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

שר המשפטים, יריב לוין, טען כי לא יכול להיות פיקוח אמיתי באופן הבחירה הקיים. "יש פה אבסורד, מי שאמורים לקיים ביקורת ופיקוח הם חברים אישיים של המבוקרים והמפוקחים והרבה פעמים אנשים שישבו לשכה לידם בבית המשפט העליון אך לפני זמן לא רב", טען. "איך יכול להיות אמון של הציבור בפיקוח מן הסוג הזה? איך יכול להיות פיקוח אמיתי?".

"בהחלט יכול להיות שיהיה איזה שופט עליון שיהיה כל כך נטול פניות ויצליח לקיים ביקורת אמיתית", המשיך שר המשפטים. "אבל כשחוקקו את החוק בכנסת נקבע שמי שיהיה הנציב יכול להיות לא רק שופט עליון, או שופט בכלל, יכול להיות גם מישהו אחר. מאחר שיש זכות וטו לנשיא העליון על מינוי הנציב - כל הנציבים שמונו היו כולם שופטי עליון לשעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully