וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין חוק הרבנים לחוק הפטור מגיוס: יממה מתוחה לקואליציה בכנסת

עודכן לאחרונה: 18.6.2024 / 6:09

שני חוקים מעוררי מחלוקת עם פוטנציאל לערעור יציבות הממשלה יגיעו היום לדיון בוועדות הכנסת. בקואליציה מתקשים לגייס רוב לחוק הרבנים - לנוכח ההתנגדות העיקשת של ח"כים בליכוד. במקביל, חוק הפטור מגיוס מגיע לראשונה לוועדה של אדלשטיין

ועדת החוקה בנושא חוק הרבנים/מעריב

יממה מתוחה לקואליציה, כששני חוקים מעוררי מחלוקת פנימית וביקורת ציבורית יעלו היום (שלישי) לדיון בוועדות הכנסת. הבוקר ייפתח בשעה 09:00 - בדיון בחוק הרבנים בוועדת חוקה, ובהמשך היום יתקיים דיון ראשון בחוק הפטור מגיוס בוועדת חוץ וביטחון. זהו הדיון הראשון ברצף דיונים לקראת הכנת החוק לקריאה שניה ושלישית. שתי הצעות החוק מעוררות התנגדות נרחבת ומתרחבת בליכוד ויוצרות בקיעים בקואליציה אל מול הסיעות החרדיות.

בשלב זה, הקואליציה לא הצליחה לגבש רוב לאישור חוק הרבנים היום בוועדת חוקה לקראת קריאה ראשונה. חוק הרבנים, שמקודם לדרישת ש"ס, יאפשר לשר הדתות שליטה במינויים של יותר מאלף רבני ערים, יישובים ושכונות ויגדיל את כמות הרבנים שמקבלים משכורת יותר מפי שלושה. הוא אושר בקריאה טרומית בקיץ שעבר אך קידומו הוקפא בגלל המלחמה, אולם בש"ס שבים ולוחצים לאשרו.

בקואליציה ניסו לקדם את החוק, של יו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן, וח"כ ארז מלול מש"ס כבר לפני שלושה חודשים אך לאור ההתנגדות של המחנה הממלכתי, שהיתה חברה עדיין בממשלה, הוא נדחה. גם כעת, לא ברור שלקואליציה יש רוב לאשרו - לא בוועדה ולא בהמשך הליך החקיקה במליאה.

בנימין נתניהו, יצחק גולדקנופף, אריה דרעי, איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ'. רויטרס, חיים גולדברג, יונתן זינדל, אריה ליב אברמס פלאש 90, עיבוד תמונה
בין גוטליב לדרעי: יממה מתוחה לקואליציה/עיבוד תמונה, רויטרס, חיים גולדברג, יונתן זינדל, אריה ליב אברמס פלאש 90

2 חברי כנסת מהליכוד שחברים בוועדת חוקה - טלי גוטליב ומשה סעדה - הודיעו כי יתנגדו לחוק וגם ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית שוקל להתנגד - מה שמערער את הרוב לאישור החוק כבר היום בוועדה, ולא מן הנמנע שיו"ר הוועדה רוטמן יחליט לדחות את ההצבעה.

במקביל, באופוזיציה קיימו ביממה האחרונה ובמהלך הלילה פיליבסטר במליאה ומשכו את זמן הדיבור במטרה לדחות את פתיחת הדיון על החוק ולעכב את ההצבעה. בנוסף, ח"כים נוספים מהליכוד- דן אילוז, עמית הלוי, ואלי דלל, והשרים ניר ברקת ועמיחי שיקלי - שאינם חברי כנסת - הודיעו כי הם מתנגדים לחוק - מה שיקשה על המשך קידומו גם אם יעבור בוועדה.

לפי גורמים בקואליציה, יו"ר ש"ס אריה דרעי מפעיל לחץ כבד על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקדם את החוק, כולל איומים על שלמות והישרדות הממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אריה דרעי. נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
מפעיל לחץ כבד על נתניהו לקדם את חוק הרבנים. דרעי/פלאש 90, נועם ריבקין פנטון

בצהריים, בשעה 12:00, יתקיים הדיון הראשון בחוק הפטור מגיוס בוועדת חוץ וביטחון בראשות יולי אדלשטיין, גם הוא מעורר ריב ומדון קואליציוניים בין הסיעות החרדיות לח"כים בליכוד. מדובר בדיון ראשון ברצף דיוני פתיחה שיכלול בעיקר הצגת עמדות, הצהרות ונאומים של הח"כים, נציגי צה"ל ומערכת הביטחון, וארגוני החברה האזרחית.

בשבוע שעבר, הממשלה והכנסת אישרו החלת דין רציפות על נוסח החוק שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם, שמקורו בחוק שעבר בקריאה ראשונה בממשלת בנט-לפיד. 63 מחברי הקואליציה תמכו, ורק שר הביטחון יואב גלנט התנגד, מאחר והחוק לא מותאם לצרכי הצבא ומערכת הביטחון אחרי ה-7 באוקטובר.

כעת, בהכנה לקריאה שניה ושלישית, החוק מגיע לוועדת חוץ וביטחון בראשות אדלשטיין, שכבר הצהיר שהוא "נחוש להביא חוק מקיף, צודק וערכי שיענה על צורכי הביטחון של המדינה". גם כאן, מספר ח"כים בליכוד הבהירו לנתניהו כי הם דורשים להכניס שינויים מהותיים בחוק שיביאו לגיוס משמעותי יותר של צעירים חרדים כתנאי להמשך תמיכתם בחקיקה - בהם גוטליב, סעדה, שיקלי ואילוז. הח"כים החרדים, מנגד, צפויים לדרוש את ריכוך החוק כך שיעדי הגיוס ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא ייכנסו לספר החוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully