וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תשליכני: הנתונים העגומים במקרי ההתעללות בקשישים

עודכן לאחרונה: 14.6.2024 / 11:32

משרד הרווחה חושף את הנתונים לשנת 2023, לפיהם התקבלו 6,827 דיווחים חדשים על התעללות והזנחה של אזרחים ותיקים - כאשר מספר התלונות על הונאה זינק פי 2.5. שר הרווחה, יעקב מרגי: "התעללות באזרחים ותיקים היא מהחמורות שקיימות ויש להילחם בה"

קויק: זקנים, אילוסטרציה/envato

לקראת שבוע המודעות הבינלאומי למאבק בהתעללות והזנחת אזרחים ותיקים בישראל ובעולם, חושף משרד הרווחה כי בשנת 2023 התקבלו ביחידות לטיפול ומניעת התעללות והזנחה באזרחים ותיקים 6,827 דיווחים חדשים. מדובר בירידה קלה משנת 2022, אז התקבלו 7,322 מקרים. על פי הערכת גורמי המקצוע, הסיבה לירידה היא פרוץ המלחמה בחודש אוקטובר אשתקד.

על פי הערכות, עקב המלחמה אנשים עסקו יותר בצרכי החירום ופחות בדיווחים על פגיעה ובטיפול בבעיות סוציאליות אחרות. מספר המטופלים הכולל ביחידות למניעת התעללות עמד בשנת 2023 על 8,398 בני אדם, בדומה לשנת 2022.

שתי נשים יושבות על ספסל, בת ים, 1 באוגוסט 2023. אורי סלע
זינוק בתלונות על הונאה: 109 תלונות בשנת 2023 לעומת 49 בשנת 2022/אורי סלע

כיצד מגדירים פגיעה?

מניתוח הדיווחים החדשים שהתקבלו במרכזים בשנת 2023 עולה כי הפגיעות הנפוצות ביותר הן התעללות נפשית (31%), הזנחה (22%), התעללות פיזית (16%) וניצול כלכלי (16%). בנוסף לכך טופלו מאות מקרים של הפרת זכויות (13%) ומקרים של פגיעות מיניות. יש לציין כי עושק על ידי זר או גוף מסחרי מהווה 1% אחד בלבד מכלל הפגיעות, אך רושם את הזינוק הגדול ביותר לעומת השנה הקודמת- 153%. בשנת 2022 מספר הפניות בנושא זה עמד על 49 ואילו בשנת 2023 הוא זינק ל-109.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

פגיעה בתוך המשפחה

באשר לאופי הפוגעים, מהנתונים עולה כי אחוז גבוה של הפוגעים באזרחים וותיקים הם ילדים (45%) ובני הזוג מהווים 33% מכלל הפוגעים. באשר למטפלים, אין הבדל מהותי בין מטפלים ישראלים לבין מטפלים זרים. 3% מכלל הפוגעים הם מטפלים ישראלים ואילו 2% הם עובדים זרים.

נשים מבוגרות יושבות מול מחשב בתוך משרד. ShutterStock
רוב הפוגעים הם בני משפחה (45%), בני הזוג מהווים 33% מהם/ShutterStock

משרד הרווחה והביטחון החברתי מפעיל 155 יחידות לטיפול ומניעת התעללות והזנחה ברחבי הארץ, התערבויות ברמה הפרטנית, קבוצות לנפגעים, לפוגעים ולמניעה. במהלך השנה התקיימו ימי עיון ברחבי הארץ לאזרחים ותיקים, בני משפחותיהם ולאנשי מקצוע בתחום. בנוסף, במסגרת הוועדה הבין משרדית להתעללות והזנחה באזרחים וותיקים, פרסם משרד הרווחה עלון נורות אזהרה לזקנים מפונים ואף צולמו סרטוני הסברה בעניין בשפות העברית והרוסית. כמו כן, הועברו קורסי ליווי והכשרה למרכזי היחידות בתחום לטיפול ומניעת התעללות והזנחה.

"תופעת התעללות והזנחה באזרחים ותיקים היא מהחמורות שקיימות ויש להילחם בה ולמגר אותה", מסר שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי. "לאורך השנה הרחבנו תכניות ויצרנו שיתופי פעולה בין משרדיים ובין מגזריים, זאת על מנת להעלות למודעות את הנושא ולתת לאזרחים הוותיקים כלים להתמודד עם מקרים שכאלו. נמשיך להיות קשובים לצרכי האוכלוסייה הוותיקה ולפעול לכך שנגיע לכל אזרח או אזרחית שסובלים מהזנחה או מאלימות", הוסיף.

יעקב מרגי 3. ראובן קסטרו
"נמשיך להיות קשובים לצרכי האוכלוסייה הוותיקה". יעקב מרגי, שר הרווחה והביטחון החברתי/ראובן קסטרו

מהי פגיעה באזרחים ותיקים?

  • שימוש באלימות פיסית או מילולית
  • מניעת גישה למזון
  • מניעת גישה לתרופות, טיפול רפואי או נפשי
  • מניעת גישה לכסף
  • מניעת גישה לאמצעי תקשורת
  • מניעת גישה לחומרי חיטוי והיגיינה
  • שיתוף במידע חלקי או כוזב שנועד לשלוט או להפחיד
  • הגברת בידוד ללא צורך
  • ניצול המשאבים הכלכליים שלכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully