וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הירידה במספר ההיתרים לניסויים: עלייה בשימוש בבעלי חיים במחקרים

24.6.2024 / 16:20

לפי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה ניתנים פחות היתרים פעילים וחדשים לניסויים בבעלי חיים, אולם השימוש בהם עולה, אך הוא עדיין מתחת לממוצע הרב שנתי. במקביל, ישראל צמצמה את הקטגוריה למכרסמים ובעל כנף

משרד הבריאות מעדכן היום (שני) על ירידה בהיתרים חדשים ובהיתרים פעילים לעריכת מחקרים המשתמשים בבעלי חיים. למרות זאת, ישנה עלייה של 13,926 בשימוש בבעלי החיים למטרות מחקר, בעיקר בעכברים, חולדות ובעלי כנף. זאת על פי דו"ח של המועצה לניסויים בבעלי החיים במשרד הבריאות שהגיע לידי וואלה.

על פי הנתונים, ניתן לראות כי בשנת 2022 ניתנו 3,532 היתרים פעילים לביצוע מחקרים בבעלי החיים, ובשנת 2023 ניתנו 3,346. במספר ההיתרים החדשים שניתנו בשנת 2022 הינו 1,995, בעוד שבשנת 2023 ניתנו 1,882.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כמחצית מהמחקרים שימשו לקידום המחקר המדעי, כ-40 אחוזים מהמחקרים שימשו לקידום הבריאות, הרפואה ולמניעת סבל, וכ-7 אחוזים מהמחקרים שימשו לבדיקה או ייצור של חומרים או חפצים. מספר השימושים הכולל בבעלי חיים למחקר בשנת 2023 עמד על 391,141 והוא נמוך מהממוצע הרב שנתי שעמד על 395,171.

נכון לשנת 2023, 68% מהשימוש בבעלי החיים במחקרים היו על עכברים, 6.5% על חולדות, 5% על עופות, 1.4% על תרנגולי הודו, 16% על דגים, 0.4% על חזיר, 0.3% על בקר. בנוסף, בהשוואה לשנת 2022 חלה עלייה של אחוז אחד בשנת 2023 בבקשות המחקר שנדחו או שהדיון בהן לא הסתיים.

הנתונים בישראל תואמים לעקרונות המקובלים גם בעולם, לפיהם יש לעשות שימוש בבעלי החיים בעלי הסולם ההתפתחותי הנמוך ביותר, היכול לענות על צרכי המחקר. חשוב לציין כי ישראל אכן עושה זאת. כאמור ישראל מובילה שנים בשיעור השיקום של בעלי חיים, בהשוואה לנתונים המתפרסמים בכל העולם, בעיקר של בעלי החיים הגדולים (קופים, קרניבורים, חיות משק וחיות בר, לא כולל מכרסמים ותרנגולות). במסגרת פיתוח תרופות, חיסונים וטכנולוגיות הרפואיות, שעשויות להיות להם השלכות מרחיקות לכת בתחום מיגור המגפות, בריאות הציבור, ריפוי והארכת חיים, נערכים ניסויים בבעלי חיים, לפני שניתן יהיה להשתמש בפיתוחים אלו בבני אדם.

עכבר מעבדה חום. AP
עכבר מעבדה חום/AP

קרן המחקר של משרד הבריאות מממנת מענקים לפיתוח שיטות חלופיות לניסויים בבעלי חיים. במסגרת הקרן, בה מומנו עד כה 19 פרויקטים, המפתחים דרכים לצמצום השימוש בבעלי החיים, מבלי לפגוע בתוצאות המחקרים ובתקפותם.

טרם הנפקת כל היתר מתקיימת בחינה קפדנית של הקצאת בעלי החיים, ונעשים מירב המאמצים לאשר את המספר המזערי שיספק תוצאה תקפה מבחינה מדעית למחקר. כמו גם ישנו ניסיון למזער את סבלם של בעלי החיים במחקר, בהתאם לחוק בארץ התואם את הכללים הבינלאומיים. הפרוצדורות במחקרים סווגו על פי סולם של חמש רמות חומרה שקבעה המועצה לניסויים בבעלי חיים במשרד הבריאות.

בשנת 2023 חלה ירידה באחוז המחקרים שבהם רמת החומרה הייתה גבוהה. 9.8% מהמחקרים היו ברמת החומרה הנמוכה ביותר, 12.9% מהמחקרים ברמת החומרה השנייה, 25.3% מהמחקרים ברמת החומרה השלישית, 34.1% מהמחקרים ברמת החומרה הרביעית ו-18% מהמחקרים ברמת החומרה הגבוהה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully