וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה ב-30% מאשתקד: דוח קבילות השוטרים והסוהרים ב-2023 הוגש לכנסת

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 9:16

לאורך 2023, התקבלו 865 קבילות במשטרה ובשב"ס, וכמחצית מהן הובילה לפתיחת תיק. בין התלונות המטרידות שחזרו: השפלה התעמרויות של מפקדים בפקודיהם, בייחוד בשורות המשטרה. "העומס והלחץ שנוצרו בעמידה ביעדי המלחמה, הביאו לעלייה משמעותית בתופעה"

קויק: פשיטה בבית כלא בדרום/דוברות שב"ס

דו"ח נציבות קבילות השוטרים והסוהרים לשנת 2023 המרכז את כלל הקבילות שהוגשו על ידי המשרתים במשטרה ובשב"ס הוגש היום (שני) לוועדה לביטחון לאומי בכנסת זאת לאחר דחייה במספר חודשים. מהדוח עולה כי חלה דרמטית בהיקף הקבילות, תלונות שהוגשו על ידי שוטרים וסוהרים כלפי מפקדיהם. במהלך שנת 2023 התקבלו כ-865 קבילות. ב-376 מהפניות נפתחו תיק קבילה (223 קבילות שוטרים ו-153 קבילות סוהרים) לעומת 286 קבילות בשנת 2022 (170 קבילות שוטרים ו-116 קבילות סוהרים), ועוד כ-489 פניות שטופלו על דרך התייעצויות לעומת 433 פניות אשר טופלו כהתייעצויות בשנת 2022,

הנתונים מלמדים על עלייה במספר הפניות בשנת 2023 לעומת שנת 2022: עלייה של 13% במספר
ההתייעצויות ועלייה של 31.5% במספר הקבילות.

"העומס הרב, המתח, הדריכות, המראות הקשים ושינויים משמעותיים בסדרי העבודה שנעשו לצורך
עמידה ביעדי המלחמה, הביאו לעלייה משמעותית ביותר של עשרות אחוזים במספר הקבילות שהוגשו וההתייעצויות שבוצעו" מצינת עו"ד ליאורה חביליו, נציבת קבילות שוטרים וסוהרים בפתח הדוח, "חלק מהפניות הצביעו על פגיעה בחוסן הנפשי בהתמודדות מורכבת זו. עשינו כל מאמץ לתן מענה מהיר ויעיל לפונים תוך הבנה של המצוקות האישיות שנבעו ממצב דברים לא צפוי זה".

תוצאות הבירור

שיעור קבילות השוטרים שבירורן הסתיים בשנת 2023 ושנמצאו מוצדקות הוא 38.5% ושיעור קבילות הסוהרים שנמצאו מוצדקות הוא 37.4%.
בשנת 2023 שיעור קבילות השוטרים שנמצאו בלתי מוצדקות הוא 45.4% ושיעור קבילות הסוהרים שנמצאו בלתי מוצדקות הוא 46.3%.

16.1% מקבילות השוטרים ו-16.3% מקבילות הסוהרים שטופלו בשנת 2023 לא התבררו עד תום.

בית סוהר. Hadas Parush, פלאש 90
בית סוהר/פלאש 90, Hadas Parush
ניידות משטרה. שלומי גבאי
ניידות משטרה/שלומי גבאי

נושאי הקבילות

בסיווג הקבילות על פי נושאים נמצא כי בשנת 2023 הנושאים הראשיים המובילים בקבילות השוטרים הם יחסי מפקד פקוד, נושאי שכר ונושאים שעניינם תנאי וסדרי השירות. הנושאים הראשיים בקבילות הסוהרים הם נושאי שכר, תנאי וסדרי השירות ויחסי מפקד פקוד.

זהות הקובלים

בחינת התפלגות הקובלים על פי דרגות ומעמד מלמדת כי בשנת 2023% ,20.2% מכלל קבילות
השוטרים הוגשו ע"י קצינים, 68.6% מכלל קבילות השוטרים הוגשו ע"י נגדים ו-11.2% מכלל
קבילות השוטרים הוגשו ע"י שוטרי חובה.

בשנת 2023 הוגשו 17.7% מכלל קבילות הסוהרים ע"י קצינים ו-81.7% מכלל קבילות הסוהרים הוגשו ע"י נגדים.

אחת מהתופעות הקשות והמטרידות בדוח, הרווחת בעיקר במשטרה הינה התעמרויות של מפקדים בפקודיהם, מהדוח עולה כי מרבית הקבילות, בעיקר של שוטרים בעת המלחמה עסקו ביחסי מפקד פקוד. "נראה, שהפרת איזונים ותיאומי ציפיות שהיו עד לפרוץ המלחמה בין מפקדים ופקודיהם, ושונו בעקבותיה, בשילוב הלחץ והמתח הכללי מהמצב, הביאו לחיכוכים, העלו סכסוכים קודמים, והתגלו קשיים בהסתגלות למצב החדש ולאתגרים שהציבה המלחמה" קובעת הנציבה חביליו ומוסיפה, "קובלים רבים, הלינו על מצב נפשי קשה וניכרת פגיעה בחוסן הנפשי של רבים מהם. השתדלנו לטפל בפניות אלו במהירות, תוך בדיקת פתרונות מיידים לבעיות בשיתוף המפקדים. נציין, שבחודשיים הראשונים למלחמה עלה מספר הפניות בעשרות אחוזים. עם התמשכות המלחמה, ניכרת סוג של 'חזרה לשגרה' וירדו מספר הפניות, אף שעדיין מספר הפניות גדול מהרגיל".

עוד מתייחס הדוח לתופעה הקשה של השפלת פקודים בפומבי, "במספר קבילות עלה עניין של השפלה על ידי מפקדים בהצגת עניינם של הקובלים בפני קהל רחב. הנושא עלה בהקשרים של הצגת מקרי הפרת משמעת, העברת ביקורת על התנהלות, שיתוף מידע לגבי אופן הטיפול, העברת מסרים שליליים בקבוצות וואטסאפ, ביקורת על הגבלות רפואיות ועוד. במקרים אלה הבהרנו כי תהליכי למידה והפקת לקחים צריכים להיעשות באופן זהיר ומכבד וככל האפשר ללא חשיפת גורמים מעורבים, ושהדבר נכון במיוחד בעת שעושים שימוש בקבוצות וואטסאפ. במספר קבילות המלצנו על עריכת ראיונות פיקודים".

עוד מתייחס הדוח למגמה מטרידה בשירות בתי הסוהר, "סוהרים קבלו על כך שגורמי הרפואה בארגון מקשים עליהם ולא מכבדים חוות דעת של רופאים אזרחיים לגבי מחלות ופציעות, גם כשאלה רופאים מומחים בתחום. כך גם ההתייחסות לגבי פטורים הינה לעיתים חשדנית ואף מעליבה. חוסר בכוח אדם, שהחריף לאחרונה, במיוחד אצל סוהרי הביטחון הביא לכך שגם המפקדים פחות סובלניים להיעדרויות מחמת מחלות נוכח הקושי למלא מקום של סוהרים חולים על ידי סוהרי משמרת אחרים. אין ספק שעל גורמי הפיקוד לכבד ימי מחלה מאושרים על ידי הגורם המוסמך בארגון ואין כל מקום להפעיל עליהם ביקורת או לחץ שלא לפנות לקבל טיפול רפואי או לממש ימי מחלה. אנו תקווה שבשנה הקרובה יתווסף כוח אדם לשב"ס לרבות סוהרי ביטחון שיביא גם ליתר סובלנות כלפי סוהרים בעת מחלה".

על הנעשה במשמר הגבול, המדורג עם מספר הקבילות הגדול ביותר בתוך במשטרה נקבע כי "כמו בשנים קודמות, גם בשנת 2023 הגישו שוטרי חובה בטירונות מג"ב מספר קבילות והתקיימו התייעצויות שהתייחסו לתנאי השירות, ליחס לא ראוי של מפקדים כלפיהם, לאי מתן טיפול רפואי ולהליכי העמדה לדין משמעתי. חלק ניכר מהקבילות וההתייעצויות היו עם הורי השוטרים. מטבע הדברים יש צורך בטיפול מידי בפניות מסוג זה וכך נעשה על ידינו תוך שיתוף פעולה מלא של המפקדים ברמות הפיקוד השונות אליהם פנינו".

המשטרה עצרה 4 חשודים במעורבות ברצח המנוחה ביאן עבאס בכפר כנ,א, 22 במאי 2023. צילום: דוברות משטרת ישראל, עיבוד תמונה
אילוסטרציה/עיבוד תמונה, צילום: דוברות משטרת ישראל

עוד נקבע על חוסר השקיפות במשטרה ביחס לנושאי שכר כי "כמו בשנים קודמות, גם בשנת 2023 מספר קבילות בנושא שכר במשטרת
ישראל העלה כי כללים וסוגיות שונות בנושא זה אינם מוסדרים בנהלים, אלא במסמכים שמוציאה
היחידה לתכנון שכר וכי לא קיים מאגר/תיעוד היסטורי נגיש של הנחיות. במקרה אחד אף התברר שמדיניות השכר היא בניגוד לנוהל הכתוב. כפועל יוצא מכך, לא רק שהקובלים לא היו מודעים לזכויותיהם ולחובותיהם אלא שלעיתים, גם הגורמים המקצועיים ביחידות, האמורים לתת מענה לשוטרים, לא ידעו את מצב הדברים לאשורו. עוד נמצא כי לא קיים מידע אודות פקודות ונהלים בהליכי תיקון ואודות הנחיות המשנות הוראות, פקודות או נהלים". ביחס למכרזים בארגון נקבע כי "במסגרת בירור קבילת שוטר בה נתגלו ליקויים רבים, ניתנו המלצות בעניין אופן פרסום
המכרזים והפרוטוקול שיש לערוך במהלך מכרז. לאחר עיון גורמי המשטרה בהמלצותינו, יצא מסמך
הבהרה של אמ"ש בו הובהר כי כל המכרזים בארגון, לרבות מכרזים פנימיים יירשמו בהתאם להמלצות. כמו כן, ינוהלו פרוטוקולים סדורים הכוללים הנמקות והחלטה סופית מנומקת".

בראש רשימת הנקבלים במשטרת ישראל מככבים גם השנה שוטרים מיחידות המטה הארצי של המשטרה (141 נקבלים מתוך 277 בסה"כ), כמחצית מכלל הנקבלים שהוגשו נגדם קבילות ועליה ב-3% מהשנה שעברה. במקום השני משמר הגבול עם 55 נקבלים (19.9%), גם פה נרשמת עליה במספר הקבילות שהוגשו מהשנה שעברה (44 נקבלים).

במספר הקובלים מתוך שורות מג"ב בשנת 2023 עמד על 63 קבילות שהגישו נגד מפקדים והינו הגבוה ביותר ביחידות המשטרה בשנה זו. מתוך יחידות המטה הארצי הוגשו 36 קבילות ובמקום השלישי עומד מחוז ירושלים במשטרה עם 22 קובלים.

  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully