וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשי אחרי 14 שנה: מייסד ויקיליקס הודה בריגול - ולא יוסגר לארה"ב

ג'וליאן אסאנג', שפרסם מאות אלפי מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב, יחזור למולדתו אוסטרליה במסגרת הסדר עם הרשויות האמריקניות. הוא יישפט ל-62 חודשי מאסר, שאותם כבר ריצה בעת מעצרו בבריטניה. "ג'וליאן חופשי!"

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' בבית המשפט בווסטמינסטר ב-13 בינואר 2020. רויטרס
הסתתר בשגרירות אקוודור בבריטניה במשך שבע שנים. אסאנג'/רויטרס

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', שוחרר הלילה (שלישי) ממאסר בבריטניה בעקבות הסדר עם הרשויות האמריקניות, שבמסגרתו הוא הודה בהפרת חוק הריגול והן ויתרו על הדרישה להסגירו. אסאנג' נמצא בדרכו חזרה למולדתו אוסטרליה, בתום 14 שנים של מאבקים משפטיים מתוקשרים.

ויקיליקס פרסם ב-2010 מאות אלפי מסמכים מסווגים של צבא ארצות הברית על מלחמותיה של וושינגטון באפגניסטן ובעיראק - פרצות האבטחה הגדולות מסוגן בהיסטוריה הצבאית האמריקנית - יחד עם מברקים דיפלומטיים.

לפי ויקיליקס, אסאנג' עזב אתמול את כלא בלמארש בבריטניה לפני ששוחרר בערבות על ידי בית המשפט העליון ועלה על טיסה במהלך אחר הצהריים. אסאנג' יופיע במהלך הלילה בשימוע בבית משפט באיי מריאנה הצפוניים, טריטוריה אמריקנית באוקיינוס השקט. התביעה הסבירה שהיא נבחרה בשל התנגדותו של אסאנג' לנסוע לפנים ארצות הברית ובשל קרבתה לאוסטרליה.

"זוהי תוצאה של קמפיין עולמי שהתפרס ממארגנים בשטח, פעילים למען חופש העיתונות, מחוקקים ומנהיגים מכל רחבי הקשת הפוליטית עד לאו"ם", נאמר בהצהרה של ויקיליקס.

סרטון שפורסם באתר X על ידי ויקיליקס הראה את אסאנג' לבוש בחולצה כחולה וג'ינס חותם על מסמך לפני העלייה למטוס פרטי של חברת הצ'רטר VistaJet. הוא ישוב לאוסטרליה לאחר השימוע, נכתב בהודעת ויקיליקס.

"ג'וליאן חופשי!!!", כתבה אשתו, סטלה אסאנג', בפוסט ב-X. "מילים אינן יכולות להביע את הכרת התודה העצומה שלנו לכם - כן לכם, שהתגייסתם כולכם במשך שנים על גבי שנים כדי להגשים זאת".

אסאנג' נעצר לראשונה בבריטניה ב-2010 על פי צו מעצר אירופי, לאחר שהרשויות השבדיות אמרו כי הן רוצות לחקור אותו בנוגע לטענות על עבירות מין אך הפרשה נסגרה. הוא נמלט לשגרירות אקוודור, שבה הסתתר במשך שבע שנים, כדי להימנע מהסגרה לשבדיה.

ב-2019, השגרירות החליטה להפסיק לתת לו חסות והוא נגרר למעצר על כך שלא הגיע לדיון משפטי בעניינו. מאז ועד אתמול הוא שהה בכלא המאובטח בלמרש בלונדון ונאבק בהסגרתו לארצות הברית.

עוד בוואלה

חידת ויקיליקס: חושף השחיתויות שהפך לבובה נלעגת של פוטין

לכתבה המלאה

700 אלף מסמכים מסווגים

אסאנג' הועמד לדין בתקופת ממשלו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפרסום המוני של מסמכים סודיים אמריקניים על ידי ויקיליקס, שהודלפו על ידי צ'לסי מאנינג, אנליסטית לשעבר של המודיעין הצבאי האמריקני שהועמדה גם היא לדין על פי חוק הריגול.

ויקיליקס פרסם יותר מ-700 אלף מסמכים מסווגים, כולל מברקים דיפלומטיים ודיווחים משדה הקרב, כולל סרטון שבו תועד מסוק קרב אמריקני הורג אזרחים בתקיפה בעיראק, בהם אנשי צוות של סוכנות הידיעות רויטרס.

ההאשמות נגד אסאנג' עוררו זעם בקרב תומכיו הרבים בעולם, שראו בו חושף שחיתויות חשוב וסברו שהעמדתו לדין מהווה איום על חופש הביטוי ועל עבודתם היומיומית של עיתונאים וחושפי שחיתויות. מנגד, מייסד ויקיליקס נקשר לקרמלין בעקבות פרסום מסמכים על הילרי קלינטון במהלך הבחירות לנשיאות ב-2016 שנגנבו על ידי האקרים רוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully