וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפחות 1,000 שיגורים ביום": במלחמה מול נסראללה - חיפה מסומנת באדום על המפה

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 10:11

העיר השלישית בגודלה אטרקטיבית לחיזבאללה בעיקר בשל ריכוז המתקנים האסטרטגיים בה,שבתחומה מצבורי דלק ובתי זיקוק גדושים בחומרים מסוכנים ודליקים. התרחישים ההיפותטיים של תקיפה עצימה מלבנון מקבלים יותר ויותר אחיזה במציאות, והשאלה המתבקשת היא: האם ישראל מוכנה לכך?

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון/דובר צה"ל

עיקר כוח האש של חיזבאללה בימים הראשונים של מלחמה ימוקד לאזור חיפה ויהיה קשה מאד עד בלתי אפשרי לנהל שגרת חיים אזרחיים בו", קובע טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון. במכון עדכנו החודש את הערכתו ל-75 אלף רקטות וטילים שכבר בידי חיזבאללה, מהם כמה אלפים "מדויקים" ועוד ארסנל של כ- 2,500 כטב"מים - מכל הסוגים.

בנוסף, העברות הנשק לחיזבאללה דרך המסדרון האיראני ממשיכות כל הזמן, ולחיזבאללה יש כושר ייצור עצמי של נשק על אדמת לבנון. "פעילות המסדרון והייצור העצמי ימשכו גם במהלך מלחמה כוללת עם ישראל", מעריכים בעלמא. במצב כזה חיזבאללה יוכל להמשיך ולשגר פרק זמן ארוך מאד. להערכת עלמא כמות הנשק הקיימת בידי חיזבאללה, תאפשר לו להערכתנו לבצע כ- 3,000 שיגורים בממוצע מידי יום לשטח ישראל, זאת במשך כ-10 ימים ראשונים לפחות.

בהנחה כי מלחמה כזו תיערך עד כחודשיים, חיזבאללה יוכל להמשיך ולנהל כלכלת שיגורים עצימה מאוד לשטח ישראל, של לפחות 1,000 שיגורים בממוצע ביום. זאת, לא כולל את כמות השיגורים והירי לעבר כוחות צה"ל שיתמרנו על אדמת לבנון. אין גורם בעולם שיכול להתמודד עם גשם כזה של רקטות וטילים.

טל בארי - ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"אין גורם בעולם שיכול להתמודד עם גשם כזה של רקטות". טל בארי/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

לא כל שיגורי חיזבאללה לשטח ישראל במלחמה כוללת יצליחו או יהיו אפקטיביים", מדגיש בארי, "חלקם יסוכל על ידי צה"ל לפני השיגור, יפול בשטח לבנון או בשטחים פתוחים בישראל, חלקם יהיו נפל וחלקם ייורטו על ידי מערכות ההגנה האווירית. אבל היות ומדובר בנפח שיגורים גדול מאוד, סטטיסטית, כמות השיגורים היומית, שכן יהיו אפקטיביים, תהיה גדולה מאוד ביחס למה שהיה מוכר עד כה בצפון או בכלל.

"בקצה הדרך - נסראללה רוצה מלחמה עם ישראל והשאלה מה אורך הדרך", חוזר בארי על הערכה שנתן לוואלה בתחילת המלחמה. הוא משוכנע כי היעד הסופי של ארגון חיזבאללה הוא להשתלט על לבנון, אבל כדי להגיע לשם הוא צריך שישראל תחריב את מדינתו, וכך הוא יצמח מתוך ההריסות כגורם החזק שנותר בשטח לשקם אותה. קשה עד בלתי אפשרי להרתיע גורם לבנוני שרוצה בחורבן של מדינתו ולכן איומים כמו אלה של שר הבטחון יואב גלנט כי ישיב את לבנון לתקופת האבן אינם מרחיקים את העימות הצפוי במוקדם או במאוחר ושיביא את המלחמה במלוא עוזה לעיר חיפה.

חיפה אטרקטיבית לחיזבאללה משלוש סיבות, לפחות. היא העיר השלישית בגדלה בישראל בה גרים 300 אלף תושבים ויותר, באזור יש ריכוז של מתקנים אסטרטגים בהם נמלי הים, בתי הזיקוק, מחנות צבא, מפעלים ביטחוניים, תחנות כוח ומתקנים בהם מאוחסנות כמויות גדולות של חומרים מסוכנים. הסיבה השלישית היא שהיא אינה ערוכה למלחמה. ליותר ממחצית התושבים אין בכלל ממ"ד, רבים מדי מתגוררים בבלוקים שגם המקלטים שלהם מיושנים. הפתרון המוצע הוא מקלטים עירוניים ואף מחמים תת קרקעיים כמו מנהרת הכרמלית וחניונים תת קרקעיים אליהם מפנה העירייה, אבל כמה זמן ניתן לעבור לגור בפתרון כזה. אין תכנית לפנות את תושבי חיפה, וזאת לפני שהזכרנו את אלפי המפונים שהתווספו לעיר מיישובי קו העימות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מתחם בתי זיקוק. יפעת רוזנברג, מערכת וואלה
"ליותר ממחצית התושבים אין ממ"ד, רבים מתגוררים בבלוקים עם המקלטים מיושנים". בתי הזיקוק בחיפה/מערכת וואלה, יפעת רוזנברג

זה כעשור ויותר אומרים בצה"ל כי העורף הוא החזית החדשה. אבל בפועל פיקוד צפון עדיין ממקד את תשומת הלב שלו בקו העימות, ובלבנון.

"התרחיש לימים הראשונים איום ונורא כי מדובר על בין מאות לאלף חמש מאות טילים ביום לכיוון מטרופולין חיפה ולכיוון התשתית האזרחית של העיר", אומר סגן-אלוף (מיל.) ירון חנן, חבר מועצת העיר לשעבר, שעסק בצבא בהכנות למצבי חירום בקבע ובמילואים ובחייו האזרחיים מומחה לניהול סיכונים והערכות לחירום ויועץ בתחום.

"זה עלול להביא לעשרות בניינים הרוסים ומאות הרוגים. המסחר ייפגע באופן קשה וזה יפגע באספקה. קשה יהיה להשאיר סופרמרקטים מתפקדים. מאוד קל לפגוע בעיר גדולה. תמיד תפגע במשהו. מספיק שעשרה אחוז יעברו את מערכת ההגנה האווירית זה אומר שאנחנו מתמודדים עם מאה טילים ביום ואנחנו בקטסטרופה. ההתקפות האלה עלולות לבוא ללא אזעקה. בחודשים האחרונים למדנו שזה בהחלט יכול לקרות. המקלטים וגם מעט הממ"דים בעיר לא יהיו אפקטיביים אם אין התרעה לרוץ אליהם. התרחיש שלי זה למעלה מעשור הוא ששכונות מסוימות יסבלו יותר.למשל אלה בחזית ההר הפונה למפרץ. צריך אולי לחשוב על פינוי של האוכלוסיות האלה שרובן משכבות סוציו אקונומיות חלשות יותר וגם בלי ממ"דים, אבל לאן?".

עם שר הביטחון בני גנץ ושרת החינוך שאשא-ביטון בתדרוך על מצבי חירום- מול מפרץ חיפה 13/10/22. ירון חנן, אתר רשמי
"עלול להביא לעשרות בניינים הרוסים ומאות הרוגים". שר הביטחון דאז גנץ ויפעת שאשא ביטון בתדרוך חירום בחיפה, 13.10.2022/אתר רשמי, ירון חנן

הרבה אנשים אומרים לי שבמצב כזה הם עוזבים את העיר. האוכלוסיות החזקות תתפננה לבד, למקומות אחרים בארץ לקרובי משפחה או למלון, אפילו בחו"ל. אני מודאג אבל לא ברמה של פאניקה ולא ברמה של היסטריה. אנחנו נשרוד את זה כיוון שאחרי כמה ימים הנזק בלבנון יהיה כל כך כבד שהתסריט הצה"לי הוא שהם יזעקו 'הצילו'".

על דו"ח בעניין חיפה שהכין מבקר המדינה ו"פרסם" בחודש מרץ, ועדת משנה של הועדה לביקורת המדינה הטילה חיסיון "לעת הזו". ולפיכך "לא אוכל לפרט מעבר לכך", השיב המבקר באמצעות דוברו. "יש שם ממצאים מדאיגים אמר לוואלה מקור בכיר במערכת. גורם בכיר בצה"ל מרגיע: "צה"ל מתגונן למגוון תרחישים ולא נפרט על תוכניות אופרטיביות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully