וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול הבכיר, המפות המסווגות והקלפים במו"מ על החטופים: הדיון של נתניהו עם צמרת צה"ל

עודכן לאחרונה: 3.7.2024 / 9:44

בישיבה שנמשכה יותר מארבע שעות, סקרו קציני פיקוד הדרום את מצב המלחמה ברצועת עזה, את ההישגים והפערים. כמה מחבלים מחוסלים ביום, היכן חמאס נותר חזק, מה הסיכוי שיצליח להשתקם - והפעולה ש"שינתה את כללי המשחק במלחמה"

״אנחנו במלחמה בכמה חזיתות, ולפנינו אתגרים גדולים והחלטות קשות.-ראש הממשלה בנימין נתניהו/- רועי אברהם / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים ביום ראשון דיון הערכת מצב באוגדת עזה שהותקפה על ידי מחבלי הנוח'בה ב-7 באוקטובר. מטרת הדיון, שהתקיים לבקשתו של ראש הממשלה, הייתה להבין את האווירה במחנה, ולפגוש את החיילים והחיילות. סביב השולחן בחדר הדיונים ישבו שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, מפקד חיל האוויר, מפקד פיקוד דרום, ומפקדי האוגדות: תא"ל איציק כהן, תא"ל אבי רוזנפלד, תא"ל ברק חירם ותא"ל דן גולדפוס. בדיון שנמשך יותר מארבע שעות, סקרו קציני פיקוד הדרום את מצב המלחמה ברצועת עזה, קצב התמרון, ההישגים והפערים.

מחבלים הרוגים

פיקוד הדרום, המודיעין והאוגדות הגיעו לקצב הרג של 50-60 מחבלים ביום שניתן לזהות. מספר זה לא כולל אלו שנקברו תחת הריסות המבנים ותוואי התת קרקע.

תת קרקע

פיקוד הדרום הציג מפות מסווגות של המנהרות, הפירים והתוואים שהושמדו על ידי כוחות ההנדסה, ואלו שנותרו לטיפול והריסה. שיטת הזיהוי, מיפוי, וקצב הרס המנהרות, שודרגו דרמטית מתחילת המלחמה. בעוד בצבא הגדירו את אלו כפרטים מסווגים, ראש הממשלה הגדיר אותם כ"חשובים ומשמעותיים". תא"ל גולדפוס אמר בפורום הבכיר, "ברגע שאנחנו לוקחים לחמאס את התת קרקע, אנחנו לוקחים לו את רוב מה שיש לו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המנהרות שאותרו במרחב ג'באליה בעזה, 31 במאי 2024. דובר צה"ל
"קצב הרג של 50-60 מחבלים ביום שניתן לזהות". מנהרות שאותרו באזור ג'אבליה בעזה/דובר צה"ל

תשתיות מעל הקרקע

כוחות פיקוד הדרום הורסים עשרות מבנים ביממה. מאמץ הרס התשתיות כולל שימוש בחומרי נפץ ושימוש בכלי הנדסה כבדים. "קצב הרס תשתיות הטרור הוא מעל המצופה", מסרו גורמי ביטחון בפורום. יצוין כי חמאס מנסה לשקם את תוואי תת קרקע תוך כדי המלחמה. אך לשיקום של מערכת המנהרות בעזה דרושים כלים, חומרי בנייה והתארגנות, כרגע חמאס מסוגל לשיקום טקטי ולא אסטרטגי. בפועל, הרס תשתיות מוביל את פעילי חמאס להפוך מוסדות חינוך ורפואה למרכזי פיקוד ושליטה ומחסני נשק.

מרחב החיץ

פיקוד הדרום הכריז כי המרחב בין קו הבתים הראשון לגדר הגבול נכבש וטוהר על ידי צה"ל. מדובר באותו המרחב ממנו מחבלי הנוח'בה יצאו להתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר. פיקוד הדרום ואוגדת עזה עשו בחודשים האחרונים מאמץ גדול כדי ליצור במקום מרחב מאובטח שימנע כל ניסיון חדירה בעתיד.

אחד ממקרי הבוחן שהוצגו לרה"מ היה ח'ירבת אחז'אעה, ממנה יצאו מחבלי הנוח'בה להתקפה, רצח, חטיפה, ביזה והרס בניר עוז. ראשית הטיפול במבצע 'עוז וניר', במהלכו מחבלי הנוח'בה במרחב חוסלו,וכלל תשתיות שתמכו את חמאס ושאר ארגוני הטרור הושמדו. מבצע דומה מבוצע בימים אלו בשג'אעיה ממנה יצאה ההתקפה על נחל עוז וכפר עזה.

הבית של הגר בקיבוץ ניר עוז. שירז ברזילאי, אתר רשמי
"המרחב בין קו הבתים הראשון לגדר הגבול נכבש וטוהר על ידי צה"ל". בית הרוס בניר עוז/אתר רשמי, שירז ברזילאי

טכנולוגיות לאיסוף מודיעין ותצפיות

צה"ל הרחיב את היקף אמצעי האיסוף בקרבת גדר. כמו כן, צה"ל הציב בעומק השטח הפלסטיני תרנים וסנסורים שמסייעים בתצפית ובאיסוף מודיעין לפני שהמחבלים מגיעים למרחב החיץ. לאחרונה, החלה אוגדת עזה בעבודת עיבוי של אמצעי האיסוף בשטח, כדי ליצר עתודות למקרה של התקפה עתידית.

רחפנים, כלי טיס זעירים וכטמ"בים

כלי טיס מעין אלו מוגדרים כפער מבצעי בכל רחבי הצבא, אך כזה שהצטמצם משמעותית במהלך השנה האחרונה. מדובר בתהליך שיחידות רבות בצה"ל מקדמו. גם שר הביטחון הבהיר כי הנחה על תקציב מיוחד לאיתור פתרונות לבעיה, כפי שנהוג בצבאות רבים ברחבי העולם.

תיעוד מרחפן צה"ל של מתחם האימונים של מחבלי חמאס. דובר צה"ל, דובר צה"ל
תיעוד מרחפן צה"ל של מתחם האימונים של מחבלי חמאס/דובר צה"ל, דובר צה"ל

קלפי מיקוח

בתום 8 חודשי לחימה, ציר פילדלפי, מעבר רפיח, מסדרון נצרים, ומרחב החיץ נשלטים על ידי צה"ל. לצה"ל יש גם נוכחות משמעותית בעומק השטח, ושליטה בכל מה שנכנס ויוצא מרצועת עזה ומונע הברחות. קציני צה"ל מסרו כי פעילות הנדסית וטכנולוגית מעבה את האחיזה של צה"ל בשטח. באמצעות רכיבי ביטחון להגנה על הכוחות ומערכות גילוי והתראה מפני שיגור פצצות מרגמה, צה"ל אוחז בציר פילדלפי ובמסדרון ההומניטרי. רה"מ הנחה להעמיק את המשקל הסגולי של קלפי המיקוח לקראת אפשרות של מו"מ לשחרור חטופים, וכדי לשנות מציאות ביטחונית באזור כולו.

חופש הפעולה

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הדגיש את ההתעקשות לשמר את חופש הפעולה של אוגדות לפעול בכל מקום שבו יש מודיעין. כבר בשלב הזה, פיקוד הדרום מפעיל את הכוח בגדודים ולא בחטיבות בכמה מוקדים לאורך הרצועה, משום שההתנגדות היא קטנה כל כך. מקרה הבוחן שהוצג לרה"מ היה שכונת תל סולטאן ברפיח, עליה פשט צוות קרב גדודי מחטיבת גבעתי.

הרמטכ״ל, הרצי הלוי קיים הערכת מצב וסיור במרכז רצועת עזה. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
"הדגיש את ההתעקשות לשמר את חופש הפעולה של אוגדות לפעול בכל מקום בו יש מודיעין. הלוי/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

השפעת חמאס

לפי המידע שהוצג לרה"מ, ארגוני סיוע בינלאומיים ממשיכים עם הקשר ועם התיאום עם גורמי חמאס מחשש שיאונה רע לפעילים שלהם בשטח. ניסיונות של ראשי חמולות לארגן את תאי השטח מחדש דוכאו ביד קשה על ידי חמאס, אך בצפון הרצועה כוחו של חמאס פוחת, במיוחד לעומת דרום הרצועה.

יחידות מיוחדות ומבצעים מיוחדים

סעיף זה הוגדר כרגיש מידי לפרסום, אך קיבל שבחים מרה"מ על התעוזה והיצירתיות. חשוב לציין, כי היקף המודיעין הרגיש שנאסף ממסמכים, שרתים ומחשבי חמאס "שינה את כללי המשחק" במלחמה, כך על פי גורמים.

תיעוד חילוץ החטופים אנדריי קוזלוב, שלומי זיו ואלמוג מאיר ג'אן. ללא, דוברות משטרת ישראל
"מידע רגיש מידי לפרסום, אך קיבל שבחים מרה"מ על התעוזה והיצירתיות". מבצע חילוץ החטופים מהשבי/דוברות משטרת ישראל, ללא

סגירת מעגלי אש

חמאס עבר מלחימה במסגרות גדולות לפעילות מחבלים בודדים, צמדים וחוליות קטנות לכל היותר. בחלק מהמקרים, הוא נסוג ממקומות בהם צה"ל מתמרן ללא קרב. עיקר האיומים בשטח הם מלכודי מבנים, צליפה, טילי נ"ט ופצמ"רים. נגדם מפתח צה"ל שיטה ייחודית של סגירת מעגלי אש מהירים בסיוע היחידה הרב ממדית (רפאים), כלי טיס לא מאוישים, תצפיות ופעולות אגרסיביות של תמרון ואש.

במקביל, הנחה מפקד פיקוד הדרום לצמצם עד כמה שניתן את זמן ההתרעה על ירי פצמ"רים לכוחות בשטח. צה"ל תוקף כל ניסיון התארגנות של חמאס שמזוהה על ידי המודיעין, ובכך נמנעת מחמאס היכולת לשקם את כוחו הצבאי באמצעות אימונים.

רקטות

חמאס הצליח השבוע לשגר מטח של כ-20 רקטות ממרחב חאן יונס. בצה"ל טוענים כי מדובר בריכוז מאמץ נקודתי שמצביע על חולשת חמאס, אך עדיין מוגדר באיום שיש לטפל בו. לכן, הנחה מפקד הפיקוד להוציא התקפה מרוכזת על המרחב ממנו בוצעו השיגורים. בצה"ל לא פוסלים אפשרות שיהיו שיגורים בחודשים הקרובים אך היקף הרקטות הולך ופוחת, וכך גם תשתיות הייצור.

לוחמי יחידת אגוז איתרו רקטות ופצצות מרגמה במיטת ילדים ברפיח; תיעוד מלחימת צוות הקרב של עוצבת הקומנדו. דובר צה"ל
"חמאס הצליח השבוע לשגר מטח של כ-20 רקטות ממרחב חאן יונס". יחידת אגוז בפעילות ברפיח/דובר צה"ל

חיסול בכירים

שמו של ראש אגף המבצעים בחמאס ראאד סאעד עלה בדיון. טרם ברור האם נהרג בסיכול הממוקד ועמו בכירים נוספים. גם במקרה בו חוסל מרואן עיסא עברו יותר משבועיים עד שחמאס הודיע באופן רשמי. צה"ל עורך מאמצים מסביב לשעון לבצע סיכולי בכירים.

בתום הדיון, שנמשך עד חצות, שיבח רה"מ את המפקדים על ההישגים, בדגש על מפקד אוגדת עזה ומפקד פיקוד דרום. שר הביטחון והרמטכ"ל המליצו להציג את הנתונים שהועלו בפניו גם בפני חברי הקבינט המדיני-ביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully