וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב הכריע: לטראמפ חסינות חלקית על ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 3:01

ברוב של 6 שמרנים מול 3 ליברלים קבע ביהמ"ש שלנשיא יש חסינות על "פעולות רשמיות" בהן נקט, אך אין חסינות על "פעולות לא רשמיות". השופטים החזירו את התיק לביהמ"ש המחוזי שיקבע אילו מהאישומים על אירועי הקפיטול נופלים תחת ההגדרה "פעולה רשמית". ביידן: "תקדים מסוכן"

טראמפ מחוץ לבית המשפט: "זה אסון למדינה שלנו"/רויטרס

בית המשפט העליון בארה"ב קבע היום (שני) ברוב של 6 נגד 3 כי טראמפ נהנה מחסינות עבור "פעולות רשמיות" שעשה כנשיא - אולם אינו נהנה מחסינות עבור פעולות "לא רשמיות" שעשה. לפיכך, בית המשפט העליון החזיר את התיק לבית המשפט המחוזי כדי שיקבע אילו מסעיפי כתב האישום נגד טראמפ על אירועי ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר, נופלים תחת פעולות רשמיות ואלו סעיפים נופלים תחת פעולות לא רשמיות - שעליהן טראמפ כאמור יכול לעמוד לדין.

המשמעות העיקרית היא שגם אם בית המשפט המחוזי יחליט כי חלק מארבעת סעיפי כתב האישום נגד טראמפ נוגעים לפעולות לא רשמיות שעליהן אין לו חסינות - המשפט לא יסתיים לפני הבחירות בנובמבר. טראמפ הגיב: "ניצחון גדול לחוקה שלנו ולדמוקרטיה. גאה להיות אמריקני".

הנשיא ביידן הגיב הלילה (שלישי) לפסיקה בנושא החסינות ואמר שהיא "תקדים מסוכן והמשך של התקפות בית המשפט העליון על עקרונות שנקבעו לפני שנים רבות באמריקה. עכשיו העם האמריקני צריך לעשות מה שבית המשפט העליון נמנע לעשות ולקבוע האם העובדה שטראמפ אימץ אלימות כדי לשמור על כסאו היא מקובלת".

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון, ארצות הברית .1 ביולי 2024. רויטרס
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון, ארצות הברית .1 ביולי 2024/רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במהלך העימות נגד הנשיא ג'ו ביידן. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במהלך העימות נגד הנשיא ג'ו ביידן/רויטרס
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון, ארצות הברית .1 ביולי 2024. רויטרס
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון, ארצות הברית .1 ביולי 2024/רויטרס

הפסיקה של בית המשפט העליון הופכת חלקית את פסיקת בית המשפט המחוזי שקבע שלטראמפ אין חסינות בכלל על פעולות שנקט בהקשר לאירועי ה-6 בינואר. עורכי הדין של טראמפ ערערו לבית המשפט העליון וטענו כי יש לו חסינות על פעולות רשמיות שעשה כנשיא.

ההצבעה של השופטים בבית המשפט העליון התפצלה לפי הזיהוי הפוליטי שלהם. ששת השופטים השמרנים, שמונו על ידי הרפובליקנים, הצביעו על כך שיש לטראמפ חסינות חלקית ושלושת השופטים הליברלים, שמונו על ידי הדמוקרטים, טענו שלטראמפ אין חסינות.

השופטת סוניה סוטומאיור כתבה בדעת המיעוט של שופטי בית המשפט העליון כי משמעות הפסיקה היא שנשיא אמריקני יהנה מחסינות גם אם ישלח צוות של יחידת הקומנדו "אריות הים" להתנקש ביריביו הפוליטיים, אם ייקח שוחד כדי לתת חנינה לאדם מסוים או יארגן הפיכה צבאית כדי להישאר בשלטון. "לפי הפסיקה - הנשיא הוא עכשיו מלך שנמצא מעל החוק", היא כתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully