וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הפטור מגיוס ישתנה? אדלשטיין: "ניתן מענה לצרכי צה"ל"

עודכן לאחרונה: 18.6.2024 / 13:46

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה בחוק הפטור מגיוס לחרדים, לאחר אישור קידומו במליאת הכנסת בשבוע שעבר. לפיד ואיזנקוט תקפו: "המצב הנוכחי כבר בלתי אפשרי". ח"כ בועז ביסמוט: "אצביע בעד החוק הזה רק במידה ומספר המתגייסים יהיה משמעותי"

בווידאו: הפגנת הפלג הירושלמי נגד חוק הגיוס, כביש 4, 2 במאי 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

הדיון הראשון בחוק הפטור בגיוס החל היום (שלישי) בוועדת חוץ וביטחון בראשות יולי אדשלטיין, לאחר אישור קידומו במליאת הכנסת בשבוע שעבר. מדובר בדיון ראשון ברצף דיוני פתיחה שכלל בעיקר הצגת עמדות, הצהרות ונאומים של הח"כים, נציגי צה"ל ומערכת הביטחון, וארגוני החברה האזרחית.

בשבוע שעבר, הממשלה והכנסת אישרו החלת דין רציפות על נוסח החוק שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם, שמקורו בחוק שעבר בקריאה ראשונה בממשלת בנט-לפיד. 63 מחברי הקואליציה תמכו, ורק שר הביטחון יואב גלנט התנגד, מאחר והחוק לא מותאם לצרכי הצבא ומערכת הביטחון אחרי 7 באוקטובר.

חבר הכנסת יולי אדלשטיין בדיון על חוק הגיוס. דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ, אתר רשמי
"צריכה להיות היערכות נכונה שמותאמת לבחור חרדי שמתגייס לצה"ל, להישאר חרדי". יולי אדשלטיין בדיון/אתר רשמי, דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ

"ראיתי את הכותרות וההגדרות כי חוק הגיוס הוא חוק ההשתמטות", אמר יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין בפתח הדברים". "זה לא רלוונטי. מה שמונח בפני חברי הוועדה זו פלטפורמה, קיצור הליכים בלי תהליכים פרוצדורליים ארוכים. יש בפנינו אפשרות, על סמך הפלטפורמה, לחוקק חוק שמבחינתי צריך להיות דף חדש ולתת מענה אמיתי לצרכים של צה"ל ומערכת הביטחון במציאות החדשה. מבחינתי החוק הזה צריך לתת מענה למילואימניק ולאשתו שאומרת שהיא לא יכולה יותר, או לאמא של חייל סדיר שואלת למה הוא מקבל צו מילואים ביום השחרור שלו.

אדלשטיין ממשיך ופונה לנציגי צה"ל: "אתם תשמעו כאן ח"כים רבים אבל לדברים שלכם יהיה משקל רב באוזניי ובעיניי. ארצה לשמוע מצה"ל גם את הצרכים האמיתיים בכל מה שקשור להיערכות למציאות הביטחונית, אבל גם על היערכות נכונה שמותאמת לבחור חרדי שמתגייס לצה"ל, להישאר חרדי", הדגיש. "המשימה שלנו היא לצמצם את הקרע באמצעות הצעת חוק טובה נכונה שעונה על הצרכים כדי שהתחושה של הציבור תהיה שעשינו משהו נכון ערכי צודק ומעשי". מוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חבר הכנסת יאיר לפיד בדיון על חוק הגיוס. דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ, אתר רשמי
"אין לנו מספיק חיילים. לא אני אומר את זה, הרמטכ״ל אמר את זה".יאיר לפיד בדיון/אתר רשמי, דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נכח גם הוא בועדה ואמר: "הדבר החשוב ביותר שאנחנו צריכים לזכור כשאנחנו דנים בחוק הזה הוא לא את מה שקורה פה בבניין, לא את העבר, לא את הויכוחים והבג"צים וההיסטוריה הארוכה של נושא גיוס החרדים. הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו במצב חירום".

"עבר רק שבוע מאז שהחוק המונח בפנינו עבר במליאת הכנסת", הזכיר לפיד. "בשבוע הזה היו כבר 16 לוויות של חיילי צה"ל שנהרגו במלחמה. בכל תולדות המדינה לא היה ברור יותר שיש לנו גורל משותף. חמאס, חיזבאללה , הג'יהאד האיסלאמי והאיראנים לא מבדילים בין שמאלנים לימנים, לא מבדילים בין פריפריה למרכז ולא מבדילים בין חילונים ודתיים לבין חרדים. הם רוצים להרוג את כולנו, ולפיכך כולנו צריכים להתגייס כדי להגן על עצמנו".

חבר הכנסת גדעון סער  בדיון על חוק הגיוס. דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ, אתר רשמי
מציג עמדות. גדעון סער בדיון על חוק הגיוס/אתר רשמי, דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ

"המצב הנוכחי, שבו עשרות אלפי אנשים צעירים פטורים מגיוס היה תמיד לא הוגן, ועכשיו הוא גם בלתי אפשרי ברמה הערכית והמבצעית. בשבוע האחרון אלפי אנשים קיבלו צו 8 בפעם השניה והשלישית. בשבוע הזה הצפון הופצץ ונשרף וגזרת יהודה ושומרון בוערת. אין לנו מספיק חיילים. לא אני אומר את זה, הרמטכ"ל אמר את זה, ראש אכ"א אומר את זה, כל מערכת הבטחון אומרת את זה.

לפיד מציג שני כללי שמבחינתו הים כללי יסוד שיש להסכים עליהם. הראשון הוא "עלינו לקיים דיון ענייני ומהותי מתוך כבוד לחיילים שלנו ולהקרבה שלהם. מהוועדה הזו לא יכול לצאת חוק שמפלה בין דם לדם. עיני הלוחמים ועיני המשפחות שלהם נשואות לכאן. אם פה יעשו החלטות לא נכונות, אנשים ימותו".

השני הוא ש"נעשה את זה מהר. הצבא צריך את החיילים עכשיו. מצב החירום הוא עכשיו. אם אנשים יכולים לצאת למילואים במשך 150 ו-180 ימים, המינימום שאנחנו חייבים להם זה לקיים את הדיונים על החוק הזה מסביב לשעון. אם הם יכולים לעצור את חייהם כדי לשרת, אנחנו יכולים לעצור את חיינו כדי לחוקק. אני מפציר בוועדה, ביושב ראש הוועדה, לקיים דיונים רצופים, ולסיים את החוק כבר במושב הנוכחי".

חבר הכנסת איזנקוט בדיון על חוק הגיוס. דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ, אתר רשמי
"החוק המוצע הוא אילוץ פוליטי", ח"כ גדי איזנקוט בדיון/אתר רשמי, דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ

גם חבר הכנסת והרמטכל לשעבר גדי איזנקוט נכח בדיון: "הצעת החוק באה בעיניי לענות על שאלה מרכזית - האם הוא תורם לייעוד צה"ל? התשובה היא כן ולא. אם החוק הזה יעבור והמגמה של השנים האחרונות תימשך, אני רואה סיכון גדול ליכולת של צה"ל להמשיך לממש את ייעודו. ב-7 באוקטובר התרחש המחדל הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, נכנסנו למציאות ביטחונית חמורה שתימשך שנים ויידרש להגדיל את הסד"כ, גם בסדיר וגם במילואים".

"גם מתוך צורך מבצעי וגם מתוך ערבות הדדית נדרש חוק אחר, ולא החוק המוצע שהוא אילוץ פוליטי", תקף איזנקוט. "ראש הממשלה רצה בעבר להקטין את צה"ל בשליש, כולם מוזמנים לפתוח את דו"ח לוקר. הצבא לא רצה לקצץ את עצמו אף פעם. אני חושב שמדובר במחוייבות ואתוס, ואם לא יתקבלו ההחלטות הנכונות היום, הם לא ישפיעו רק על אלה שלא מתגייסים, אלא גם עם אלה שכן מתגייסים. כל מי שייתן גיבוי לחוק ההשתמטות הזה יהיה שותף לאות קלון. אני ממליץ להעיף את החוק הזה ולהביא במקום חוק שירות ישראלי לכל שצריך להחיל את כל בני 18. על הכתפיים של ועדת החוץ והביטחון יש תפקיד היסטורי למנוע ממשלת ישראל להחליש את צה"ל".

ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית): "אין סתירה בין לימוד תורה לבין הגנה על המדינה, יעידו על כך כל כך הרבה חללי צה"ל במלחמה הזו מהרבה ישיבות. אני מבקש שניגש לדיון בחוק הזה בהרכנת ראש, זהירות וכבוד ללימוד התורה. אנחנו לא מחפשים להילחם עם הציבור הזה ולדחוף לו אצבע בעין אלא לתקן יחד איתו. רבים מהחברים שלי מקבלים צו גיוס שלישי בחודשים האחרונים, זו לא מציאות שאפשר להשלים איתה וחייבים לעשות כאן תיקון".

ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד): "אני לא רואה סתירה בין הציצית לבין ה-M16. להפך, הם הולכים כל כך יפה יחד. עם זאת, אני חושב שצריך לערוך בנושא הגיוס אבולוציה ולא רבולוציה. יש לנו מספיק אויבים, מספיק חזיתות, אני לא רוצה מלחמת אחים. אני אצביע בעד החוק הזה רק במידה ומספר המתגייסים יהיה משמעותי, והכיוון יהיה חוק גיוס, ולא חוק פטור מגיוס. אחרת, אצביע נגד".

גיל דיקמן בן דודה של כרמל גת: "בת דודה שלי כרמל גת חטופה כבר 256 ימים בעזה. מסתבר שבדיונים על 120 גובים פתאום מגיעים אנשים והדיון הזה אני שומע אתכם מערבים פוליטיקה עושים מהכל סחר מכר. ברגעים שכולנו אמורים להיות מאוחדים סביב דבר אחד להחזיר את החטופים הביתה. ויש עדיין 120 שמחכים וזה ענין של סדר עדיפויות. בקואליציה ובאופוזיציה יש תמיכה מלאה וגדושה ורוב עצום בכנסת לעסקה שתחזיר את החטופים עסקת נתניהו ואתם צריכים לעשות הכל כדי לקדם אותה. אתם מדברים על חוק גיוס אם אתם לא מחזירים חטופים הביתה לא יהיו פה חיילים שיתגייסו. אין לחוקי הגיוס משמעות אם מדינת ישראל לא עושה הכל כדי להחזיר את החטופים הביתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully