וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ינסה לרבע את מעגל הגיוס. לא בטוח שזה יצליח לו

עודכן לאחרונה: 11.6.2024 / 9:18

זאת הייתה הצבעה לא שגרתית אולם התוצאה הייתה ידועה מראש. כולם נהגו לפי האינטרס הפוליטי הנוח שלהם. החרדים ונתניהו רוצים לשמר את הקואליציה, ומנגד האופוזיציה רוצה להפיל את הממשלה. כעת, עם ביקורת ציבורית חריפה, הממשלה עשויה לסיים את ימיה

גנץ: במקום לגבש מתווה לגיוס חרדים, הממשלה הייתה עסוקה בהפיכה משטרית/לשכת השר בני גנץ

הכנסת הצביעה הלילה (שלישי) בעד קידום חוק הפטור מגיוס לצה"ל עבור חרדים ש"תורתם אומנותם". כעת, הקואליציה תוכל לקדם את החוק שיזם בני גנץ בכנסת הקודמת מאותה נקודת חקיקה שבה הפסיקו בפעם הקודמת, קרי, לקריאה שניה ושלישית. זה אולי יאפשר לקואליציה פחות כאב ראש אבל משבר הגיוס והפלונטר הפוליטי סביבו עוד רחוק מפתרון.

זאת הייתה הצבעה לא שגרתית גם בסטנדרטים של כנסת ישראל. גנץ ולפיד שיזמו את ההצעה והתגאו בה בעבר, הצביעו הלילה נגדה בטענה כי הצרכים השתנו מאז אירועי 7 באוקטובר. החרדים שטענו כי מדובר בחוק "עלוב", "משפיל", ו"אנטי יהודי" לפתע תמכו בו.

כולם נהגו לפי האינטרס הפוליטי הנוח. החרדים ונתניהו רוצים לשמר את הקואליציה, לבסס את מעמדם של לומדי תורה ולהמשיך להנות מתקציבי הישיבות. מנגד, חברי האופוזיציה רוצים להפיל את הממשלה, להוביל לבחירות וזה מבחינתם הזדמנות לא רעה. גיוס חרדים לא היה האירוע. את החרדים שאינם לומדים צריך לגייס יותר אבל הפוליטיקאים משחקים במגרש אחר.

תלמידי ישיבות הסדר חרדיות. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
התוצאה הייתה ידועה מראש. תלמידי ישיבות הסדר/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

התוכנית של ראש הממשלה נתניהו לקדם את החוק של גנץ הייתה מלכתחילה תעלול פוליטי. מהלך שנועד לקנות זמן ולאותת לבג"ץ כי הליכי החקיקה מתקדמים בקצב מהיר בכנסת עוד בטרם השופטים יחליטו בעתירות בעד גיוס תלמידי ישיבות והמשך אי תקצובם. היועמ"שית ואנשי המקצוע במשרדי הממשלה טענו שדברים השתנו מאז אירועי 7 באוקטובר, הצורך בלוחמים נוספים בצה"ל גדל ונדרש שינוי משמעותי בנוסח החוק שאינו תואם כיום את הצרכים. הקואליציה התעלמה מההערות כי כשמדובר בתרגיל - אז המהות פחות חשובה.

בג"ץ יכריע בימים הקרובים באותן עתירות, והחלטתו תקבע את הטון של החרדים בקואליציה. אבל גם לפני כן - הקואליציה עוד רחוקה מפתרון משבר הגיוס. החרדים הודיעו לנתניהו כי ידרשו לערוך שינויים בנוסח החוק של גנץ שאושר הלילה במליאה. מבחינתם לא כל מספר הוא יעד לגיוס ולא כל סכום כספי הוא קנס ראוי לישיבות שלא יעמדו ביעדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אבי מעוז במליאה לפני ההצבעה על החלת דין רציפות על חוק הגיוס, 11 ביוני 2024. דני שם טוב, דוברות הכנסת
אבי מעוז במליאה לפני ההצבעה על החלת דין רציפות על חוק הגיוס, 11 ביוני 2024/דוברות הכנסת, דני שם טוב

מנגד, שרים וחברי כנסת בליכוד ובציונות הדתית הבהירו כי לא יתמכו בחוק אם הוא לא יענה לצרכים של צה"ל, קרי 3,000 מתגייסים וייעשו בו שינויים שיעודדו יותר גיוס לצה"ל. "אחרי 7 באוקטובר, משהו חייב להשתנות", הסבירו חלקם. ביניהם לבין החרדים אין קו אפשרי מחבר.

המשימה של נתניהו תהיה לנסות לרבע את המעגל הזה. ההצבעה הלילה הייתה רק סימן לכך שאנחנו בתחילת האירוע. לחרדים אין לאן ללכת, לסמוטריץ ולבן גביר אין עתיד פוליטי מזהיר אם יהיו בחירות אבל עם ביקורת ציבורית חריפה ומאבק פוליטי של האופוזיציה - זו עוד עשויה להיות הסיבה שבגללה הממשלה תסיים את ימיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully