וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן וזלנסקי חתמו על הסכם ביטחוני לעשור: "יום היסטורי"

עודכן לאחרונה: 14.6.2024 / 10:03

שני המנהיגים חתמו על ההסכם בפסגת G7 באיטליה, שבמסגרתו תספק ארה"ב לאוקראינה סיוע צבאי ותעזור לה לבנות את כוחותיה. ביידן: מסר לפוטין. זלנסקי: גשר בדרך להצטרפות לנאטו. בקייב חוששים שטראמפ, המוביל בסקרים, יעצור את הסיוע. "מה נרוויח מניצחון שלהם", תהה

דגל אוקראיני מותקן על מגדל תקשורת/טלגרם

נשיאי ארצות הברית ואוקראינה, ג'ו ביידן ו-וולודימיר זלנסקי, חתמו אמש (חמישי) על הסכם ביטחוני היסטורי בין וושינגטון לקייב למשך עשר שנים, במה שהמנהיג האוקראיני כינה "יום היסטורי" במאבק נגד הפלישה הרוסית.

במסגרת ההסכם, המזכיר הסכם שיש לוושינגטון עם ישראל, ארצות הברית תספק לאוקראינה מגוון של סיוע צבאי ואימונים בעשור הקרוב, בעוד שזלנסקי אמר כי ההסכם ישמש גשר לכך שארצו תזכה סוף סוף בחברות הנחשקת בברית נאט"ו.

ההסכם נחתם זמן קצר לאחר שפסגת ה-G7 הסכימה על עסקה נפרדת שתלווה לאוקראינה 50 מיליארד דולר על בסיס נכסים רוסיים מוקפאים, ומגיע בזמן שהבית הלבן מנסה לגייס תמיכה בקייב לקראת קרב בחירות בין ביידן ליריבו הרפובליקני דונלד טראמפ.

"היום הוא יום היסטורי באמת", אמר זלנסקי במסיבת עיתונאים משותפת עם ביידן לאחר שהשניים חתמו על ההסכם הביטחוני באתר נופש יוקרתי סמוך לאתר הפסגה של מדינות ה-G7 בדרום איטליה.

ביידן אמר כי הם נקטו "צעדים גדולים ב-G7 שמראים באופן קולקטיבי" לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהוא לא יכול לשחוק את תמיכתם באוקראינה.

ג'ו ביידן ו-וולודימיר זלנסקי לוחצים ידיים בזמן ההכרזה על ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לאוקראינה. רויטרס
ג'ו ביידן ו-וולודימיר זלנסקי לוחצים ידיים בזמן ההכרזה על ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לאוקראינה/רויטרס

ההסכם קובע כי ארצות הברית ואוקראינה חייבות להתייעץ בתוך 24 שעות "בדרגים הגבוהים ביותר" לאחר כל מתקפה עתידית מצד רוסיה. וושינגטון גם מתחייבת לבנות את צבא אוקראינה, לשתף פעולה באימונים ולעבוד כדי לבנות את תעשיית הנשק המקומית של אוקראינה. "הסכם הביטחון שלנו הוא גשר לחברותה של אוקראינה בנאט"ו", אמר זלנסקי במסיבת העיתונאים.

ארצות הברית תומכת בנתיב להצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו בעתיד, ולא בזמן מלחמתה מול רוסיה. זאת משום שלפי עקרון ההגנה ההדדית של נאט"ו, בעלות בריתה המערביות יצטרכו לצאת למלחמה עם מוסקבה.

במקביל, ביידן הגן על החלטתו לאפשר לאוקראינה להשתמש בנשק אמריקני למתקפות בשטח רוסיה בסמוך לגבול עם מחוז חרקוב, בעקבות מתקפת בזק שבה פתחו כוחותיו של פוטין בחודש שעבר. ואולם, הוא הדגיש כי אוקראינה עדיין מוגבלת בשימוש בנשק אמריקני בעומק שטחה של רוסיה.

זלנסקי, מצדו, קרא לספק לצבא האוקראי עוד טילי "פטריוט" כדי להגן על אוקראינה מפני מתקפת הטילים של רוסיה.

ביידן אמר כי חמש מדינות כבר התחייבו לספק טילי פטריוט לאוקראינה, ואמר כי הן יצטרכו להמתין עד שארצות הברית תחדש אותם כששצרכיה של אוקראינה ייענו במלואם.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
ג'ו ביידן ו-וולודימיר זלנסקי בזמן ההכרזה על ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לאוקראינה. רויטרס
ג'ו ביידן ו-וולודימיר זלנסקי בזמן ההכרזה על ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לאוקראינה/רויטרס

זלנסקי אמר גם כי מנהיג סין שי ג'ינפינג הבטיח לא לשלוח לרוסיה נשק לשימוש נגד אוקראינה - אם כי ביידן אמר שבייג'ינג כבר תורמת למאמץ המלחמתי של מוסקבה על ידי מתן תמיכה כלכלית ותעשייתית.

בעוד ההסכם עם אוקראינה נועד לחייב ממשלים עתידיים לתמוך גם באוקראינה, טראמפ, המסתייג מהמשך הסיוע הכספי לקייב, יוכל לפרוש ממנו אם יחזור לבית הלבן אחרי הבחירות בנובמבר.

עם זאת, גורמים רשמיים בארצות הברית התעקשו כי ההסכם עדיין יוביל לתמיכה מתמשכת באוקראינה. "היום, ארצות הברית שולחת איתות חזק על תמיכתנו החזקה באוקראינה עכשיו ובעתיד", נאמר בהצהרה האמריקנית שליוותה את ההסכם הביטחוני. "ההתחייבויות הביטחוניות בהסכם זה נועדו לתמוך במאמציה של אוקראינה לנצח במלחמה היום ולהרתיע תוקפנות צבאית רוסית עתידית".

בנוסף לארצות הברית, אוקראינה חתמה על הסכם ביטחוני בילטרלי דומה עם יפן במהלך הפסגה באיטליה. בסך הכול, קייב חתמה על לפחות 15 עסקאות כאלו בשנה האחרונה, שבהן מתחייבות בעלות בריתה במערב לממן ולשדרג את יכולותיה ההגנתיות והצבאיות של אוקראינה.

לא ברור מה יעלה בגורל השותפות הצבאית בין ארצות הברית לאוקראינה אם טראמפ, המוביל על ביידן בחלק מהסקרים, ישוב לכהונה שנייה. הוא לא מסתיר את אהדתו לפוטין והתבטא בעד ויתורים של קייב למוסקבה עבור סיום המלחמה, שאותה - לטענתו - הוא "יסיים" בתוך 24 שעות".

במפגש עם חברי קונגרס רפובליקנים בוושינגטון אתמול, שב טראמפ על ספקותיו לגבי הברית בין וושינגטון לקייב ותקף את חבילת הסיוע הגדולה שעברה לאחרונה בקונגרס בתמיכת חברי מפלגתו. "הוא תהה אם אוקראינה תנצח, מה תהיה התועלת מכך?", ציטט חבר בית הנבחרים הרפובליקני דון בייקון את דבריו של טראמפ במהלך המפגש בשיחה עם עיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully