וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת חקירה ממלכתית חייבת לקום עכשיו, אחרת לא תהיה פה דמוקרטיה

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 23:28

הסירוב של נתניהו להתחייב להקמת ועדת חקירה ממלכתית, מעורר את החשד שמא הוא מתכוון לא רק למנוע מאזרחי ישראל את התשובה לשאלה מי אחראי ל- 7 באוקטובר, אלא גם לשלול מהם את זכות הבחירה. נשמע מטורף? אולי, אבל כבר פחות מטורף מכפי שזה נשמע רק לפני חצי שנה

רה"מ נתניהו נכנס לאולפן הפטריוטים בערוץ 14/ערוץ 14
בנימין נתניהו. Midjourney, עיבוד תמונה
ראש ממשלה שבורח מאחריות ומוועדת חקירה, יברח בסוף גם ממשפט הבוחרים/עיבוד תמונה, Midjourney

הגיע הזמן לומר בפה מלא - לא תהיה חקירה רצינית של אירועי ה-7 באוקטובר: מהקונספציה שהובילה אליהם, דרך המחדל הצבאי ועד לתפקוד כל המערכות בישראל באותו היום. כלומר, תיקון: לא תהיה ועדת חקירה ממלכתית כל עוד נתניהו הוא ראש הממשלה - וכל עוד הוא עושה בחברי ממשלתו ככל העולה ברצונו.

כל מי שסבור אחרת, או שהוא משלה את הציבור במסווה של דעה שסותרת כביכול את עמדת נתניהו, אבל למעשה פועלת בשליחותו (ע"ע השר מיקי זוהר), או שהוא נאיבי (או טיפש) עד כדי כך שהוא מתפתה להאמין שיבוא יום שכזה, אחרי המלחמה, שבו בנימין "גם אני" נתניהו, ייאות להשיב על השאלות הקשות, לא במסגרת ריאיון לרשת זרה או לערוץ הבית שלו - ואפילו לא בערוץ ידידותי-פחות, אלא במסגרת ועדת חקירה שבה הוא עלול למצוא את עצמו מוזהר מפני מסקנותיה.

נתניהו הוא פוליטיקאי זהיר שמכלכל את צעדיו בתבונה, בוודאי ככל שהדברים אמורים בהמשך הקריירה הפוליטית שלו. לו היה רוצה להתחייב לוועדת חקירה ממלכתית, שהייתה מרוקנת מתוכן לפחות חלק מההפגנות נגדו ונגד ממשלתו, כבר היה עושה כן מזמן.

הדבר היחידי שהתחייב עליו, בינתיים הוא שתהיה חקירה (בידי מי: מבקר המדינה, ועדה ממשלתית, אגודת ידידי הליכוד או פאנל "הפטריוטים" בערוץ 14?) וכן שגם הוא יצטרך לענות על שאלות קשות. על זה כבר נאמר, אשרי המאמין.

למה בכלל צריך ועדה?

ועדות חקירה ממלכתיות, כאלה שראשיהם ממונים בידי נשיא בית המשפט העליון (למי שמחפש את אחת הסיבות העיקריות, אם לא היחידה, לגרירת הרגליים של שר המשפטים), הוקמו בישראל לכל מני מטרות:

אלה יכולות להיות מלחמות, כמו מלחמת יום הכיפורים או מלחמת לבנון השנייה, אירועים חריגים כמו טבח סברה ושתילה או אסון המירון וכבר היו גם אפיזודות שוליות יותר, למשל רצח ארלוזורוב, שבשבוע שעבר מלאו לו 91 שנה (אבל תמיד אפשר לקוות שהרוצח או הרוצחים עוד יסגירו את עצמם) - ואלה רק כמה דוגמאות, היו עוד כמובן.

כלומר, מבחינת חשיבות האירוע, אין ספק שה-7 באוקטובר "ראוי" לוועדת חקירה ממלכתית. אגב, חייבים להזכיר, אפרופו האירוע הביטחוני היחיד, שגבה עד כה יותר קורבנות בנפש מאשר טבח שמחת תורה, מלחמת יום הכיפורים, כי אפשר שוועדה שכזאת, שחזקה עליה שתעשה את מלאכתה נאמנה, תמצא שכל האשם הוא בדרג הצבאי, כפי שעשתה בשעתו ועדת אגרנט (ולמרות שהטילה את רוב האחריות על הצבא וכן למרות שגולדה זכתה לאמון העם בקלפי, היא התפטרה זמן לא רב אחרי פרסום המסקנות).

לראש ממשלה שהטעו אותו, שלא הזהירו אותו, אולי אפילו "מידרו" אותו כפי שטוענים מקורביו במערכת הפוליטית ובתקשורת, לא הייתה בעיה לקיים חקירה בעלת סמכויות נרחבות. להפך: הוא היה הראשון שצריך לדרוש אותה! תארו לעצמכם שקמה ועדה שכזאת ומסקנותיה הן שמי שאחראים למחדל הבלתי נתפס, הם שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש אמ"ן, בעוד נתניהו אכן מודר - הרי מדובר בהרמה להישג חסר תקדים בקלפי, אז ממה נתניהו מפחד, חוץ מהאמת?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מקיף את עצמו בצבא

היינו יכולים להזכיר שברמת האחריות הרובצת על ראש הממשלה, היה זה נתניהו שהכריז בעצמו כי בלי קשר לכל חקירה ומסקנותיה, האישיות היחידה שאחראית בישראל על אירועים מהסוג הזה היא ראש הממשלה. במילותיו שלו: לא הרמטכ"ל ולא שר הביטחון, אלא רק אדם אחד.

אמנם זה היה כשהוא ביקש להדיח ראש ממשלה מכהן ולקבל את "האחריות" על עצמו, אבל די להיזכר בדברים, המתועדים כמובן, כדי להזדעזע נוכח בריחתו מאחריות (שלא לדבר על שליחיו המטפחים תיאוריות קונספירציה ומפיצים את עלילת הדם).

כאשר דורשים מנתניהו שיעמיד את עצמו מחדש למשפט הציבור, אם או בלי ועדה, הוא טוען שאין זה הזמן להקדמת הבחירות ושכל עוד התותחים רועמים, התעמולה שותקת.

מדובר כמובן בדמגוגיה שקרית, אבל בואו ונניח לרגע, לצורך הדיון, שנתניהו דובר אמת ומאמין בכל ליבו שהקדמת הבחירות תפגע במאמץ המלחמתי. הרי ועדת חקירה, בניגוד למערכת בחירות, לא תגרום לקרע בעם: הממשלה תחליט, נשיא בית המשפט העליון יזומן למנות יו"ר, הלה יבחר את הרכב חברי הוועדה - ושלב איסוף החומר יצא לדרך. האם אתם מזהים פה משהו שעלול לשבש את הלכידות הציבורית?

אלא אם כן נתניהו מתכוון להאריך את המלחמה ככל שיידרש לשימור שלטונו, הנחת ייסוד שנראתה מופרכת על גבול ההזויה בתחילת המערכה - והופכת למקובלת יותר בכל יום שחולף.

מיקי זוהר. שגיא בן נון, צילום מסך
שר התרבות והספורט, מיקי זוהר. מצהיר מעל לכל במה שהוא בעד ועדת חקירה ממלכתית. למה שלא ידרוש לפחות התחייבות להקמתה?/צילום מסך, שגיא בן נון

קריאה נואשת לאנשים ישרים

מה כן עושה נתניהו? מקיף את מעונו בחיילים (למה? האיום על חייו הוחמר או שהוא רק מנסה ליצור מראית עין כאילו זה המצב?), מאפשר לשר לביטחון לאומי (שמוצג בתקשורת כאופוזיציה-מבית, אבל משמש לו עלה תאנה, הלכה למעשה) לעצב את המשטרה כמיליציה פרטית אלימה (ואני מתכוון פחות לדחיפה ליולן כהן והרבה יותר למה שנקלט בערוץ הספורט מפיו של מפקד המרחב).

במילים אחרות, הוא רק מגביר את החשש שבקצב הזה לא רק שלא תהיה ועדת חקירה ולא רק שהבחירות לא יוקדמו, אלא אפשר אפילו שהן לא ייערכו במועדן, ב-2026.

כבר נואשנו מלחפש אנשים הגונים בסביבת נתניהו, אבל אם בכל זאת נותר שם מישהו כזה, זה הזמן לדרוש ממי שרוממות ועדת החקירה בגרונם לשים את כספם במקום שבו נמצא פיהם ולדרוש מראש הממשלה להתחייב פומבית, בשלב הראשון להקמת ועדת חקירה ואחר כך, בשלב הבא, להתחייב גם לזמן סביר להקמתה.

בלי התחייבות מפורשת שכזאת מתרחב החשש שמא לא רק שמאזרחי ישראל תישלל התשובה הרשמית לשאלה מי אחראים לאסון הנורא ביותר שפקד אותנו בשמונים השנים האחרונות, אלא אולי אף תישלל מהם בעתיד זכות הבחירה - ואם זה המצב, הרי שעסקינן בכללי משחק שונים לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully