וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לזהות שברים בגוף - וצלקות בנפש: כך מטפלים בתי החולים בחטופים שחולצו

עודכן לאחרונה: 9.6.2024 / 19:57

המרכזים הרפואיים שיבא תל השומר ואיכילוב נערכו לקבלת השבים לאחר החילוץ הנועז בעזה. מה הסכנות שהם עלולים לסבול מהן, מה החששות והאם יש סיבות לדאגה? מנהלת ומחלקת השבים בשניידר, פרופ' גילת מדגישה: "הם חוזרים שמחים, אך זוהי רק תחילת הדרך"

מבצע ארנון: כך נוהלה הפעולה מחפ״ק הפיקוד ואוגדה 98 בדרום הארץ/דובר צה''ל

החטופים נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדרי קוזלוב חולצו אתמול (שבת) בפעולה נועזת במחנה הפליטים נוציראת שבמרכז רצועת עזה. פרופ' איתי פסח מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר מסר שמצבם תקין, עם זאת, הם ימשיכו לעבור סדרת בדיקות כי הם עברו תלאות.

החטופים חולצו משני מוקדים שונים והועברו במסוקים לשיבא תל השומר, שם פגשו את משפחותיהם. נועה הועברה לאחר המפגש המרגש עם אביה יעקב, למרכז הרפואי איכילוב למפגש מרגש עוד יותר עם אמה ליאורה, המאושפזת בשל מצבה הרפואי המורכב עקב מחלת הסרטן.

מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, פרופ' רוני גמזו, אמר בנוגע למצבה הרפואי של ארגמני: "עד כמה שניתן לראות, לפני כל ההשלמה של הבדיקות הרפואיות, מצבה איתן ותקין. היא מתקשרת היטב ונראית בסדר גמור". על פי נוהל מעודכן של משרד הבריאות, החטופים יעברו סדרת בדיקות כלליות לגבי מצבם הגופני והנפשי במשך ארבעת ימי האשפוז הראשוניים. בין הבדיקות: בדיקות דם, ברזל, צואה, פרזיטים, ויטמינים (בעיקר ויטמין די), מצב תזונתי, תפקוד איברים פנימיים, בדיקות לב, זיהומים, לחץ דם, אק"ג, בדיקות אורתופדיות, צילומי סי.טי ורנטגן.

תמונות ראשונות של שלושמת החטופים ששחורר משבי חמאס במבצע צבאי 08 ביוני 2024. דובר צה"ל
מסוק החילוץ נוחת במרכז הרפואי שיבא תל השומר/דובר צה"ל

בנוסף, ייבדקו חבלות ראש וגוף ובדיקות גניקולוגיות לנשים במידת הצורך. במרכזיים הרפואיים הונחו לקיים מפגש ריענון לצוותים הרפואיים לטיפול בפגיעות אקוטיות ובהשלכותיהן, כולל איסוף ראיות פורנזיות בהסכמה ובחירה של השבים והשבות. מהבחינה הנפשית, הוצמדו לחטופים אחיות קשר מטעם קופות החולים שירכזו את המשאבים השונים, כולל הסדרת המעבר והמשך הטיפול בקהילה בסיום ימי האשפוז. כמו כן, הוצמדו פסיכיאטר ועובד סוציאלי ומתקיים קשר עם משרד הרווחה והביטוח הלאומי.

פרופ' גילת לבני, מנהלת מחלקת ילדים ומחלקת השבים בבית החולים שניידר, סיפרה כי לפי ניסיון העבר שלהם, החטופים בדרך כלל נראים מאושרים ושמחים, אך ברוב המקרים מצבם גם עשוי להידרדר וכעת הם צריכים עזרה ותמיכה בכל דבר.

"ראינו הרבה מאוד אנשים שהאושר והשמחה מאפילים על הכול והלוואי שזה יהיה גם במקרה הזה, אבל זוהי רק תחילת הדרך", הדגישה פרופ' לבני. "אני שמחה שהשבים נראים טוב בחזרתם, אבל עוד מוקדם מדי לדעת על מצבם הכללי. צריך לעשות את הכול, צעד אחר צעד כדי להחזיר אותם להמשך החיים, זאת בתקווה שלמרות התקופה הקשה שהם חוו ולצערם היא תישאר חרוטה אצלם, שהם יצליחו כן לחזור לחיים מלאים ואני מקווה גם שכל החטופים האחרים יחזרו הביתה במהרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
רוני גמזו 4. ראובן קסטרו
"החטופים יעברו סדרת בדיקות כלליות". מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, פרופ' רוני גמזו/ראובן קסטרו

פרופ' לבני סיפרה על ההכנות שלהם לקליטת החטופים והחטופות במרכז הרפואי כחלק מעסקת החטופים בעבר: "היו להם שני חדרים, מי שירצה לישון עם מי ששב ועוד חדר למשפחה הקרובה. עשינו הכנות נרחבות לקליטתם והבנו שצריכים להחזיר להם את האמון באנשים, תחושת השליטה ויכולת הבחירה". לדבריה, זהו הקושי העיקרי של השבים שהגיעו לטיפול במרכז הרפואי.

"זה אחד הדברים הכי קשים שלוקחים לך את היכולת לבחור ואת השליטה על החיים שלך. ביצענו עם השבים והשבות הרבה שיחות בליווי פסיכולוגים, ועוס"ים איך מחזירים להם את הביטחון ובנוסף החלטנו שיהיו הרבה נשים בצוות, כי בשבי היו בעיקר גברים. עשינו להם גם את כלל הבדיקות הרפואיות שעושים כדי לאבחן את מצבם ודאגנו לצוות קבוע שלא תהיה תחלופה רבה מדי".

רגעי המפגשים המרגשים של נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, שחולצו היום במבצע נועז מעזה, עם בני משפחותיהם בבית החולים שיבא.. דובר צה"ל
אנדריי קוזלוב במרכז הרפואי שיבא תל השומר/דובר צה"ל

לדברי פרופ' לבני, כל רופאה הייתה אחראית על משפחה עם עובדת סוציאלית ופסיכולוגית צמודה לחטופים וגם דיאטניות. "ראינו בעבר כי ישנה ירידה במשקל אצל השבים וצריכים לבנות את עלייתם במשקל בהדרגה, כדי שלא יאכלו הרבה ויפתחו הפרעות אכילה בעתיד. נתנו להם את כל הוויטמינים והמינרלים שהיו חסרים להם, וגם לקחנו מהם דם תוך כדי אמון ויחסים קרובים כדי לא לייצר להם טראומה. בבדיקות השונות שביצענו ראינו שהתפתחו אצל השבים חיידקים שונים, וחלקם גם חזרו עם שלשולים, אבל עם תזונה נכונה הם התגברו על הכול. היו גם לא מעט ילדים ומבוגרים שנפגעו מרסיסים וביצענו צילומים כנדרש, עם ליווי אורתופדי עם מנתחים בטיפול רפואי מלא והמשך מעקבים רפואיים אחריהם".

על המעבר מבית החולים לטיפול בקהילה, אמרה: "רוב האנשים היו מבוטחים בכללית, ולכן העברנו את המידע הרפואי לרופא המשפחה שלהם ושם הם ממשיכים את המעקב". לבני סיפרה שהיא נמצאת בקשר עם מרבית המשפחות ועוזרת להם בענייניהן האישיים והרפואיים ככל שניתן. לדבריה, מהרגע הראשון שהשבים הגיעו למרכז הרפואי הם קיבלו טיפול נפשי ושיחות רבות כדי להתמודד עם מצבם. היא מספרת גם כי חלק מהחטופים לקחו גם כדורי שינה או הרגעה.

"אני עוקבת אחר המשפחות ואני בקשר איתם. החזרה לחיים, היא מאוד קשה ולא פשוטה. חלק גדול מהשבים (קרוב ל-80%) מהאנשים שהיו אצלנו יש להם קרוב משפחה שנרצח או חטופים, או שהם הכירו מישהו. אלו אנשים שלא היה להם בית לחזור אליו. המשפחות התפרקו וגם הקהילה. הם פזורים כעת בכל מיני מקומות בארץ וצריכים להתרגל מחדש להמון קטגוריות חדשות - מבנה משפחתי אחר, קהילה אחרת וכל השינויים האלה משפיעים מאוד על מצבם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully