וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חאג' קטלני: 550 עולי רגל מתו מהחום הכבד בערב הסעודית

דיפלומטים ערביים אמרו כי רוב המתים היו אזרחים מצרים כש-60 עולי רגל ירדנים מתו אף הם. הטקס, אחד מחמשת המצוות העיקריות באסלאם, מושפע מאוד מההתחממות הגלובלית. במהלך השבוע, הטמפרטורות הגיעו ל-51.8 מעלות במסגד הגדול במכה

עולה רגל לחאג' מצטנן במים בשל החום הכבד במינה, ערב הסעודית, 17 ביוני 2024. רויטרס
עולה רגל לוגם מים במהלך החאג' בערב הסעודית, אתמול/רויטרס

לפחות 550 עולי רגל מוסלמים מתו במהלך טקס החאג' בערב הסעודית השנה, רובם בשל החום הכבד בממלכה - כך אמרו גורמים דיפלומטיים ערביים.

הגורמים, שתיאמו את הטיפול של מדינותיהם במתים ודיברו עם סוכנות הידיעות הצרפתית, אמרו שלפחות 323 מהמתים היו מצרים. לפי אחד הגורמים, שציטט נתון מחדר מתים בית חולים בעיר מכה, כולם פרט לאדם אחד, מתו מבעיות רפואיות הקשורות לחום.

משרד החוץ המצרי מסר כי קהיר משתפת פעולה עם הרשויות בסעודיה בחיפוש אחר מצרים שנעלמו במהלך החאג'. בעוד שבהודעת המשרד נאמר כי נרשם "מספר מסוים של מקרי מוות", הוא לא ציין אם מצרים היו ביניהם.

במקביל, הדיפלומטים אמרו כי לפחות 60 עולי רגל ירדנים מתו אף הם, בהשוואה לנתון הרשמי שפרסמה עמאן מוקדם יותר אתמול, שהיה 41.

בסך הכול, לפי חישוב של סוכנות הידיעות הצרפתית על בסיס נתוני המדינות השונות, מתו 577 איש במהלך הטקס השנה. בשנה שעברה, לפחות 240 עולי רגל מתו במהלך טקס החאג', רובם אינדונזים.
החאג' הוא אחד מחמשת עמודי האסלאם וכל מוסלמי בעל אמצעים חייב להשלים אותו לפחות פעם אחת.

טקס החאג' במינה, ערב הסעודית, 17 ביוני 2024. רויטרס
טקס החאג' במינה, ערב הסעודית, 17 ביוני 2024/רויטרס

העלייה לרגל מושפעת יותר ויותר משינויי האקלים, כך עולה ממחקר סעודי שפורסם בחודש שעבר, לפיו הטמפרטורות באזור שבו נערכים הטקסים עולות ב-0.4 מעלות בכל עשור. לפי המרכז המטאורולוגי הלאומי של סעודיה, הטמפרטורות הגיעו ל-51.8 מעלות במסגד הגדול במכה ביום שני.

הרשויות בסעודיה דיווחו שהן טיפלו ביותר מ-2,000 עולי רגל שסבלו מעומס חום, אך לא עדכנו את המספר מאז יום ראשון ולא סיפקו מידע על מתים.

עיתונאים של סוכנות הידיעות הצרפתית במינה, מחוץ למכה, ראו ביום שני עולי רגל שופכים בקבוקי מים על ראשיהם בזמן שמתנדבים חילקו שתייה קרה וגלידת שוקולד שנמסה במהירות כדי לעזור להם לצנן את עצמם.

גורמים סעודיים רשמיים יעצו לעולי הרגל להשתמש במטריות, לשתות הרבה מים ולהימנע מחשיפה לשמש בשעות החמות ביותר של היום. עם זאת, רבים מטקסי החאג', כולל התפילות בהר ערפאת שהתקיימו בשבת, כרוכים בשהייה בחוץ במשך שעות היום. כמה עולי רגל תיארו כיצד ראו גופות בצד הדרך ואמבולנסים עמוסים.

"כאוס גדול"

לפי הרשויות בסעודיה, כ-1.8 מיליון עולי רגל השתתפו בחאג' השנה, 1.6 מיליון מהם הגיעו ממדינות אחרות. בכל שנה עשרות אלפי עולי רגל מנסים להשלים החאג' בערוצים לא מוסדרים, מכיוון שהם אינם יכולים להרשות לעצמם את ההליכים היקרים הכרוכים בהשגת ויזות רשמיות. בכך הם מסכנים את עצמם משום שהם אינם יכולים לגשת למתקנים ממוזגים שמספקות הרשויות הסעודיות לאורך נתיב החאג'.

אחד הדיפלומטים ששוחח עם סוכנות הידיעות הצרפתית אמר שמניין ההרוגים המצרים "בהחלט" עלה בשל מספר גדול של עולי רגל מצרים לא רשומים.

"עולי רגל לא סדירים גרמו לכאוס גדול במחנות עולי הרגל המצריים, וגרמו לקריסת התפילות", אמר גורם מצרי המפקח על משלחת החאג' במדינה. "עולי הרגל נותרו ללא מזון, מים או מיזוג אוויר במשך זמן רב". לדבריו, הם מתו "מהחום כי לרוב האנשים לא היה מקום" לתפוס מחסה. מוקדם יותר החודש אמרו גורמים סעודיים רשמיים כי פינו מאות אלפי עולי רגל לא רשומים ממכה לקראת החאג'.

מדינות נוספות שדיווחו על מקרי מוות במהלך החאג' השנה כוללות את אינדונזיה, איראן וסנגל. רוב המדינות לא פירטו כמה מקרי מוות נבעו מהחום.

שר הבריאות הסעודי, פהד בן עבד אל-רחמן אל-ג'לג'ל, אמר אתמול שתוכניות הבריאות לחאג' "בוצעו בהצלחה", ובכך נמנעו התפרצויות גדולות של מחלות ואיומים אחרים על בריאות הציבור.

לדבריו, גורמי הבריאות "סיפקו התייעצויות וירטואליות ליותר מ-5,800 עולי רגל, בעיקר בשל מחלות הקשורות לחום, מה שאפשר התערבות מהירה והפחית את הפוטנציאל לזינוק במספר המקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully