וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדחיינות התפוצצה לקואליציה בפנים, אבל רק בתרחיש אחד החרדים יפילו את הממשלה

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 14:32

למרות צעקות ה"גוועלד" בעקבות פסיקת בג"ץ, הסיעות החרדיות נמנעו מלהשמיע איומים גורפים - והם יודעים בדיוק למה. השאלה הגדולה: האם הקואליציה תצליח להתאחד סביב חוק שיביא לגיוס 3,000 חרדים בלבד?

הרמטכ״ל על גיוס חרדים: ״זה צורך מובהק״/דובר צה"ל

החלטת בג"ץ שניתנה היום לפיה נדרש לגייס את כל תלמידי הישיבות לצה"ל ולהפסיק את המימון הממשלתי לישיבות היא אולי תעודת עניות להתנהלות הממשלה בשנים האחרונות שנהגה למסמס בכל דרך אפשרית את הסוגייה כדי לשמר את השלטון עם החרדים אבל היא בוודאי לא בשורה גדולה בדרך לשינוי משמעותי.

כ-66 אלף תלמידים ואברכים נמצאים תחת ההחלטה של בג"ץ. לאחרים יש פטור קבוע מסיבות בריאותיות או נפשיות והשאר חצו את גיל הפטור מגיוס לצה"ל - 26 שנים. האם צה"ל יכול לגייס מחר 66 אלף חרדים? לא. האם צה"ל מחר יוכל לכלוא בבתי-הכלא הצבאיים כמות כה גדולה של חרדים? לא. החלטת בג"ץ שהורתה לגייס את כל תלמידי הישיבות הינה גורפת מידי ולא תשיג דבר שניתן להשיג גם בלעדיה. בדיונים שנערכו לאחרונה בכנסת ובתוך הצבא, בכירים בצה"ל הודו כי יש יכולת לגייס רק 3,000 חרדים באופן מיידי באופן שיאפשר להם לשמור על אורח חיים חרדי.

תלמידי ישיבת ההסדר החרדית ״דרך חיים״ בגן יבנה, 4 ביוני 2024. ראובן קסטרו
יש יכולת לגייס רק 3,000 חרדים באופן מיידי. תלמידי ישיבות/ראובן קסטרו

משמעות ההחלטה - הגבהת החומות יותר מבעבר

גם צה"ל יודע שמדובר בעיקר בחרדים ש"תורתם אומנותם" אבל לא באמת לומדים תורה מבוקר ועד לילה. אף חייל שנמצא בימים אלה בשירות צבאי או במילואים במלחמה בעזה לא נמצא שם בגלל שהחוק מחייב אותו. המשמעות היחידה להחלטה המשפטית הזאת היא בלימת התהליך הטבעי הקיים בגיוס חרדים לצה"ל, השתלבות של החברה החרדית והגבהת החומות יותר מבעבר. תשאלו כל מי שעסק בעבר בגיוס חרדים לצה"ל היכן נרשמה הירידה הכי דרמטית במספר המתגייסים והוא יגיד לכם שזה קרה בתקופת ממשלת נתניהו-לפיד-בנט כשחוקקו אז ב-2013 חוק שחייב כמות חרדים להתגייס תחת סנקציות כלכליות ועוד. כפייה זה לא שם המשחק, וגם צה"ל יודע ויתרה מכך לא רוצה בכך באופן כה גורף.

השאלה היחידה ואולי המשמעותית ביותר שנותרה ללא מענה: האם הקואליציה תצליח לאשר חוק כזה ולגרום לכל חלקיה להתאחד סביבו? אם כן, המשבר הפוליטי יידחה לפחות שנה קדימה, יגויסו 3,000 חרדים, תקציבי הישיבות יינתנו מחדש אך אם לא והחובה תהיה לגייס את כל החרדים ללא מענה חוקי למעמד לומדי התורה - החרדים במצב כזה יפרקו את הממשלה.

ובכל זאת, להחלטת בג"ץ ככל הנראה לא תהיה השפעה מיידית על הממשלה והקואליציה בראשות נתניהו. החרדים צעקו "גיוועלד" אך לא איימו בהודעותיהם בהפלת הממשלה. למה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עילת הסבירות עברה סופית. הכנסת, ירושלים 24 ביולי 2023. ערוץ כנסת, צילום מסך
להחלטת בג״ץ ככל הנראה לא תהיה השפעה מיידית על הממשלה. חברי הקואליציה/צילום מסך, ערוץ כנסת

יש לכך כמה סיבות. הראשונה נעוצה בכך שאין להם באמת אלטרנטיבה. פרישה מהממשלה בשיאה של המלחמה כשגוש הימין יורד משמעותית בסקרים אינה תביא להם עתיד טוב יותר. האלטרנטיבה עלולה להסתיים בישיבה ממושכת באופוזיציה ומכך הם חוששים יותר מכל. אבל מעבר לכך, החרדים סבורים שגם את החלטת בג"ץ אפשר למסמס או לשרוד בטווח הרחוק של השנים הקרובות. איך? בג"ץ אולי חייב בהחלטתו לגייס את כל החרדים אבל צה"ל כאמור לא צריך יותר מ-3,000 וזה נתון שהחרדים יוכלו לחיות איתו במסגרת החקיקה שנדונה כעת בכנסת.

היעדר התקציבים? כן, מדובר במכה קשה אבל החרדים ינסו להתמודד איתה גם באמצעות גיוס כספים בחו"ל, בדיוק כמו שגדולי הרבנים עושים בימים אלה בארה"ב שם הם מגייסים כ-100 מיליון דולר לטובת התקציב שנגרע מהישיבות בשנה הקרובה. מי שכבר חלם על הפלתה המיידית של הממשלה על ידי אריה דרעי, יצחק גולדקנופף או משה גפני - שיחשוב שוב. זה כנראה לא יקרה, לפחות לא באופן מיידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully