וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: שתי נשים בנות 80 נפטרו מקדחת מערב הנילוס

עודכן לאחרונה: 23.6.2024 / 10:23

שתי נשים נפטרו בשעות האחרונות בבית החולים בילינסון. ישנו חשש כי סיבת המוות היא קדחת מערב הנילוס. מבית החולים נמסר כי סיבת המוות עדיין לא אומתה, וממתינים שם לתוצאות בדיקות המעבדה. נכון לעכשיו ישנם 8 חולים מאומתים ומאושפזים בישראל, כשלפחות 2 מהם במצב קשה

בווידאו: סרטון הדרכה על קדחת הנילוס/משרד הבריאות

שתי נשים נפטרו היום (שבת) בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה, וישנו חשש שסיבת המוות היא מקדחת הנילוס המערבי. מטעם ביה"ח נמסר כי הם ממתינים לתוצאות המעבדה על מנת לאמת את נסיבות מותן. הנשים בשנות ה-80 לחייהן, אחת מפתח תקווה והשנייה מראש העין. נכון לעכשיו ישנם 8 חולים מאומתים ומאושפזים בישראל, כשלפחות 2 מהם במצב קשה.

בבית החולים בילינסון יש חמישה מקרים חשודים שלא אומתו. שניים שוחררו לאחר שיפור במצבם, ואחד מאושפז ומצבו לא ידוע. מבית החולים איכילוב בתל אביב נמסר כי ישנם ארבעה מאובחנים המאושפזים בעקבות הקדחת, אחד במצב קשה כשהוא מורדם ומונשם, שניים במצב בינוני והרביעי במצב קל-בינוני. שלושה חולים נוספים שוחחרו. בבית החולים שיבא בתל השומר מאושפזים נכון לעכשיו שלושה חולים, אחד במצב קשה ושניים במצב קל.

כניסה לבית החולים בלינסון 3 במאי 2021. ראובן קסטרו
"ישנם 8 חולים מאומתים ומאושפזים בישראל, כשלפחות 2 מהם במצב קשה". ביה"ח בילינסון/ראובן קסטרו

מהי קדחת הנילוס המערבי?

קדחת הנילוס המערבי היא מחלה נגיפית המועברת לבני אדם על ידי יתושים נגועים בנגיף. לאור זאת, עיקר המקרים מתרחשים בתקופה בה היתושים פעילים יותר, מתחילת הקיץ ועד סוף הסתיו. אין חיסון לנגיף או טיפול תרופתי ספציפי עבורו. בעוד 20 אחוזים מהנדבקים בקדחת מערב הנילוס מפתחים תסמינים כלשהם, רק 0.6 אחוזים מהנדבקים מפתחים מחלה קשה, שעלולה להיות אפילו קטלנית.

אבחנה מבוצעת באמצעות בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים כנגד הנגיף בנוזלי גוף שונים, ובדיקות שמסייעות להעריך את כמות הנוגדנים המנטרלים כנגד הנגיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
"מחלה נגיפית המועברת לבני אדם על ידי יתושים נגועים בנגיף". (אילוסטרציה)/ShutterStock, AlessandroZocc

מה התסמינים של קדחת הנילוס המערבית?

רוב הנדבקים אינם מפתחים תסמינים כלל. אצל המיעוט שמפתח תסמינים, לרוב מדובר במחלת חום, מלווה בתסמינים אחרים שאופייניים למחלות נגיפיות כמו כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים או פריחה בעור. לעיתים יש גם תסמינים במערכת העיכול כמו הקאות ושלשולים.

מבין האנשים שנדבקים בנגיף, רק אחד מ-150 יפתח מחלה קשה. המחלה עצמה פוגעת במקרים הקשים במערכת העצבים המרכזית וגורמת לדלקת במוח עצמו או לדלקת קרום המוח. במצבים אלה, נוסף לחום גבוה ולכאבי ראש, יכולים להיות שינויים במצב ההכרה, חסרים נוירולוגיים שונים, פרכוסים ואפילו תרדמת.

מי נמצא בסיכון למחלה קשה?

בדומה למחלות זיהומיות אחרות, גיל מעל 60 נחשב גורם סיכון, וגם מחלות רקע כמו סוכרת, סרטן או נטילת תרופות המדכאות את מערכת החיסון, כמו אצל מושתלי איברים.

יתוש. ShutterStock
"רוב הנדבקים אינם מפתחים תסמינים כלל". (אילוסטרציה)/ShutterStock

איך אדע שנדבקתי בקדחת הנילוס המערבית?

חשוב להדגיש כי אם אתם גרים באיזורים שהוכרזו על ידי המשרד להגנת הסביבה כנגועים ובמידה ובין 5 עד 21 יום לאחר העקיצה מתפתחת אצלכם מחלת חום דמויית שפעת הכוללת חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושילשולים, יש לגשת לרופא המטפל לצורך אבחון וייעוץ.

איך מטפלים?

כמו ברוב הזיהומים הנגיפיים, גם כאן אין טיפול ספציפי למחלה. מקרים קלים וקשים מטופלים באמצעות טיפול תומך בלבד. תרופות שונות נבדקו כטיפול אפשרי למחלה, אולם נכון לעכשיו אף אחת מהן לא הדגימה יעילות לטיפול בקדחת מערב הנילוס.

הדרך היחידה להפחית את הסיכון היא מניעת עקיצות יתושים, בין אם באמצעות לבישת שרוולים ארוכים, התקנת רשתות, תכשירים לדחיית יתושים או צעדים סביבתיים למיגור יתושים כמו ייבוש אתרי דגירה וחומרי הדברה ייעודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully