וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הנמר"ה ברפיח: השאלות הלא פתורות והגילויים החדשים

עודכן לאחרונה: 16.6.2024 / 10:00

פיצוץ הנגמ"ש ההנדסי גרם למותם של שמונה לוחמים, ומדובר בתקרית השלישית מתחילת התמרון שבה לוחמים מוצאים את מותם על אף המיגון המירבי שאמור הנמ"ר לספק להם. כעת, החל התחקיר שאמור לענות על השאלה - מה בעצם קרה שם?

תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח, 12 ביוני 2024/דובר צה"ל

אתמול (שבת) סמוך לשעה 05:00 לפנות בוקר סיימה אוגדה 162 התקפה על שכונת תל אל סולטאן ברפיח עם יותר מ-50 מחבלים הרוגים. מדובר אזור שורץ טרוריסטים, שלפני כמה שבועות הצליח פיקוד הדרום לחסל במקום שני פעילים מ'"מטה הגדה" שמכווין טרור מעזה באיו"ש.

פלוגת ההנדסה שפעלה תחת צוות הקרב גדוד שקד במסגרת חטיבת 401 המשוריינת, התכווננה לעבר שכונה יחסית חדשה בה נבנו בתי קרקע. שיירה של רק"מ (רכבים קרביים ממוגנים) נעה על ציר שלכאורה נכבש, לעבר בית בו היו אמורים לוחמי פלוגת ההנדסה לשהות. נגמ"ש הנמר"ה היה השישי או החמישי בשיירה. לפתע אירע פיצוץ עז, ומפקדת אוגדה 162 החלה להפעיל מבצע לחילוץ הפצועים. האתגר היה עצום - נגמ"ש הנמר"ה עלה באש, ופיצוצי משנה אירעו במשך דקות ארוכות כתוצאה מחומרי הנפץ שהיו בו. כבר אז היה ברור כי שמונת הלוחמים שבנגמ"ש נפלו.

הלוחמים שנפלו באסון הנמר"ה ברפיח. דובר צה"ל
הלוחמים שנפלו באסון הנמר"ה ברפיח/דובר צה"ל
פעילות צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח (828) במרחב רפיח, 6.6.24. דובר צה"ל
"מדובר באזור שורץ טרוריסטים". פעילות ביסל"ח ברפיח/דובר צה"ל

עם אבטחת האזור ופינוי הנגמ"ש מהשטח על ידי כוחות הנדסה ושריון, החל תחקיר ראשוני בשטח בניסיון להתחקות אחר השניות שקדמו לפיצוץ.

לדברי גורמי ביטחון, בניגוד למה שחשבו תחילה, לא ברור בשלב זה האם הנגמ"ש היה בתנועה או סטטי. כמו גם, נבדקת האפשרות לפיה דלתה האחורית של הנגמ"ש הייתה פתוחה או סגורה קודם לפיצוץ, היות ואחד מלוחמי הרכב הקרבי יצא או נכנס אליו. עוד עולה ומתוחקרת עמוקות השאלה מה פגע בנגמ"ש. האם לצורך העניין מדובר במטען גחון רב עוצמה שהוטמן בקרקע לפני שהשיירה הגיעה, ואם כן - איך קרה שלא זוהה והושמד קודם לכן על ידי ירי ארטילרי או כלי הנדסה כבדים?

גדוד 603, הנדסה קרבית. דובר צה"ל
"מה פגע בנגמ"ש? מטען רב עוצמה שהוטמן בקרקע לפני שהשיירה הגיעה?". לוחמי גדוד 603/דובר צה"ל

אפשרות נוספת היא שמטען צד הודבק לנגמ"ש, אז עולה השאלה כיצד הצליח להגיע אליו המחבל, והאם יצא מפיר סמוך. שאלה זו צפויה להתברר היום, בסריקת השטח שתעשה במטרה לאתר תשתיות טרור תומכות.

שאלות נוספת שעולות מהאסון הן האם היה מדובר בכלל בטיל נ"ט שפגע בטנק, או לחילופין שמוקשים הושארו בשוגג בבטן הנגמ"ש. צוות התחקיר יידרש לבדוק האם הצוות הקפיד על הנוהל והניח את המוקשים וחומרי החבלה בתאים האחוריים, כלקח שנלמד מהאירוע הנגמ"ש של חטיבת גבעתי בו נהרגו 11 לוחמים בתחילת המלחמה. נכון לעכשיו, אין עדיין תשובות לשאלות הכואבות הללו עד כה.

נגמ"ש ועליו תותח אוטומטי M61A1 וולקן. Bukvoed,ויקיפדיה, אתר רשמי
"חיל ההנדסה - נושאים בנטל גדול ועומס רב בשל מספר ביחס לשאר לוחמי החי"ר". נגמ"ש/אתר רשמי, Bukvoed,ויקיפדיה

יחד עם זאת, חשוב לציין כי לוחמי הנדסה קרבית, חובשי הכומתה הכסופה, נושאים בנטל גדול מאוד ועומס רב בשל מספר משימות מיוחדות החבלה ביחס לשאר לוחמי החי"ר במלחמה . לוחמי ההנדסה הקרבית אחראיים על הובלה ופריצת ופילוס הדרך לכוחות היבשה, השמדת תשתיות אויב וחוות דעת מקצועית על עולם החבלה בשטח ובנוסף לכך זיהוי מיפוי ונטרול במרחב התת קרקע (פירים, מנהרות ותוואים מורכבים). במקומות שבהם יש יתרון יחסי ללוחמי ההנדסה הקרבית המכונים "פלסים" על פני מפעילי הציוד מכני הנדסי כבד, הם יידרשו לפוצץ מבנים וצירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully