וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מרכבי הקרב הממוגנים ביותר - שלא עמד בפיצוץ: נגמ"ש הנמר"ה שנפגע ברפיח

עודכן לאחרונה: 15.6.2024 / 20:07

הנגמ"ש שנבנה במיוחד לצרכי חיל ההנדסה מצויד במיגון משוכלל, בנשק ובאמצעי פריצה וחבלה. עם זאת, בתקרית הקשה ברפיח התגלה שגם ליכולות ההגנה שלו יש גבול. כעת נותר לבדוק מה גרם לפיצוץ - והאם אמצעי החבלה שהיו ברכב הוחזקו בתא הלוחמים בניגוד לפקודות

תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח, 12 ביוני 2024/דובר צה"ל

אסון נגמ"ש הנמר"ה שאירע ברפיח, והביא למותם של שמונה לוחמים, אינו הראשון שמתרחש במהלך המלחמה. זאת, על אף שהכלי הוא בין הממוגנים ביותר שברשות צה"ל. בתחקיר הראשוני של האירוע טרם התברר מה גרם במדויק לפיצוץ והיכן היו אמצעי החבלה שנשא הנגמ"ש, שיתכן והגבירו אותו.

נגמ"ש הנמר"ה נכנס לשירות בצה"ל בשנת 2016, והינו מבוסס טנק המרכבה ונגמ"ש הנמ"ר, שהחליף את נגמ"ש הפומ"ה הישן. הנגמ"ש נבנה במיוחד עבור הצרכים של לוחמי חיל ההנדסה, ובמלחמה הוא אמור לסייע בתמרון היבשתי בפריצת מכשולים ובנטרול איומים מסוגים שונים, בדגש על מטעני חבלה, מוקשים, ולוחמת תת קרקע. בנוסף לכך, מקלע 0.5 שהוצב עליו, נשלט מתא הלוחמים, מה שמאפשר את הפעלתו ללא יציאה ממנו תוך סיכון הכוחות.

הנמר"ה נושאת עשרה לוחמים, לא כולל ציוד חבלה, אותו היא נושאת בתאיה האחוריים. תא הלוחמים עצמו מאובזר באמצעים אלקטרוניים המאפשרים שליטה מרחבית, והוא כולל מזגן, מתקן מים קרים, וכיסאות מותאמים ללוחמים נושאי ציוד מיגון.

נגמ"ש נמרה, צאלים, 15 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
נגמ"ש נמר"ה/ראובן קסטרו

הסטטיסטיקה של פגיעה בכלי רכב קרבי משוריין בארץ ובעולם מצביעה על כך שהוא אחד מהכלים הממוגנים בעולם מסוגו. אחת מהסיבות לכך היא מערכת ההגנה "מעיל רוח" שהוא נושא, שהינה ייחודית בעולם.

על הנגמ"ש ניתן להרכיב אמצעים לפריצת שדות מוקשים, יכולות גישור וכלים לנטרול מטענים. בהתאם למשימות שעליו לבצע, הוא נבנה בשלוש תצורות: נמר"ה עם כף דחפור, עם אמצעי פריצה, ואמצעי גישור.

ב-31 באוקטובר נהרגו 11 לוחמים מפיצוץ נגמ"ש נמ"ר של חטיבת גבעתי, לאחר שנפגע מטיל נ"ט. במהלך התחקיר נקבע כי יש להימנע מהנחת תחמושת ואמצעי חבלה בתא הלוחמים אלא במקומות המיועדים לכך בנגמ"ש כדי למזער פגיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully