וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק אנטי-יהודי"? אז נצביע בעד: מה כולל חוק הגיוס - ומדוע החרדים תומכים בו

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 15:04

את חוק הגיוס שיובא היום להצבעה ש"ס ויהדות התורה כינו "עלוב" ו"משפיל" - מה שלא ימנע מהן לתמוך בו. מה גרם למהפך בעמדתן, האם החוק יעניש חרדים שלא יתגייסו ואילו שינויים הוא יעבור בהמשך? וואלה עושה סדר

גפני בכנסת כשחוק הגיוס עבר בכנסת הקודמת/ערוץ הכנסת

הכנסת צפויה לאשר הלילה (שני) את קידום חוק הגיוס שהוצע בכנסת הקודמת. בין התומכים בקידומו של החוק יהיו חברי קואליציה שהתנגדו לו נחרצות כשהובא במקור, אז הם ישבו בשורות האופוזיציה.

ראשי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, התנגדו לקידום חוק הפטור מגיוס לצה"ל, אותו קידם בעבר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. חלק מחברי המפלגות האלה אף כינו את החוק "עלוב, מבזה, משפיל, אנטי יהודי". ואולם, היום חברי-הכנסת צפויים לתמוך בהחלת דין רציפות על אותו חוק, כך שיהיה ניתן לקדמו בכנסת הנוכחית מאותה נקודת חקיקה שבה הפסיקו בפעם הקודמת.

בש"ס וביהדות התורה הסבירו כי "המהפך" שעברו נובע מכך שההצבעה היום הינה "טכנית בלבד" ולא מהותית על עצם החוק, ובהמשך, הם צפויים לדרוש שינויים בנוסח לפני שיובא לאישור סופי. מול הדרישה לערוך בנוסח שינויים, יש גם חברי כנסת בליכוד ובציונות הדתית שמסרבים לתמוך בחוק "ככתבו וכלשונו", והם ידרשו למשל להגדיל את יעדי הגיוס המוצעים בחוק, דרישה שעלולה להוביל להתנגשות עם החרדים.

משה גפני ועדת כספים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת,
ממתנגד לתומך. ח"כ משה גפני/נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

על פי נוסח החוק, גיל הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות ירד ל-21 למשך שנתיים, לאחר מכן יעלה ל-22 למשך שנה ובהמשך יתקבע על 23. הורדת גיל הגיוס נועדה לתמרץ את החרדים להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר, במקום להישאר בישיבה עד גיל 24 - גיל הפטור הנוכחי.

החוק הציע לקבוע יעדי גיוס שנתיים של חרדים כדי להגדיל באופן הדרגתי את מספר המתגייסים. לפי ההצעה, יגדלו יעדי הגיוס משנה לשנה באופן שיבטא את ממוצע שיעור גידול האוכלוסייה החרדית בתוספת אחוז. לאחר מכן הם יגדלו רק בהתאם לממוצע שיעור גידול האוכלוסייה. החוק מציע להפחית את התמיכה הכספית בישיבות אם לא תהיה עמידה ביעדי הגיוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תלמידי ישיבת פוניבז',בני ברק 31 במרץ 2024. ראובן קסטרו
ישיבה בבני ברק, במרץ/ראובן קסטרו

אחת המחלוקות העיקריות סביב נוסח החוק, היא האם יעדי הגיוס יופיעו בחקיקה כך שלא יהיה ניתן לשנותם אלא בחקיקה נוספת או לחילופין שהיעדים יופיעו בהחלטת ממשלה, כך שיהיו נתונים לשינוי במידה ולא יעמדו בהם. מחלוקת נוספת היא גם על היקף הסנקציות הכלכליות לישיבות במידה והחרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully