וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מבוגר חמישי בארץ מעשן; בציבור החרדי - כל מבוגר שני

עודכן לאחרונה: 18.6.2024 / 18:43

נתונים קשים הוצגו על ציבור המעשנים בישראל: כמעט 40% מעשנים בחברה הערבית, 8% מבני הנוער לפחות פעם בשבוע. בוועדה יעצבו תכנית לאומית למניעת עישון, לצד קריאות להרחיב את איסור העישון גם לבתי קפה ומסעדות: "מלחמת חרבות ברזל רק מכניסים אותנו למצוקה גדולה יותר"

"כל מבוגר חמישי בארץ מעשן": ועדת הבריאות בכנסת בנושא העישון בארץ/ערוץ הכנסת

נתונים קשים על היקף העישון בארץ הוצגו היום (שלישי) בוועדת הבריאות: נתוני סקר רחב היקף של משרד הבריאות הראה כי אחד מכל חמישה מבוגרים בישראל - מעשן, במגזר הערבי - כמעט 40% מעשנים. אצל בני הנוער בישראל 8.1% מעשנים לפחות פעם בשבוע ו-4.8% לפחות פעם ביום. בציבור החרדי המצב חמור עוד יותר: 54% בישיבות תיכוניות חרדיות מעשנים, ובישיבות חרדיות גבוהות, גילאי 18-22 - 56% מעשנים בקביעות. הנתונים מייצגים סקר שנערך לאורך שנת 2023.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות שהציגה את הסקר בוועדת הבריאות שנושאה היה "שכיחות העישון והצעדים למניעתו", הזהירה ממגפת הסיגריות האלקטרוניות. היא הוסיפה כי הסיכון של נער שהתנסה בסיגריה אלקטרונית להתמכר לסיגריה רגילה הוא פי ארבעה.

היא קראה להקצאת חלק מהמיסוי על הסיגריות - לתוכנית ייעודית למיגור התופעה. עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה למניעת עישון, העריך חלק ממיסוי זה ב-52 מיליוני שקלים. "חרבות ברזל רק מכניסים אותנו למצוקה גדולה יותר", אמרה ד"ר אלרעי-פרייס. "בסקר שעשה אגף התזונה במשרד הבריאות יש החמרה בכל התנהגויות הבריאות - תזונה ופעילות גופנית. בהקשר לעישון, התחלה של עישון בקרב 4.5% מהמפונים חדשים שהחלו לעשן, 2.5% מאלו שלא מפונים".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, 26 באפריל 2022. קונטקט, צילום מסך
הציגה נתונים קשים על היקף העישון בארץ. ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור/צילום מסך, קונטקט

צפו בוועדה: אושר תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על סיגריות

אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על סיגריות/ערוץ הכנסת

תוכנית לאומית למניעת עישון לצד הרחבת האיסור לבתי קפה ומסעדות

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ אושר שקלים (הליכוד) הדגיש את החקיקה לפרסום נזקי העישון על קופסאות הסיגריות, וקרא למשרדי הבריאות, החינוך והאוצר לפעול יחד להגדלת התקציב לתכניות למניעת עישון בקרב תלמידים ובני נוער.

ח"כ שקלים אף ביקש ממשרד הבריאות לעצב תכנית לאומית למניעת עישון, לפרט את עלויותיה ולהגישה לוועדה. בנוסף ביקש לפרט את היערכות המשרד לצמצום עישון בעקבות המלחמה, ונוכח הנתונים הקשים במגזר החרדי והערבי - לצאת במסע הסברה ייעודי למגזרים אלה. משרד האוצר התבקש להעביר לוועדה בתוך חודש הערכת הכנסות הממשלה ממסים על מוצרי עישון, ולהגיש לוועדה תכנית להקצאת חלק מהכנסות אלה לתכנית למניעת עישון.

חייל מעשן, 2014. רויטרס
ביקשו לפרט את היערכות המשרד לצמצום עישון בעקבות המלחמה. חייל מעשן/רויטרס

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, קרא לאכוף את החוק הקיים בתחום המכירה ופרסום, אלירן תורג'מן, מנהל המוקד לגמילת מעישון, הדגיש כי לא ניתן להסביר - ובמקביל למכור בסמוך מוצר מפתה וטעים כסיגריה אלקטרונית. בנוסף הצביע על ירידה בנזקי העישון הפסיבי, מ-1,500 נפטרים בשנה ל-800, אך עליה בכמות הפניות למוקד מפרוץ המלחמה.

דנה פרוסט, מנהלת ההסברה באגודה למלחמה בסרטן, קראה להרחבת איסור העישון במקומות ציבוריים גם לבתי קפה ומסעדות, ומכירת מוצרי-עישון אך ורק בחנויות ייעודיות. מלכה כץ, ממונת מניעת עישון במשרד החינוך, סיפרה על פעולת היחידה לקידום בריאות בבתי ספר רבים ופעילות בנושא גם לתלמידי כיתה ו'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully