וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה נמשכת, הצפיפות בבתי הכלא הולכת ומחמירה. את המחיר משלמים האסירים הפליליים

עודכן לאחרונה: 17.6.2024 / 9:07

אמנם אסירים ביטחוניים סובלים מהדרדרות בתנאי המחיה במתקני שב"ס, ויש שיראו בכך התפתחות חיובית, אך הצפיפות הרבה והתנאים הקשים לא פוסחים גם האסירים הפליליים. כעת בסנגוריה הציבורית מרימים דגל אדום: "מדובר בתנאי צפיפות מחפירים, ההסדרים שהוצעו רחוקים מלתת מענה"

בווידאו: סוהרים פורצים לתאי האסירים שהתבצרו בכלא ניצן/לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

שמונה חודשים חלפו מפרוץ המלחמה ובשב"ס מתקשים לעמוד בעומס העבודה שהיא הביאה איתה. שב"כ מתקשה במיוחד לעמוד במשימתו המרכזית - משמורת על עצורים ואסירים בתנאים אנושיים ובהתאם לחוק. אמנם גם אסירים ביטחוניים משלמים את מחיר הצפיפות וההידרדרות הדרמטית בתנאי המחיה במתקני שב"ס, ויש כאלו שיראו בכך התפתחות חיובית, אך גם האסירים הפלילים סובלים מתנאי מחיה קשים נוכח הצפיפות בבתי הכלא. שב"ס גם הציעו פתרונות זמניים, דוגמת שחרור מוקדם לאסירים שריצו שני שליש, אך גם אלו לא מספקים פתרון של ממש ובסנגוריה הציבורית מניפים דגל שחור על המתרחש בתוך חומות הכלא.

לקראת הדיון מחר (שני) בוועדה לביטחון לאומי להארכת הצעת החוק שיאפשר לאסיר חופשה מיוחדת שלא תעלה על 45 ימים, במטרה להקל על הצפיפות הקיימת, הגישה הסנגוריה הציבורית את עמדתה לוועדה ובה הם מתריעים כי ההסדר המדובר, "מצומצם מדי ורחוק מלתת מענה מספק להפרה המתמשכת של זכויות היסוד של אלפי אסירים".

בית כלא כרמל בעתלית, אסירים נפגשים עם משפחות, יוני 2016. יותם רונן
שב"ס גם הציעו פתרונות זמניים אך גם אלו לא מספקים פתרון של ממש. אסיר בית כלא בעתלית/יותם רונן

בסנגוריה טוענים כי, "בשלושה חודשים שחלפו מאז נכנסה הוראת החוק לתוקף ניתנה חופשה מיוחדת לכ-160 אסירים בלבד, בשעה שמספר הכלואים מאז פרוץ המלחמה עלה בכ-5,000, ויותר מ-50% מכלל הכלואים שוהים בתנאי צפיפות מחפירים. לאור הפגיעה הקשה והמתמשכת בתנאי המחיה המינימליים של האסירים והעצורים הפליליים והביטחוניים ובעקבות הניסיון שנצבר מיישום הוראת השעה כלשונה, נדרש תיקון משמעותי של הוראת השעה כך שתחולתה תורחב".

"העובדה שיישום ההסדר הקיים הביא לתוצאות פחותות מכפי שהוערכו על ידי גורמי המקצוע מחייבת חשיבה מחודשת על מתכונת ההסדר ועל הכנסת שינויים שיגבירו את מידת האפקטיביות שלו", נמסר מהסנגוריה הציבורית. "על הצעת החוק לתקן את הוראת השעה כך שהיא תחול על כלל האסירים. לכל הפחות, יש לבטל את החרגתן של עבירות הרכוש, שחומרתן אינה מצדיקה החרגה גורפת שלהן, לנוכח הצורך הדחוף בצמצום היקף הכלואים בעת הזאת. בהקשר זה, ראוי להזכיר כי עבירות הרכוש לא הוחרגו מההסדר של "חופשה מיוחדת" שאומץ כדי להתמודד עם מגיפת הקורונה ומשכך וודאי שאין הצדקה להחרגה זו במצב החירום השורר כעת"

"משבר הצפיפות הקיצוני מחייב נקיטה בצעדים משמעותיים ואפקטיביים שיקלו על הצפיפות במתקני הכליאה באופן מיידי ויפחיתו בדחיפות את היקף הכלואים המוחזקים בתנאים בלתי אנושיים. אשר על כן, לעמדת הסניגוריה הציבורית, על הצעת החוק לתקן את הוראת השעה כך שמנגנון ה"חופשה המיוחדת" יורחב באופן משמעותי", לשון עמדת הסנגוריה הציבורית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בית כלא כרמל בעתלית, אסירים נפגשים עם משפחות, יוני 2016. יותם רונן
"על הצעת החוק לתקן את הוראת השעה כך שהיא תחול על כלל האסירים". אסירי שב"ס/יותם רונן

מצבת הכליאה במתקני שירות בתי הסוהר נכון לתחילת החודש, עומדת על 21,474 כלואים, עלייה של יותר מ-5,121 כלואים במצבת הכלואים מפרוץ המלחמה. מספר האסירים המוחזקים בתנאי מחיה בניגוד להוראות בג"ץ עומד על 11,793 אסירים (55% סה"כ), מתוכם, 8,477 אסירים ביטחוניים ועוד 3,316 אסירים פליליים.

עד כה, במסגרת הוראת שעה בעניין מתן חופשה מיוחדת לאסירים, במהלך ארבעת החודשים האחרונים יצאו בפועל 185 אסירים לחופשה מיוחדת. בתוך כך, זרם הניודים של מחבלים ועצורים ביטחוניים ממתקני הכליאה של צה''ל למתקני שב"ס נמשך, כך למשל, במתקן הכליאה קציעות נערכים לקליטת 500 כלואים נוספים ונכון לתחילת החודש נקלטו במתקן כ-100 כלואים חדשים.

משב"ס נמסר: "שירות בתי הסוהר הוא ארגון בטחוני ומאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' פועל במצב חירום כליאתי בהתאם להוראות החוק. הארגון נתון לביקורות בין היתר באמצעות מבקרים רשמיים הבוחנים ומפקחים על תנאי הכליאה, והאסירים זכאים לפנות לייצוג משפטי ולפנות לערכאות המשפטיות הרלוונטיות.
מעבר לכך - כל טענה פרטנית דינה להתברר במקום המיועד לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully