וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-8 חודשי לחימה ברצועה: מה נותר לצה"ל לבצע לפני המעבר לשלב ג'?

עודכן לאחרונה: 24.6.2024 / 7:42

16 חמושים חוסלו, כמו גם מפקדים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס. מרואן עיסא, מספר 3 בהנהגה, חוסל. מחנות, מוצבים, מנהרות ופירים הושמדו, גדודים שלמים הוכרעו, התקבלה שליטה מבצעית במעבר רפיח וציר פילדלפי והרצועה בותרה כמתוכנן. אך מה טרם בוצע? וואלה עושה סדר

תיעוד מרחפן צה"ל של מתחם האימונים של מחבלי חמאס/דובר צה"ל

יותר משמונה חודשים חלפו מאז החלה הלחימה ברצועת עזה. יותר מ-16 אלף אוחזי נשק חוסלו, התבצעו סיכולים ממוקדים, בהם גם מרואן עיסא שהוגדר כמספר 3 בהנהגת חמאס עזה ומפקדים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, מפקדי חטיבות, מג"דים, מפקדים מערכים ובעלי תפקידים רגישים. עוד הושמדו, כידוע, מנהרות, פירים, מחסני נשק, תחמושות, אתרי ייצור, בתים, מחנות ומוצבים. גדודים רבים המשתייכים לארגון הטרור הוכרעו, התקבלה שליטה מבצעית במעבר רפיח וציר פילדלפי, הרצועה בותרה לשני חלקים והורחבה השליטה ב"מסדרון".

אולם, לצד ההישגים הרבים, ישנם עדיין מרחבים ברצועת עזה שצה"ל טרם תמרן אליהם קרקעית, גדודים שטרם הוכרעו, וריכוזי מחבלים שנמלטו מאזורי הקרבות עם צה"ל שטרם נפגעו.

מה הן המשימות שנותרו לצה"ל לפני המעבר לשלב ג'?

סיכול ממוקד של בכירים

טרם התבררו תוצאות ניסיון הסיכול של ראש אגף המבצעים בזרוע הצבאית של חמאס ראאד סעד בשבת האחרונה, אך אם חוסל - יהיו לכך השלכות מבצעיות ומורליות. ובכל זאת, עיקר המאמץ המודיעיני מתמקד בציד יחיא סינוואר ומוחמד דף. לפי הערכות במערכת הביטחון, חיסול השניים במוקדם או במאוחר ישנה את כל כללי המשחק במלחמה נגד חמאס וכן במשא ומתן לשחרור החטופים.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

מנהרות

אוגדה 162 שולטת בכל ציר פילדלפי, אך נמצאת בתהליך מתקדם לאיתור, מיפוי והשמדת כלל המנהרות שחוצות את הגבול המצרי-פלסטיני ומוגדרות כ"צינור החמצן של חמאס". בנוסף לכך, גורמי המודיעין עסוקים בחשיפת מקומות המסתור של צמרת חמאס, כשההערכה בישראל היא כי סינוואר, דף ויתר הבכירים מסתתרים בתת קרקע כשחלקם מוקף בחטופים. חשוב לציין כי הסיכולים לא מותנים בתמרון קרקעי אלא בטעויות של המבוקשים.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

חטופים

חרף העובדה שהמשא ומתן לשחרור חטופים הגיע למבוי סתום, קהילת המודיעין וצה"ל פועלים מסביב לשעון לאתר את המקומות בהם מוחזקים חטופים בידי חמאס ולנצל הזדמנויות מבצעיות. בכלל המרחבים, מחזיק צה"ל יחידות עילית למקרה של התערבות בזמן אמת לשחרור חטופים, בהם לוחמי שייטת 13 ברפיח.

מרחב החיץ

צה"ל הגדיר כבר בחודשים הראשונים "פרמטר ביטחוני", מרחב גיאוגרפי בטווח של ק"מ מקו הגבול לתוך השטח הפלסטיני בו יפגע כל מחבל. בחלק מהמקומות השלים צה"ל רק מרחב חיץ בטווח של 400-600 מטר מהגדר ולא ק"מ כמתוכנן.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

רפיח

אוגדה 162 רושמת התקדמות מרשימה בתמרון הקרקעי ובדרך להכריע את הגדודים הנותרים של חטיבת רפיח, ויידרשו לכך עוד שבועות בודדים.

חאן יונס

התמרון של אוגדה 98 גבה מחיר כבד מאוד מחטיבת חאן יונס, אך "גדוד המזרחיות" טרם הוכרע. בנוסף לכך, קיימת הערכה כי מאות מחבלים לפחות נמלטו מרפיח לחאן יונס, מעל ומתחת לקרקע.

נוציראת ודיר אל בלאח

גדודי חמאס כמעט ולא נפגעו, למעט תמרון קל לקראת מבצע שחרור החטופים שכלל הסחה והונאה מצד כוחות צה"ל, תקיפות אוויריות, ומבצע השחרור במהלכו נפגעו יותר ממאה חמושים.

שכונת זיתון בדרום העיר עזה

צה"ל פגע במספר גדול של מחבלים מהקרקע ומהאוויר, אך בחודשים האחרונים התרכזו בשכונה מאות מחבלים נוספים מאזורים שונים מצפון רצועת עזה. אוגדה 99 בסיוע חיל האוויר מוציאה לפועל מבצעים נגד חמושים במרחב.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה 27 במאי 2024. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה 27 במאי 2024/דובר צה"ל

לסיכום, הנהגת חמאס מנסה לארגן מחדש את המשילות ברצועת עזה ולהשליט סדר באמצעות כוחות ביטחון ושוטרים, אולם צה"ל רודף גם אותם ולא מאפשר הצגת סמלי שלטון. לכן, יש לבחון את הפגיעה בזרוע הצבאית של חמאס רק בהקשר של הרג חמושים ובכירים והשמדת מנהרות.

לפי גורמי ביטחון, המאמץ להשמיד את כל המנהרות בפילדלפי מתבצע במטרה למנוע הברחות, להוביל לסגירת מעבר רפיח, למנוע כניסת חומרים דו שימושיים ומכונות ייצור אמל"ח. זאת, בתוספת הפגיעה במחנות, מוצבים, מרכזי פיקוד ושליטה, דירות מסתור, מחסני נשק ומעבדות ייצור מטענים ואמל"ח, חוות שרתים ומוסדות שלטוניים - יביאו את השינוי הביטחוני בכפוף למטרות המלחמה. זאת, בדומה לאינתיפאדה השנייה, אז חשפו והשמידו צה"ל ושב"כ מעבדות לייצור חגורות נפץ ומכוניות תופת והובילו לפגיעה ביכולת הצבאית של ארגוני הטרור. לפי ההערכה, חמאס תמיד יוכל לגייס פעילים, אך הפגיעה בתשתיות וחסימת ההברחות תעכב דרמטית עד כדי תמנע מחמאס יכולת שיקום לעוצמה הצבאית שהייתה לו ב-7 באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully