וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשב"ס מתריעים: "השיח על עסקת חטופים מגביר את הלחץ בתוך בתי הסוהר"

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 7:50

לקראת דיון בוועדה החוקה על הארכת ההגבלה על נוכחות אסירים ביטחוניים בבתי המשפט, הוציא נציב שב"ס חוות דעת, התומכת בה. "הוצאתם מהכלא לדיונים תהווה פלטפורמה למימוש כוונותיהם, ומשום סכנה לביטחון המדינה". בסנגוריה הציבורית התנגדו: "פגיעה ביכולת לקיים הליך הוגן"

בווידאו: סוהרים פורצים לתאי האסירים שהתבצרו בכלא ניצן/לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

"התעצמות השיח למימוש או אי מימוש עסקת שחרור אסירים בתמורה לחטופים, מגבירה את הלחץ בתוך בתי הסוהר" - כך כתב נציב שב"ס, קובי יעקובי, בחוות דעת ששיגר אתמול (שלישי) לקראת דיון בוועדת החוקה, שיתקיים מחר בכנסת. לדבריו, הלחץ מצד האסירים הביטחוניים נובע מ"שאלות היקף העסקה, האנשים שיכללו בעסקה וכד'". עוד טען כי "לחץ זה עלול להיות מתורגם הלכה למעשה לפעילות שלילית של האסירים הביטחוניים".

הדיון הצפוי יעסוק בבקשה של משרד המשפטים להאריך את ההגבלה הביטחונית, לפיה אסירים ביטחוניים לא יוכלו להופיע פיזית בדיונים בבית המשפט, אלא רק באופן וירטואלי. הגבלה זו אושרה לראשונה בפרוץ מלחמת חרבות ברזל.

קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. צילום: דוברות שב"ס, עיבוד תמונה
"השיח על עסקת חטופים מגביר את הלחץ בתוך בתי הסוהר". אסירים ביטחוניים/עיבוד תמונה, צילום: דוברות שב"ס

בחוות הדעת שהוציא, טען יעקובי כי "עדיין נשקף סיכון ממשי מהוצאת עצורים ואסירים ביטחוניים מהמקום שבו הם מוחזקים אל בתי המשפט". הוא ציין כי על סמך מידע מודיעיני, נמשכים הניסיונות של האסירים הביטחוניים לייצר הנהגות לצורך מימוש כוונותיהם, כמו גם על המשך קידום פעולות אשר על פי ההערכות עלולות להביא למימוש הכוונות השליליות וזאת באופן רחב היקף". מסיבות אלה, "נמצא כי יציאת האסירים הביטחוניים לבתי המשפט תהווה פלטפורמה למימוש כוונותיהם השליליות, ביצוע אירועי קיצון, הכוונת פח"ע ומשום סכנה ממשית לביטחון בתי הסוהר וביטחון המדינה".

בסיכום עמדתו, קבע הנציב כי "הוצאת האסירים הביטחוניים באופן פיזי לדיונים, תגדיל משמעותית את נקודות החיכוך, תהווה פתח לניצול נקודות תורפה לפגיעה חמורה ותסכן מאד את אנשי הסגל, הציבור במרחב הציבורי וביטחון המדינה. בהתאם להערכה המבצעית, קיים סיכון ממשי להוצאת האסירים הביטחוניים לבתי המשפט בעת הזו".

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

"בשלה העת לשוב ולהביאם לדיונים בעניינם"

מנגד, בסנגוריה הציבורית מתנגדים להמשך המגבלה על האסירים והעצורים הביטחוניים. עו"ד ענת מיסד כנען, הסנגורית הציבורית הראשית הבהירה בעמדתה שהעבירה לוועדה שהארכת ההגבלה תוסיף לפגוע בזכויותיהם של האסירים, ומסרה כי בסנגוריה הציבורית "שבשלה העת לשוב ולהביאם לדיונים בעניינם".

לטענתה, "הפגיעה בזכויות העצורים והאסירים כתוצאה מקיום דיונים מהותיים שלא בנוכחותם אלא בהשתתפותם בדרך של היוועדות חזותית, היא משמעותית וניכרת". היא הסבירה, "השתתפות 'וירטואלית' בלבד פוגעת באפשרות ליצור קשר ישיר ובלתי אמצעי עם עורך הדין ועם בית המשפט, והיא פוגעת באופן חריף גם בתחושת הצדק ובמראית פני הצדק. דיונים המתקיימים באמצעות מכשירים טכנולוגיים מעוררים קשיים ניכרים גם בכל הנוגע לניהול המשפט, ולא אחת הם פוגעים בעצם היכולת לקיים הליך תקין והוגן". היא הציעה לשקול תיקונים בהגבלה כדי לצמצם את הפגיעה בזכויות של האסירים.

עוד מציינת עו"ד מיסד כנען כי "מזה חודשים ארוכים נשללת מקבוצה נרחבת של עצורים ואסירים האפשרות לפגוש שופט באופן בלתי אמצעי. אוכלוסיית העצורים והאסירים ממילא מצויה הרחק מן העין הציבורית, והמפגש הבלתי אמצעי עם השופט מהווה ערובה מינימאלית לשמירה על זכויותיהם ולקיומו של הליך תקין והוגן. כאמור לעיל, הגיעה השעה להשבת סדרי עולם באופן ניהול ההליכים הפליליים במדינת ישראל ואף בשלה העת לשיפור ההסדר המעוגן בהוראת השעה כך שניתן יהיה להחילו באופן מדורג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully