וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת הייתה על הקיר: שחרור מנהל שיפא חושף משבר אמון בין המערכות המדיניות והביטחוניות

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 8:53

השחרור התמוה היה טעות אדירה, משגה אומלל שעליו חתומים כלל הגורמים - ובראשם שב"כ, על כך אין מחלוקת. מצוקת הכליאה בשב"ס וחוסר היכולת שלו לתת מענה לסוגיה הבוערת החלה כבר בשנה שקדמה למלחמה - ובסנגוריה הציבורית הניפו דגל אדום פעם אחר פעם | מה קורה בשב"ס?

ישראל שחררה את מנהל בית החולים שיפא חזרה לעזה: "המצב בכלא טרגי"/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שחרור מנהל בית החולים שיפא יחד עם עשרות מחבלים ותיקים עם דם על הידיים היה טעות אדירה, משגה אומלל שעליו חתומים כלל הגורמים - ובראשם שב"כ, על כך אין מחלוקת. זריקת האחריות מגורם לגורם ביחס לשחרור התמוה חושפת את משבר האמון בין המערכות הביטחוניות והמדיניות.

מצוקת הכליאה בשב"ס וחוסר היכולת של שב"ס לתת מענה לסוגיה הבוערת החלה כבר בשנה שקדמה למלחמה, למעשה, הכתובת הייתה על הקיר ומרוחה שחור על גבי לבן.

הרעת תנאי המחיה של האסירים הביטחוניים אמנם החריפו מפרוץ המלחמה עוד בתקופת כהונתה של הנציבה לשעבר קטי פרי, גל המעצרים הנרחבים מאז החריף יותר את תנאיהם ולשר הממונה ולנציב החדש הדבר רק היווה הזדמנות טובה להכריז כי החגיגות בבתי הכלא הביטחוניים הסתיימו בעוד שאת המחיר למשבר הכליאה משלמים כלל האסירים, ביטחוניים ופליליים, יהודים וערבים כאחד.

מחמד אבו סלמיה, מנהל בי"ח שיפא. רויטרס
מחמד אבו סלמיה, מנהל בי"ח שיפא/רויטרס

בסנגוריה הציבורית הניפו דגל אדום פעם אחר פעם, במהלך השנתיים האחרונות, והתריעו על הפגיעה המתמשכת בזכויות אסירים ועצורים הכלואים בשב"ס וכפועל יוצא, גם בתאי המעצר של משטרת ישראל שנאלצו להחזיק חשודים נוכח כישלון בשב"ס לייצר מענה רחב ומידי למצוקת הכליאה.

אחרי שקיבלו תקציבי ענק לצד האצת תוכניות בינוי ומתווים לשחרור אסירים, במהלך החודשיים האחרונים שוחררו ממתקני שב"ס כ-200 אסירים פליליים בלבד ועוד עשרות עצירים מנהליים פלסטינים שנעצרו קודם ואחרי פרוץ המלחמה לביתם.

בנוסף, הוכשרו שטחים ציבוריים במתקני שב"ס ונכון לחודש שעבר יצרו עוד כ-400 מקומות כליאה. יחד עם זאת, המענה המוצע הינו דל ביותר ולא מן הנמנע כי בקרוב מאוד, על אף הביקורת הציבורית, זרם השחרורים של עצורים ביטחוניים ופליליים ימשך באין מפריע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

ומה קורה בשב"ס?

מהעדכון האחרון שהועבר לוועדה לביטחון לאומי בשבוע שעבר, עולה כי בארגון מתקשים להתמודד עם מצוקת הכליאה שהחריפה מאז פרוץ המלחמה מ-16,300 ל- 21,800 כלואים - נכון לאמצע חודש שעבר. כש-55% מהם מוחזקים בתנאי מחיה שאינם עומדים בקנה אחד עם החלטת בג"צ בנושא, ביטחוניים ופליליים כאחד.

מה שיכול להביא לפתרון, באופן משמעותי, למצוקת הכליאה הוא פתיחה והקמה של מתקנים נוספים והרחבת הקיימים, אלא שזה תהליך שיארך שנים ארוכות. בינתיים, בשב"ס שחררו לחופשה בחודשיים האחרונים כ-214 אסירים בלבד שריצו שני שליש מעונשם בגין עבירות לא חמורות. צעד נוסף לצמצום הצפיפות הוא תכנית "999" - הסבת שטחים ציבוריים למקומות כליאה, עם יעד לבניה של כ-999 מקומות כליאה הוקמו עד כה כ-440 מקומות כליאה.

גם תחלופת האסירים הביטחוניים במתקני שב"ס נמשכת, עם שחרורם של עשרות אסירים ביטחוניים, מרביתם - עצורים מנהליים שנעצרו מפרוץ המלחמה מאיו"ש ועזה והיו מוחזקים מספר חודשים מאחורי סורג ובריח, שוחררו כאמור ברבעון השני של 2024.

מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר בכלא הישראלי, 14 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

משירות בתי הסוהר נמסר: מצוקת הכליאה הייתה ידועה היטב ברמה הלאומית, ואף לוותה על ידי בית המשפט העליון במסגרת בג"צ שטח המחייה עוד משנת 2017 ,אשר קבע כי הנטל לעמוד בהשלכות ההחלטה מוטלות על כלל הגורמים ברמה הלאומית.

מאז ה-7.10 קלט שב"ס למעלה מ-5,000 מחבלים. החל מחודש אוקטובר 2023, ביצע שב"ס פרויקט בינוי מואץ של מקומות כליאה חדשים. במסגרת זו, נוספו 2,500 מקומות כליאה בבתי הכלא הביטחוניים. מתוכם, 1,600 מקומות כליאה בבינוי ו-900 מקומות כליאה באגפי אוהלים בכלא קציעות. בנוסף, בחודש אפריל 2024 בהתאם לתקציב שאושר בממשלה, החל שב"ס בבינוי 936 מקומות כליאה נוספים, ואלו צפויים להסתיים בחודשים הקרובים.

שירות בתי הסוהר הוא ארגון בטחוני המחוייב למאמץ המלחמתי למען בטחון עם ישראל הזוכה לביקורים רשמיים סדירים של נציגי מערכות המשפט ואכיפת החוק כחלק מהבקרה השוטפת ותוך הקפדה על הדין הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully