וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום של טראמפ וההזעה של ניקסון: ההיסטוריה של העימותים הנשיאותיים

פליטת הפה של פורד, השעון של בוש והלעג של אובמה לרומני: לקראת העימות הראשון בין ביידן לבין טראמפ, שייערך בלילה שבין חמישי לשישי, אלו כמה מהרגעים הזכורים ביותר מהעימותים הנשיאותיים באמריקה

העימותים הנשיאותיים בארצות הברית, שהם כבר מסורת בת יותר מ-60 שנה, ניפקו אינספור רגעים משעשעים ומביכים לאורך ההיסטוריה, ולעתים גם כאלו שנחשבו ככאלו שהכריעו את המרוץ. לקראת העימות הראשון בין הנשיא המכהן ג'ו ביידן לבין יריבו דונלד טראמפ, שייערך בלילה שבין חמישי לשישי, אלו כמה מהרגעים הזכורים ביותר מהעימותים הנשיאותיים באמריקה.

הזעה מול 66 מיליון צופים | קנדי-ניקסון

העימות הנשיאותי הראשון ששודר בטלוויזיה נערך ב-26 בספטמבר, 1960, עוד בשחור לבן. סגן הנשיא ריצ'רד ניקסון הרפובליקני התעמת עם הסנאטור הדמוקרטי העולה ג'ון קנדי. אך ניקסון הקשוח סירב להתאפר ונראה חיוור ומיוזע מול יותר מ-66 מיליון צופים, והובס על ידי קנדי הכריזמטי. בעוד ניקסון פנה למנחה, קנדי הביט למצלמה ודיבר ישירות אל בוחריו.

מאז התבוסה הצורמת, ניקסון סירב להתייצב לעימותים נוספים והפסיד בבחירות בנובמבר כשהעימות הטלוויזיוני הבא נערך רק 16 שנים לאחר מכן. השאלה עד כמה ההופעה החזותית של המועמדים הכריעה את המרוץ נותרה שנויה במחלוקת עד היום.

"אין כל שליטה סובייטית במזרח אירופה" | פורד-קרטר

ב-1976, הנשיא הרפובליקני ג'רלד פורד התעמת באולפן עם מושל ג'ורג'יה, ג'ימי קרטר הדמוקרטי. פורד טען בתוקף ש"אין כל שליטה סובייטית במזרח אירופה", אף שכוחותיה של ברית המועצות היו נוכחוים בה.

מנחה העימות, עיתונאי הניו יורק טיימס מקס פרנקוול ניסה לסייע לפורד לסגת מעט כדי לתקן את הטעות, אך פורד העקשן לא חזר בו, ואף נקב בשמן של פולין, רומניה ויוגוסלביה כ"מדינות חופשיות שמשוחררות מכל השפעה סובייטית". פורד הפסיד בבחירות.

שישה ימים חלפו עד שפורד הסביר את עצמו, ואמר שהוא לא דיבר על הנוכחות הצבאית המילולית, אלא התכוון שרוחם של האנשים שם לא נמחצה, אך הוא הפסיד בבחירות.

"לא אעשה שימוש פוליטי בנעוריו של היריב שלי" | רייגן-מונדייל

בעימות הטלוויזיוני של 1984, נשאל הנשיא המכהן, רולנד רייגן, שהיה כבר בן 74, האם "סוגיית הגיל" לא עלולה להוות מכשול בפני נשיא ארצות הברית. רייגן, שנודע בחוש ההומור שלו, לא ויתר על ההזדמנות לעקוץ את יריבו, וולטר מונדייל בן ה-56, ואמר: "לא אעשה שימוש פוליטי בנעוריו של היריב שלי ובחוסר הניסיון שלו". רייגן רשם ניצחון מוחץ בבחירות.

"עונש מוות על אדם שיאנוס וירצח את אשתך?" | בוש-דוקאקיס

ב-1988, התייצב באולפן סגן הנשיא ג'ורג' בוש האב, כדי להתעמת עם המועמד הדמוקרטי לנשיאות, מייקל דוקאקיס, שנודע בהתנגדותו הנחרצת לעונש המוות. המנחה שאל את דוקאקיס שאלה בוטה וישירה במיוחד: "האם תרצה לגזור עונש מוות על אדם שיאנוס וירצח את אשתך, קיטי?". לפי פרשנים, התשובה השלילית שהשיב דוקאקיס עלתה לו בבחירות, משום שחיזקה את מיתוגו כמועמד חלש ורפה.

"רק עוד 10 דקות של החרא הזה" | בוש-קלינטון

העימות שנערך בשנת 1992 הפגיש את הנשיא המכהן ג'ורג' בוש עם מושל ארקנסו, ביל קלינטון. שני המועמדים התבקשו להשיב על שאלות מהקהל. בעוד שקלינטון האזין באדיבות לשאלות, הרי שבוש הביט בעצבנות בשעון היד שלו, בזמן שאזרחית תיארה באזניו את קשייה הכלכליים.

שנים לאחר מכן הודה בוש שהוא שנא את העימותים הנשיאותיים. "אולי בגלל זה הסתכלתי על זה, 'רק עוד 10 דקות של החרא הזה'".

"פליטת פה גופנית" | גור-בוש

בשנת 2000, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, אל גור, החווה מעין "פליטת פה גופנית" לעבר יריבו, ג'ורג' בוש הבן. גור התקרב לעבר בוש בצורה אגרסיבית, ולרגע נדמה היה שהוא עומד לפתוח בקטטה עם יריבו, שמצדו, הביט בו בזלזול ופטר אותו בנדנוד ראש נונשלנטי. מאוחר יותר, גור הפסיד לבוש בבחירות, למרות שעקף אותו במספר הכולל של הקולות ברחבי המדינה.

"יש לנו את הדברים האלה שנקראים נושאות מטוסים" | אובמה-רומני

במהלך עימות נגד הנשיא ברק אובמה ב-2012, המתמודד הרפובליקני מיט רומני קונן על כך שלצי האמריקני יש כיום פחות ספינות מאשר ב-1916.

"מושל, יש לנו גם פחות סוסים וכידונים, כי אופי הצבא שלנו השתנה", השיב בלעג אובמה. "יש לנו את הדברים האלה שנקראים נושאות מטוסים, שמטוסים נוחתים עליהם. יש לנו את הספינות האלה שנכנסות מתחת למים, צוללות גרעיניות".

דבריו של אובמה הפכו לויראליים ברשת, והוא ניצח את רומני בבחירות הכלליות בנובמבר.

"את תהיי בכלא" | טראמפ-קלינטון

העימות השני בבחירות לנשיאות ב-2016 בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ היה אכזרי במיוחד. זמן קצר לאחר פרסום סרטון שבו נשמע טראמפ מתרברב כי הוא יכול לתפוס נשים באיברי מינן בזכות מעמדו, יצא המיליארדר הרפובליקני נגד בעלה של יריבתו, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, והאשים אותו ב"ניצול נשים".

טראמפ גם הבטיח לחקור את הילרי קלינטון על השימוש שלה בחשבון מייל פרטי בעת שכיהנה כשרת החוץ.

"זה פשוט טוב מאוד שמישהו עם מזג כמו דונלד טראמפ לא יהיה אחראי על החוק במדינה שלנו", אמרה קלינטון, וטראמפ השיב לה: "כי את תהיי בכלא". טראמפ ניצח את קלינטון בבחירות.

"אתה מוכן לשתוק, בנאדם?" | ביידן-טראמפ

העימות הראשון בבחירות לנשיאות ב-2020, בהשתתפות טראמפ ג'ו ביידן, התדרדר לצעקות ועלבונות.

כשטראמפ קוטע אותו ללא הרף, ביידן התפרץ ואמר: "אתה מוכן לשתוק, בנאדם?". המועמד הדמוקרטי גם כינה את יריבו "ליצן" ו"כלבלב של פוטין".

טראמפ, מצדו, המשיך להתחמק מהשאלה אם יכיר בתוצאות הבחירות, ובסופו של דבר הוא אכן סירב להכיר בהפסדו לביידן בנובמבר.

לאור חוסר האונים שלו אל מול שני המועמדים, מנחה העימות, עיתונאי פוקס ניוז כריס וואלאס, תיאר מאוחר יותר "הייאוש" שחש במהלכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully