וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשונה בארה"ב: לואיזיאנה תחייב להציג את עשרת הדיברות בכיתות

המושל הרפובליקני חתם על החוק הקובע שבכל מוסדות החינוך הציבוריים - מגנים ועד אוניברסיטאות - יוצגו עשרת הדיברות על כרזה קלה לקריאה: "מסמך יסודי של המדינה". ארגוני זכויות הבטיחו לעתור נגד החוק, שנוסחים דומים שלו נשקלים במדינות שמרניות אחרות בארה"ב

עשרת הדיברות. GettyImages
עשרת הדיברות/GettyImages

מדינת לואיזיאנה תחייב בתי ספר ציבוריים להציג את עשרת הדיברות בכיתות החל מהשנה הבאה, והפכה למדינה הראשונה בארצות הברית שמעבירה חוק כזה.

החוק, שאותם ניסחו הרפובליקנים השולטים בכל המוסדות הפוליטיים במדינה, קובע כי עשרת הדיברות יוצגו בגודל של כרזה ב"כתב גדול וקריא בקלות" בכל הכיתות הציבוריות - מגני ילדים ועד אוניברסיטאות במימון המדינה.

מתנגדי החוק, שעליו חתם המושל הרפובליקני ג'ף לנדרי, טוענים שהוא אינו חוקתי ומבטיחים לערער עליו. תומכיו אומרים כי מטרתו היא לא דתית בלבד, אלא בעלת חשיבות היסטורית. בנוסח החוק, עשרת הדיברות מתוארות כ"מסמך יסוד של המדינה שלנו ושל הממשלה הלאומית".

לצד עשרת הדיברות תופיע "הצהרת הקשר" בת ארבע פסקאות שתתאר כיצד הן "היו חלק מהותי מהחינוך הציבורי האמריקני במשך כמעט 300 שנה". החוק קובע כי הכרזות ימומנו דרך תרומות ולא מכספי המדינה, והוא "מאשר" - אבל לא מחייב - הצגה של מסמכים היסטוריים, כולל הצהרת העצמאות, במוסדות החינוך הציבוריים.

זמן לא רב לאחר שהמושל חתם על החוק בבית ספר קתולי בלאפאייט, ארגוני זכויות אזרח וארגונים הנאבקים להפרדת הדת מהמדינה הבטיחו לעתור נגד החוק.

הם טוענים שהחוק מונע מתלמידים לקבל חינוך שוויוני וימנע מילדים בעלי אמונות שונות להרגיש בטוחים בבית הספר. "אפילו בקרב אלה שעשויים להאמין בגרסה כלשהי של עשרת הדיברות, הטקסט המסוים שהם דבקים בו יכול להיות שונה לפי זרם דתי או מסורת. הממשלה לא צריכה לקחת צד בוויכוח התיאולוגי הזה", מסרו בהצהרה.

חוקים דומים הוצעו לאחרונה על ידי מדינות אחרות בהנהגת הרפובליקנים, בהן טקסס, אוקלהומה ויוטה אך לואיזיאנה הראשונה שמאשרת אותו.

בשנת 1980 ביטל בית המשפט העליון של ארצות הברית חוק דומה בקנטקי שדרש להציג את המסמך בבתי ספר יסודיים ותיכוניים.

ברוב של חמישה מול ארבעה שופטים, קבע בית המשפט שלדרישה לפרסם את עשרת הדיברות "אין תכלית חקיקתית חילונית" והיא "דתית במובהק". בית המשפט ציין כי בנוסף לעניינים פליליים כמו הריגה וגניבה, עשרת הדיברות מתייחסות גם לאמונה, כולל שמירת יום השבת.

גם החוק בלואיזיאנה צפוי להגיע לפתחו של בית המשפט העליון, שכיום שישה מחבריו הם שמרנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully