וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיגרר למלחמה אזורית? כך תפעל ישראל ביום שאחרי התמרון בעזה

עודכן לאחרונה: 27.6.2024 / 6:02

לקראת סיום שלב הלחימה העיקרי ברצועה, בישראל נדרשים לחשוב על תגובה למלחמה בצפון. בזמן שרגיעה עלולה לסכן את ההרתעה האזורית שלה, תרחישים אחרים בהם תחליט לפעול, שלא לומר תותקף, עלולים לגרור אותה אף למלחמה כוללת במזרח התיכון | כל התרחישים

תיעוד מסיור בנמל התעופה בביירות/טלגרם

הלחימה השוטפת ברצועת עזה נמצאת בשלביה האחרונים, ובקרוב תעבור לשלב ג', במהלכו יצומצמו הכוחות באזור, ויבוצעו פעולות ממוקדות בלבד. עם המעבר לשלב זה, יתפנה צה"ל למשימותיו הנוספות, ובהן בראש ובראשונה האיום של חיזבאללה מצפון. ההחלטה האם לפתוח שם במלחמה נידונה כעת ביתר שאת, ובכל אחד מהתרחישים החזויים מעלה דילמות רבות.

תרחיש ראשון

הלחימה העצימה ברצועת עזה נגד ארגוני הטרור תסתיים תוך שבועות אחדים עד חודש, והיא תעבור לשלב ג' של המלחמה, שיכלול תקיפות ממוקדות מבוססות מודיעין. בשלב זה ינחה הרמטכ"ל שתי אוגדות לעלות מהדרום צפונה, ולהיערך למלחמה בגבול לבנון, כדי להעביר מסר מאיים לראשי חיזבאללה וממשלת לבנון. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, יחליט להפסיק את האש בטענה, כי המלחמה בעזה הסתיימה.

דילמה עיקרית: האם ממשלת ישראל תסתפק בכך שחיזבאללה מפסיק את האש כדי להשיב את האזרחים לבתיהם בצפון, מבלי לגבות מחיר כבד נוסף בשם ההרתעה האזורית? האם ממשלת ישראל תסתפק בשקט היחסי, מבלי לחתום על מתווה מדיני בחסות ארה"ב ומדינות אירופה מול לבנון, באופן שיחייב את חיזבאללה לאכוף שקט מוחלט?

כוחות צה"ל פועלים בדרום ומרכז רצועת עזה. דובר צה"ל
מה יהיה אחר כך? טנק צה"ל ברצועת עזה, החודש/דובר צה"ל

תרחיש שני

הלחימה העצימה ברצועת עזה תסתיים ותעבור לשלב ג' של המלחמה. הרמטכ"ל ינחה באישור הדרג המדיני על מספר אוגדות וכוחות אש נוספים לעלות מהדרום צפונה, ולהיערך למלחמה כוללת בגבול לבנון. ממשלת ישראל תדרוש מממשלת לבנון וחיזבאללה להסיג את כוחותיו החמושים מדרום לבנון או לפחות לטווח של עשרות ק"מ מהגבול הישראלי, ולהכריז על המרחבים הללו כשטח מפורז.

במקרה בו חיזבאללה יסכים, עשויה להימנע מלחמה. במקרה בו חיזבאללה לא משתף פעולה - ממשלת ישראל תנחה על הרחבת המערכה נגד חיזבאללה באמצעות תמרון קרקעי מוגבל בדרום לבנון בשילוב תקיפות אוויריות מאסיביות כדי לייצר רצועת ביטחון כמו בעבר, שתמנע מחיזבאללה לתקוף את העורף הישראלי.

דילמה עיקרית: הצד הישראלי מסתכן בהידרדרות למלחמה כוללת ורב זירתית, שמשלבת תמרון קרקעי עצים מאוד, אווירי וימי.

הרמטכ״ל הרצי הלוי בתרגיל מילואים בצפון. 17 בינואר 2024. דובר צה"ל
הצד הישראלי מסתכן בהידרדרות למלחמה כוללת ורב זירתית. חיילים בזירה הצפונית/דובר צה"ל

תרחיש שלישי

לאחר הערכת מצב במערכת הביטחון, כולל בממשלה מול ארה"ב וגורמים אזוריים נוספים, תתפתח ההבנה כי ארגון חיזבאללה בגיבוי איראני לא מתכוון להפסיק את האש על העורף הישראלי, וצה"ל יאלץ להתחיל בפעולה שתתבצע בהפתעה גמורה. מיד לאחר מכן ימשיך במתקפת מנע רחבה נגד המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה.

בשלב זה, יגיב חיזבאללה באש רחבה, כולל בניסיונות לחדור את קו הגבול באמצעות כוחות קרקעיים. וכך, בזמן שצה"ל יתקוף יעדים של מדינת לבנון ושל ארגון חיזבאללה, הארגון השיעי ישגר לעבר ישראל מאות כטב"מים, אלפי רקטות וטילים ביממות הראשונות, כולל טילי שיוט וטילים מדויקים לעבר תשתיות לאומיות ובסיסי צה"ל.

שריפה, קריית שמונה, 4 ביוני 2024. דוד כהן, פלאש 90
תגובה בלבנון עשויה להצית מלחמה אזורית. שריפה בגליל העליון, בתחילת החודש/פלאש 90, דוד כהן

תרחישי רביעי

חרף המאמצים המדיניים והצבאיים להשיב את השקט לגבול הישראלי-לבנוני, והניסיונות להימנע ממלחמה כוללת, יפתח אחד הצדדים במתקפת פתע, שתגרור את כל ציר הרשע לתקוף את ישראל בו זמנית על ידי שיגור טילים וכטב"מים ממספר יעדים במזרח התיכון: איראן, עיראק, סוריה, תימן, הים האדום, לבנון, יהודה ושומרון, ובשלב מאוחר יותר יצטרפו גורמי קיצון בזירת הפנים, ובשלב מאוחר יותר תאי טרור רדומים באירופה.

שריפה, קריית שמונה, 4 ביוני 2024. אייל מרגולין, פלאש 90
מול איום חיזבאללה, יכול להיות שישראל תבחר לתקוף דווקא את איראן. שריפה בקריית שמונה/פלאש 90, אייל מרגולין

תרחישי חמישי

לאחר קיום הערכות מצב, ניסיונות הידברות ומאמץ להכיל שקט בגבול הצפוני, תתקבל ההבנה שאיראן היא האחראית לשיסוי חיזבאללה בישראל. בשלב זה יועברו מסרים מאיימים נגד משטר האייתולות, ולאחר שניסיונות הריסון לא יצלחו, ייצא צה"ל במתקפה להשמדת מתקני הגרעין האיראני כדי להלום בפטרון של ציר הרשע.

הדילמות רבות ומגוונות בתרחיש שכזה. אך קיימת גישה לפיה, כשאתה רב בשכונה האלימה עם מספר רב של גורמים, אתה בוחר להכות בגורם החזק ביותר, כדי להשיג הרתעה ולאחר מכן, לטפל בגורמים החלשים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully