וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל והאו"ם מנהלות משא ומתן על הצבת מערכת האינטרנט של אילון מאסק בעזה

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 13:38

הכנסת מערכת Starlink, שתספק אינטרנט לווייני עבור צוותי האו"ם ברצועה, היא אחד התנאים של הארגון לחידוש חלוקת הסיוע ההומניטרי. בישראל חוששים שהמערכת תיפול לידי חמאס. משלחת של האו"ם תצא לישראל כדי להדגים את הפעלתה, ומבטיחים שניתן להשבית אותה מרחוק

הצנחת הסיוע ההומניטרי הגרמני לרצועת עזה/רויטרס

ישראל והאו"ם מנהלות משא ומתן על פריסת מערכת התקשורת Starlink של חברת התקשורת SpaceX שבבעלות המיליארדר אילון מאסק בעזה. זאת, כחלק מתוכנית להגברת האבטחה של עובדי הסיוע מהאו"ם ברצועה, כך לפי שלושה בכירים ישראלים ובכיר מהאו"ם.

למה זה חשוב:

  • האו"ם הבהירו לישראל שהצבת המערכת היא אחד התנאים המרכזיים שצריכים להתממש, כדי שהארגון יחדש באופן מלא את חלוקת הסיוע ברחבי רצועת עזה, כך אמרו בכירים ישראלים. עם זאת, ישראל חוששת שהמערכת עלולה ליפול לידי חמאס, ובכך תקשה על המודיעין הישראלי לפקח על התקשורת של ארגון הטרור, מה שיעלה את הסיכון להתקפות מתואמות של מחבלים על חיילי צה"ל, כך אמרו הבכירים הישראלים.
תושבי עזה נושאים שקים של קמח. רויטרס
הצבת המערכת ברצועה היא האחד התנאים לחידוש חלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה./רויטרס

במוקד החדשות:

  • בחודש יוני האו"ם הפחית את פעילותו בעזה לאחר שעובדי הסיוע שלו היו בסכנה, כתוצאה מתקיפות ישראליות והתקפות של חמושים פלסטינים. אולם, לאחר הערכה ביטחונית שביצע האו"ם, הגיעו אנשיו למסקנה שהארגון הגיע לקצה בכל הנוגע לסיכונים הביטחוניים לאנשיו, ולכן החליט להשהות חלק ניכר מחלוקת הסיוע בעזה. הדבר הוביל לירידה חדה בהיקף הסיוע שהגיע לפלסטינים נזקקים בעזה והחמיר את המשבר ההומניטרי ברצועה.

מאחורי הקלעים:

  • ממשלת ישראל ראתה בהחלטת האו"ם להשהות את חלוקת הסיוע כצעד פוליטי כהנחיה של בכירים באו"ם, על מנת להגביר את הלחץ על ישראל לסיים את המלחמה, כך אמרו בכירים ישראלים. אנשי האו"ם הכחישו זאת.
  • ממשל ביידן ניסה לתווך בין הצדדים והדגיש בפני ישראל כי החששות הביטחוניים של האו"ם הם אמיתיים והתחיל לעבוד על פתרון, כך אמרו בכירים אמריקנים. "היינו מעורבים במספר דיונים בימים האחרונים בין סוכנויות האו"ם השונות וגורמים שונים בממשלת ישראל, כדי לנסות להתמודד עם כמה אתגרים ביטחוניים שהאו"ם מתמודד איתם כעת כדי לספק סיוע הומניטרי", אמר דובר משרד החוץ האמריקני, מת'יו מילר, בתדרוך לכתבים בשבוע שעבר.
  • הנושא עלה במהלך ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון בשבוע שעבר, כך אמר בכיר ישראלי.
  • כתוצאה מכך, גלנט קיים שיחת טלפון עם ראש מחלקת הביטחון של האו"ם, ואמר לו כי ישראל מחויבת לנקוט בצעדים כדי להימנע מתקיפות שיפגעו בצוותים של האו"ם בעזה, כך אמרו בכירים בישראל ובאו"ם.
  • הם הוסיפו כי האלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, קיים בשבוע שעבר פגישה בנושא במטה האו"ם בניו יורק.
אילון מאסק ובנימין נתניהו בעוטף עזה. עמוס בן גרשום /לע"מ,
ישראל והאו״ם מנהלות מו"מ על הצבת המערכת של מאסק בעזה/עמוס בן גרשום /לע"מ

מי נגד מי:

  • במהלך הדיונים, האו"ם ביקש לפרוס את מערכת התקשורת Starlink במטה שלו בעזה, כך אמרו בכירים ישראלים. האו"ם אמר כי הוא זקוק למערכת האינטרנט הלוויינית כדי לאפשר תקשורת טובה יותר באמצעות מכשירי קשר וטלפונים ניידים עבור הצוותים שלו בעזה, אמרו הבכירים הישראלים.
  • ישראל מצידה הביעה דאגה לגבי בקשת האו"ם ואמרה כי חמאס גנב בעבר ציוד תקשורת מתוחכם ורגיש, ויכול לנסות להשתלט על מערכת Starlink, אמרו הבכירים הישראלים.
  • הישראלים היו מודאגים במיוחד ממערכת Starlink מכיוון שלדבריהם קשה יותר לשירותי הביון הישראליים לנטר את השיחות שמתבצעות באמצעותה, והדבר עשוי להקל על חמאס לתאם התקפות מבלי להתגלות.

מה הם אומרים:

  • גורמים ישראלים אמרו כי ישראל ביקשה מהאו"ם ערבויות לגבי היכן המערכת תמוקם בעזה, וכן לגבי היכולת להשבית אותה מרחוק במקרה שהיא תיגנב.
  • ארה"ב עודדה את ישראל להסכים לבקשות האו"ם ודחקה בהם לתת ערבויות לישראלים לגבי ביטחון המערכת. "לגבי כמה מהבקשות יש לישראל דאגות ביטחוניות לגיטימיות, ומה שאנחנו מנסים לעשות זה לתווך כדי להשיג הסכם שייתן לאו"ם את הביטחון שהם צריכים, אך גם ייתן מענה לדאגות הלגיטימיות של ישראל", אמר דובר משרד החוץ האמריקני מת'יו מילר.
שר הביטחון גלנט בבית הלבן 26 ביוני 2024. תקשורת שר הביטחון, אתר רשמי
הנושא עלה במהלך ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון. יואב גלנט/אתר רשמי, תקשורת שר הביטחון

מה הלאה:

  • האו"ם הציע לשלוח צוות לישראל כדי לערוך תצוגת תכלית של המערכת בפני מומחים טכניים ממערכת הביטחון, על מנת להראות שניתן להשבית אותה מרחוק וכך לתת מענה לדאגות שירותי הביטחון הישראליים, אמרו בכירים ישראלים. "צוות ממחלקת הביטחון של האו"ם יוצא לישראל כחלק מהעיסוק המתמשך שלנו בנושאים הקשורים לביטחון בפעולות האו"ם בעזה", אמר בכיר באו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully