וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ביקשה מ-25 מדינות להגיש חוות דעת נגד הוצאת צווי מעצר לנתניהו וגלנט

עודכן לאחרונה: 1.7.2024 / 7:22

שר החוץ ישראל כ"ץ שיגר מכתב למקביליו באותן מדינות בבקשה שיצטרפו לבריטניה ויעבירו לבין הדין הפלילי הבינלאומי בהאג חוות דעת משפטיות נגד בקשת התובע להוציא צווי מעצר לראש הממשלה ולשר הביטחון. "נעריך מאוד את הסיוע והתמיכה הדחופים שלכם", כתב כ"ץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס לאיום צווי המעצר של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג/צילום: לע"מ

שר החוץ ישראל כ"ץ שיגר מכתבים ל-25 שרי חוץ מרחבי העולם בבקשה שיצטרפו לבריטניה, ויעבירו לבין הדין הפלילי הבינלאומי בהאג חוות דעת משפטיות נגד בקשת התובע להוציא צווי מעצר לראש הממשלה נתניהו לשר הביטחון גלנט, כך לפי עותק של המכתב שהגיע לידי וואלה!.

למה זה חשוב:

  • בכירים במשרד החוץ אמרו כי אם המדינות הללו, או אפילו חלק מהן, ישלחו חוות דעת משפטיות כאלה לבית הדין בהאג, השופטים עשויים להשתכנע שאין מקום להיענות לבקשת התובע.
התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קארים חאן. רויטרס
התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קארים חאן/רויטרס

תזכורת:

  • בחודש מאי ביקש התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כארים חאן משופטי בית הדין, לאשר לו להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, בחשד לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במלחמה בעזה.
  • זו היתה הפעם הראשונה שבה התובע ביקש להוציא צווי מעצר נגד מנהיגים של מדינות דמוקרטיות. התובע ביקש במקביל להוציא צווי מעצר נגד ראשי חמאס בעזה יחיא סינוואר ומוחמד דף, על ביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במתקפת 7 באוקטובר.

במוקד החדשות

  • ב-10 ביוני הגישה בריטניה לשופטי בית הדין בהאג בקשה לקיים דיון בשאלת הסמכות של בית הדין להוציא צווי מעצר נגד אזרחים ישראלים.
  • בשבוע שעבר פסקו שופטי בית הדין כי הם מקבלים את הבקשה הבריטית, וביקשו להעביר חוות דעת משפטית בנושא עד 12 ביולי. הם ציינו כי מדינות נוספות שמעוניינות בכך, יוכלו להעביר חוות דעת דומות.ֿ
שר החוץ ישראל כץ במליאת הכנסת

6 במרץ 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שר החוץ ישראל כץ במליאת הכנסת 6 במרץ 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

מאחורי הקלעים

  • בכיר במשרד החוץ ציין, כי במשרד הוקם חמ"ל מיוחד לטיפול במשבר צווי המעצר הבינלאומיים, וגיוס התמיכה המשפטית ממדינות העולם לקראת 12 ביולי.
  • במסגרת זו שיגר שר החוץ ישראל כ"ץ מכתב ל-25 ממקביליו ברחבי העולם וביקש את עזרתם.
  • הוא הדגיש במכתב שלישראל יש מערכת משפט עצמאית, שחוקרת טענות לעבירות על החוק, כולל במהלך מלחמה. לכן, הוצאת צווי מעצר תעמוד בסתירה ל"עיקרון המשלימות", שקובע שבית הדין הפלילי הבינלאומי ייכנס לפעולה רק כאשר מערכת המשפט במדינה מסוימת אינה רוצה, או אינה יכולה לחקור פשעים.
שר הביטחון יואב גלנט טרם המראתו לסדרת פגישות בארצות הברית. משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט. לראשונה מבקש תובע צווי מעצר נגד מנהיגים של מדינה דמוקרטית/משרד הביטחון

מה הם אומרים

  • "אנחנו סבורים שאם המדינה שלכם תגיש חוות דעת משפטית עד 12 ביולי, ותדגיש בה כי לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג אין סמכות לגבי אזרחים ישראלים, או תביע כל הסתייגות אחרת שיש לכם לגבי ההליך המתנהל (בעניין המלחמה בעזה), הדבר יעלה בקנה אחד עם המחויבות שלכם ליישום הראוי של שלטון החוק בבית הדין הפלילי הבינלאומי", כתב כ"ץ.
  • כ"ץ כתב עוד: "ישראל תעריך מאוד את הסיוע והתמיכה הדחופים שלכם, ואנחנו מבקשים שתנחו את היועצים המשפטיים שלכם, לקיים התייעצויות בנושא עם המשפטנים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully