וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו המועמדים לנשיאות איראן, אחמדינג'אד שוב נפסל

עודכן לאחרונה: 9.6.2024 / 16:05

מועצת שומרי החוקה הנאמנה לחמינאי הותירה רק שישה אנשים במרוץ להחלפת הנשיא ראיסי שנהרג בהתרסקות מסוק, וסיננה כצפוי את הנשיא לשעבר. המועמד המוביל הוא יו"ר הפרלמנט קליבאף, שהיה מעורב בדיכוי אלים של מפגינים

נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד נרשם כמועמד לבחירות/סוכנות הידיעות תסנים

שישה מועמדים סופיים לנשיאות איראן אושרו היום (ראשון) על ידי גוף המפוקח בידי המנהיג העליון עלי חמינאי. הסינון נערך לקראת הבחירות בסוף החודש, שיתקיימו בעקבות מותו של הנשיא איברהים ראיסי בהתרסקות מסוק בחודש שעבר.

המועמד המוביל מקרבם הוא יו"ר הפרלמנט מוחמד באגר קליבאף, יו"ר המג'לס וראש עיריית טהראן לשעבר המקורב למשמרות המהפכה שבהם שירת כגנרל. הוא היה מעורב בעבר בדיכוי אלים של הפגנות סטודנטים, ולפי הדיווחים הוא הורה על ירי חי לעברם ב-2003 בעת שהיה מפקד המשטרה.

הוא כבר התמודד בעבר ללא הצלחה על התפקיד, ב-2005, וב-2013, ופרש מהמרוץ ב-2017 כדי לתמוך בניסיון הראשון והלא מוצלח של ראיסי. ראיסי, שנחשב כיורש פוטנציאלי לחמינאי, נבחר ארבע שנים לאחר מכן בתום מערכת הבחירות עם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר בתולדות הרפובליקה האסלאמית.

בשבוע שעבר נשא חמינאי נאום שבו שיבח את קליבאף, במה שהתפרש כתמיכה אפשרית בקליבאף בן ה-62. שם בולט נוסף בקרב המועמדים הוא סעיד ג'לילי, לשעבר ראש צוות המשא ומתן הגרעיני של טהראן וכיום חבר במועצה לאבטחת האינטרס של המשטר. גם הוא ניסה בעבר להתמודד ללא הצלחה על התפקיד.

יו"ר הפרלמנט של איראן מוחמד קליבאף מגיש את מועמדתו לבחירות לנשיאות, 3 ביוני 2024. רויטרס
יו"ר הפרלמנט של איראן מוחמד קליבאף מגיש את מועמדתו לבחירות לנשיאות, 3 ביוני 2024/רויטרס

יתר המועמדים הם ראש העיר השמרני של טהראן, עלירזא זקאני; מוסטפא פורמוחמאדי, שר פנים לשעבר מהזרם הרדיקלי; אמיר-חוסיין גזיזאדה האשמי, פוליטיקאי שמרן; ומסעוד פזקיאן, המועמד היחיד השייך לזרם הרפורמיסטי.

במקביל, המועצה, המורכבת מאנשי דת ומשופטים, פסלה כצפוי את אחמדינג'אד, שמנסה שוב ושוב להתמודד על התפקיד מאז תום הקדנציה השנייה שלו ב-2013. אחמדינג'אד, הזכור בעיקר בשל הכחשת השואה שלו וניצחונו השנוי במחלוקת בבחירות ב-2009, השמיע מאז שעזב את התפקיד קו ביקורתי כלפי המנהיג העליון.

במקביל, נפסלה מועמדותו של עלי לריג'אני, לשעבר יו"ר הפרלמנט ואחד הפוליטיקאים הבכירים במחנה השמרני. המועצה אף המשיכה שלא לאשר אף מועמדת או מועמד הקורא תיגר על השיטה עצמה.

מערכת הבחירות להחלפת ראיסי, שיחד עמו נהרגו שר החוץ ובכירים אחרים כשמסוקם התרסק בתנאי מזג אוויר קשים בסמוך לגבול עם אזרבייג'ן, תימשך כשבועיים בלבד, עד 28 ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully