וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מקדיש 2.2 מיליארד שקלים לקשישים. אנשי המקצוע מתריעים: לא מספיק

עודכן לאחרונה: 16.6.2024 / 18:28

המכרז שיתפרסם בעוד כשבועיים יעסוק במוסדות גריאטריים לקשישים ויהיה בין המכרזים הגדולים שנעשו במשרד הבריאות. בדיון שנערך בנושא בועדת הבריאות, ראשי המוסדות הגריאטרים הצביעו על הפערים הגדולים הנותרים בין התקציב המוצע למציאות

משה בר סימן טוב, מנכל משרד הבריאות, קורא לציבור לחתום על כרטיס אד/דוברות משרד הבריאות

ועדת הבריאות של הכנסת דנה היום (ראשון) בפער בין תקצוב ליום אשפוז במוסדות הגריאטריים - לעלות יום אשפוז בפועל. בדיון נחשף כי בעוד כשבועיים יפרסם משרד הבריאות מכרז למוסדות גריאטריים בגובה של 2.2 מיליארד שקלים.

שירה ארנון-ברגמן, סגנית ראש אגף רפואה במשרד הבריאות, סיפרה כי המכרז החדש הוא בין הגדולים שנעשו במשרד בשנים האחרונות. לדבריה, המכרז שיתפרסם בעוד כשבועיים, נבנה על ידי ועדת ההיגוי שבחנה את צרכיהם של המוסדות ושל המטופלים בהם. טרם נבדק הפער בין התקצוב לבין עלות הביצוע בפועל, היא אמרה.

אדווה קליין, מנהלת אגף התקציבים במשרד הבריאות, הוסיפה כי משרד הבריאות ערך סקר בקרב מנהלי בתי אבות, ותוצאותיו ישמשו לעיצוב המכרז. יואב סיבור, ממונה בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר סיפר כי טרם נקבע בתקציב הסכום שיוענק לכל יום אשפוז.

בית אבות סיעודי. ShutterStock
"קשישים סיעודיים רבים נותרים בבתי החולים – רק בגלל שאין מקום במוסדות גריאטריים עבורם". דיירת בית אבות/ShutterStock

אמנם אנשי המקצוע שנכחו בדיון לא התרצו מהתוכניות המפוארות של המשרד. נחי כ"ץ, מנכ"ל עמותת "קדם", הזהיר כי המכרז החדש של משרד הבריאות לרכישת שירותי אשפוז גריאטרי-סיעודי כרוני מעניק מענה חלקי בלבד לצרכי המערכת. הוא עלול לגרום לגירעון נוסף למוסדות, כיוון שינציח את הפערים בין תעריף יום אשפוז במוסדות - לבין העלויות בפועל, וימנע מהקשישים לקבל טיפול איכותי. כך למשל, הוא הסביר, עלות העסקת רופא (עלויות מעסיק) עומדת על כ-31 אלף שקלים לחודש, עלות העסקת אחות כ-18 אלף שקלים לחודש - עלויות הגבוהות בכ-30% יותר מהעלויות המתוקצבות של שכר עובדים אלה במחיר יום אשפוז.

ד"ר דבורה שפירא, מנהלת מחלקת גריאטריה בשערי צדק, הביאה לדיון את המחסור החמור במיטת טיפול במוסדות גריאטריים במדינה. "קשישים סיעודיים רבים נותרים בבתי החולים - רק בגלל שאין מקום במוסדות גריאטריים עבורם", אמרה.

גלית קאופמן, מנכ"לית "בית בלב" מבית "מכבי", הוסיפה כי לא נעשה דבר בשלוש השנים האחרונות בתחום, בעיקר באי-התאמת התקציב לפעילות הנדרשת לאחזקת חולים סיעודיים, בהוצאות שיקום, בקושי לגיוס כוח-אדם מתאים ובירידת היכולת למניעת זיהומים. ד"ר יצחק אוריין, מייסד עמותת מגיני דיירי בתי אבות, הצטרף ואמר כי דיירי בתי האבות הם מטופלים מורכבים עם מחלות רקע, הזכאים לקבל טיפול מתאים וראוי - כמו שאר מבוטחי קופות החולים. הוא קרא לבצע שינוי בחקיקה, כדי לחייב התאמה זו, ולהגדיר את מעמדם של מטפלים סיעודיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פינוי הדיירים מבית האבות בצפת 13 ביולי 2021. שלומי גבאי
"דיירי בתי האבות הם מטופלים מורכבים עם מחלות רקע". דייר בית אבות מפונה באמבולנס/שלומי גבאי

ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ טטיאנה מזרסקי מיש עתיד, בירכה בדיון על התקשורת הפתוחה בין משרד הבריאות למוסדות הגריאטריים, וקראה למשרד לתת משקל לטענות העולות על ידי המוסדות לפערים התקציביים הקיימים, וכי הדבר יחושב בעת הכנת המכרז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully