וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנופי הלחץ שצה"ל מפעיל על חמאס ושאלת המשבר ההומניטארי | תמונת מצב מרצועת עזה

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 4:25

השליטה בציר פילדלפי פוגעת אנושות ביכולת של חמאס לשלוט בעזה ולשקם את יכולותיו והמסדרון על ציר נצרים מונע מחמאס משילות ומצמצם את יכולות השיגור שלו. כיצד מתקדמת מלאכת השמדת המנהרות? מדוע המסדרון עלול להפוך לחסרון? ומה עם המשבר ההומניטארי? | כל מה שאפשר לספר

בווידאו: דבריו של הרב מאיר מאזוז/כסא רחמים

הלחימה בעזה נמשכת, ולפי שעה נראה שצה"ל הצליח מנוע משבר הומניטארי ברצועת עזה - ובמקביל מצליח להחזיק בשני מנופי לחץ משמעותיים מאוד על חמאס. השליטה בציר פילדלפי ומעבר רפיח שפוגעת אנושות ביכולת של חמאס לשלוט ברצועה והמסדרון על ציר נצרים שמבתר את הרצועה ומונע מחמאס משילות ופוגע ביכולות השיקום שלו.

ג'יפ צה"ל בציר פילדלפי, יוני 2024. אמיר בוחבוט
ג'יפ צה"ל בציר פילדלפי, יוני 2024/אמיר בוחבוט

ציר פילדלפי ומעבר רפיח

המנוף ראשון והחשוב ביותר הוא ציר פילדלפי יחד עם מעבר רפיח. ההחלטה של הדרג המדיני למנוע כניסת סחורות ממצרים דרך מעבר רפיח, לקיים בידוק ביטחוני של כניסת סחורות לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום, ולחשוף ולהשמיד את המנהרות מסיני לרפיח - פוגעות אנושות ביכולת של חמאס לשלוט ברצועת עזה, לשקם את היכולות הצבאיות, ולייצר אמצעי לחימה.

לפי גורם בכיר בפיקוד הדרום, "איתור, מיפוי והשמדת המנהרות מתבצעת ברגישות בגלל שמדובר בפעולות הנדסיות בגבול של שלום". לדבריו, "כדי ללמוד את ההיגיון שבמנהרות, כיצד עבדו ולאן הן מובילות צריך לאפשר לכוחות ההנדסה לפעול בסבלנות. מתעקשים שזה מה שיקרה בשטח ולכן בונים להם מרחב מאובטח בין קו הבתים ברפיח לקו הגבול המצרי-פלסטיני".

גורמי ביטחון הבהירו שככל שיחלוף הזמן וצה"ל ישמור על ציר פילדלפי יהיו פחות אמצעי לחימה בעזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הכניסה לבסיס שהוקם במסדרון נצרים במהלך המלחמה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הכניסה לבסיס שהוקם במסדרון נצרים במהלך המלחמה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המסדרון ב"ציר נצרים"

המנוף השני הוא "המסדרון" על ציר נצרים. צה"ל כאמור ביתר את הרצועה לשני חלקים ומונע מהפלסטינים לחזור לחלקה הצפוני של רצועת עזה בדגש על העיר עזה והעיירות מסביב. בכך הוא לא רק מונע מחמאס משילות אלא מצמצם את היכולת של הזרוע הצבאית לשקם יכולות ולשגר רקטות לעבר ישראל.

גורם בפיקוד הדרום ציין כי "המסדרון" חרף היותו קלף מיקוח מול הפלסטינים הוא גם הופך לחסרון מאחר וחלק הכוחות שמאבטחים אותו סטטיים. לכן, פועל מפקד אוגדה 99 תא"ל ברק חירם להרחיב את "המסדרון" ולפעול ליותר פעולות בעומק השטח הפלסטיני שעוטף את המסדרון מצפון ומדרום כדי לדחוק מחבלים מלהגיע למרחב ולשגר פצצות מרגמה.

גורם ביטחוני אמר לוואלה: "צה"ל עסוק מאוד בשיפור ההגנה על המסדרון. בקרוב מאוד יוצבו במקום רכיבי ביטחון נוספים ומערכות טכנולוגיות שישדרגו את ההגנה".

פירות וירקות מועמסים על משאיות סיוע לעזה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פירות וירקות מועמסים על משאיות סיוע לעזה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ומה עם המשבר ההומניטארי?

בתוך כך, צה"ל שולט בכניסת הסחורות לרצועת עזה ובימים אלו יש 1200 משאיות עם מזון שממתינות בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום וכוחות האו"ם ברצועה מתקשים לאסוף אותם. לפי גורמים בפיקוד הדרום, העובדה שהאו"ם לא ממהר לאסוף את המשאיות מצביע על כך שאין דחיפות. עוד אמרו כי לפני המלחמה היו נכנסות 80 משאיות ביום לרצועה וכיום 250 ולכן אין מחסור.

"הפוך. יש עודף במזון. היקף הביזה בירידה. השבוע תקפו משאיות קמח. הפילו שקים על הריצפה ולא לקחו אותם. למה? כי הם חיפשו סיגריות בתוך השקים. כנראה חשבו שיש משלוח כזה. היום קופסת סיגריות עולה מאות שקלים", מסר הגורם. לפי מידע שעולה מרצועת עזה ובניגוד לטענות האו"ם מחירי השוק מעידים שאין משבר מזון: בעוד שמחירי הסיגריות עולים - מחירי הירקות נמצאים דווקא בירידה.

מחירה של סיגריה אחת ברצועה עומד בימים אלו על 45 שקלים, קופסת סיגריות, שבה 20 יחידות, תגיע למחיר של 900 שקלים ופאקט יכול להאמיר לכ-9000 שקלים. קרטון סיגריות, שכולל 50 פאקטים, יעלה כ-450,000 שקלים. לעומת זאת, ק"ג תפוח אדמה יעלה 5 שקלים, ק"ג בצל ב-3.5 שקלים, ק"ג עגבניות ב-6 שקלים, ק"ג מלפפונים ב-6 שקלים, ק"ג שום ב-20 שקלים, ק"ג לימונים צהובים ב-4 שקלים, וק"ג גזר ב-3 שקלים. כמו כן, ולא פחות חשוב מכך, יש 11 בתי חולים פעילים ברצועת עזה ו-7 מרפאות שטח.

גורמים בצה"ל מתריעים כי המזח הצף שבונה הצבא האמריקאי בחופי עזה מיותר מבחינה הומניטארית, "אין צורך בהכנסת סחורות דרך הים. זה כלי פוליטי של האמריקאים. הוא מושך קשב וכוח אדם מצה"ל ובעתיד יהפוך לנקודת תורפה ביטחונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully