וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת בתי המשפט נגד רוטמן: ניסיון נוסף לפגוע במעמדו של ביהמ"ש העליון

עודכן לאחרונה: 27.6.2024 / 20:42

הביקורת נשמעה בחוות דעת שהגישה ההנהלה בנוגע להצעת החוק של יו"ר ועדת החוקה, העוסקת בשינוי הדרך בה יבחר נציב תלונות הציבור על שופטים. במסמך נטען כי "העברת סמכות המינוי לידי הכנסת משנה את האיזון העדין הקיים כיום בין הרשויות, ומעבירה אותו לגורמים פוליטיים"

לאחר עימות חריף: איילה מצגר הוצאה מוועדת החוקה על ידי היו"ר ח״כ שמחה רוטמן/ערוץ הכנסת

הנהלת בתי המשפט העבירה היום (חמישי) את חוות דעתה בנוגע להצעת החוק של ח"כ שמחה רוטמן, המבקשת לשנות את הדרך בה יבחר נציב תלונות הציבור על שופטים. בחוות הדעת שאותה ניסח יועמ"ש הנהלת בתי המשפט עו"ד ברק לייזר נטען כי "מדובר בניסיון נוסף לפגוע במעמדו של בית המשפט העליון ובאמון הציבור בו".

הצעת החוק של רוטמן תעלה לדיון ביום ראשון הקרוב בפני ועדת השרים לענייני חקיקה ועיקריה הם העברת הסמכות לבחור את הנציב על ידי הכנסת, במקום המצב החוקי כיום שבו הועדה לבחירת שופטים בוחרת את הנציב.

עורך הדין ברק לייזר היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, פברואר 2011. תומר אפלבאום, הארץ
"מדובר בניסיון נוסף לפגוע במעמדו של בית המשפט העליון ובאמון הציבור בו". ברק לייזר/הארץ, תומר אפלבאום

עיקר המחלוקת בין הנהלת בתי המשפט לח"כ רוטמן נוגעת לזהותו של הנציב הבא, שכן מאז פרישתו של הנציב הקודם אורי שהם בחודש מאי אין נציב מכהן. בעוד שבהנהלת בתי המשפט מתעקשים לשמור על הנוהג הקיים - לפיו הנציב יהיה שופט עליון בדימוס.

רוטמן לא קובע בהצעת החוק מטעמו מה תהיה הכשרתו של הנציב. בנוסף, רוטמן טוען שכל הנתיבים בעבר נגועים בניגוד עניינים בשל כך שהם כיהנו בבית המשפט העליון. את טענה זו דוחים בהנהלת בתי המשפט במילים הבאות: "הטיעון לפיו לשופטי העליון יש ניגוד עניינים מובנה בעניין שופטי העליון עשוי להיות רלוונטי לכל מינוי שופט מכל ערכאה אחרת שכן גם שופט בית משפט מחוזי בדימוס עשוי להיות נגוע בניגוד עניינים כלפי כל שופטי המחוז שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שמחה רוטמן, דיון על ביטול עילת הסבירות, בית המשפט העליון, 12 בספטמבר 2023. אוליבייה פיטוסי, אתר רשמי
"לא ייתכן שלשופט פוגלמן, או לחבריו בוועדה לבחירת שופטים, תהיה השפעה מכרעת על השאלה". רוטמן/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי

מטעם רוטמן נמסר כי "ביום ראשון תעלה לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק מטעמי המציעה לשנות את הליך הבחירה של נציב תלונות הציבור על שופטים כך שיתמנה לתפקיד מי שייבחר על ידי הכנסת, בבחירה חשאית, ברוב של 70 חברי כנסת".

"כל 10 חברי כנסת, בלי קשר להשתייכותם הפוליטית, לקואליציה או לאופוזיציה, יוכלו להציע מועמד. נכון להיום, במשרה החשובה הזו לא מכהן איש וזאת בגלל המנגנון הבעייתי שקבוע בחקיקה המחייב הסכמה בין שר המשפטים לנשיא בית המשפט העליון על זהות המועמד, מסר יו"ר ועדת החוקה. "החוק הקיים מייצר מציאות בעייתית מאוד של ניגוד עניינים. כנגד מ"מ הנשיא השופט פוגלמן הוגשו תלונות שנכון להיום אין מי שיברר אותם".

עוד הוסיף כי "לא ייתכן שלשופט פוגלמן, או לחבריו בוועדה לבחירת שופטים, תהיה השפעה מכרעת על השאלה מי יהיה האדם שיברר את התלונות אודותם. לכן ההצעה מבקשת להוציא את בחירתו של המבקר מידיהם של המבוקרים, ולדאוג שנציב התלונות ייבחר בהסכמה רחבה, בהצבעה חשאית, ברוב גדול ומיוחס במליאת הכנסת. בכוונתי לפעול לקדם את הצעת החוק הזו שמביאה לידי ביטוי את הרצון בהסכמה רחבה ובהליך נקי, שקוף ודמוקרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully