וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הטיל הגבלות על מהגרים לקראת הבחירות: "נשיג שליטה על הגבול"

5.6.2024 / 16:36

הנשיא הדמוקרטי, שטיפולו בסוגיית ההגירה פגעה בו בסקרים, חתם על צו שיאפשר גירוש מהיר של מהגרים לא חוקיים עד ששיעורי ההגירה ירדו: "נחזיר את הסדר". הצעד, המגיע חמישה חודשים לפני הבחירות, ספג ביקורת מארגוני זכויות אדם - ומקמפיין טראמפ והרפובליקנים

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם אמש (שלישי) על צו נשיאותי המטיל הגבלות משמעותיות על מהגרים שייתפסו חוצים באופן בלתי חוקי את הגבול עם מקסיקו.

המשרד לביטחון המולדת אמר כי לפי הצו, שנכנס לתוקף בחצות, מהגרים לא חוקיים עשויים להיות מגורשים או מוחזרים במהירות למקסיקו. החריגים הם ילדים ללא ליווי, מי שנתון לאיומים רפואיים או בטיחותיים חמורים וקורבנות סחר.

ביידן הקשיח לאחרונה את המדיניות שלו ביחס להגירה, שתהיה אחת הסוגיות המרכזיות ביותר בבחירות ב-5 בנובמבר. יריבו הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הבטיח לגרש המוני מהגרים אם ישוב לבית הלבן.

עם כניסתו לתפקיד ב-2021, ביידן הבטיח לבטל חלק מההגבלות הנוקשות של טראמפ, אך בכהונתו נרשמו שיאים במספר המהגרים שהכבידו על רשויות הגבול ועל הערים שקלטו אותם.

ביידן הבהיר במסיבת עיתונאים שבו הכריז על הצו הנשיאותי כי ניתן עוד יהיה לבקש מקלט בדרכים חוקיות. "הפעולה הזו תעזור לנו להשיג שליטה על הגבול שלנו ולהחזיר סדר לתהליך", אמר ביידן. "האיסור הזה יישאר בתוקף עד שמספר האנשים שמנסים להיכנס באופן בלתי חוקי יצומצם לרמה שהמערכת שלנו יכולה לנהל ביעילות".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מודיע על צו נשיאותי להגבלת ההגירה, 4 ביוני 2024. רויטרס
הבוחרים סומכים יותר על טראמפ בתחום ההגירה. ביידן מודיע על הצו הנשיאותי, אתמול/רויטרס

למרות הצו החדש, ביידן מתח ביקורת על חלק מהמדיניות של טראמפ, כולל הפרדת משפחות מהגרים בגבול ודבריו על כך שמהגרים "מרעילים את הדם של ארצנו". "לעולם לא אעשה דמוניזציה למהגרים", אמר ביידן.

לא ברור כיצד, ואם בכלל, ישפיע המהלך הזה על דעת הקהל. סקר שפורסם בחודש שעבר ברויטרס הראה כי הבוחרים מעדיפים את טראמפ על פני ביידן בנושא ההגירה בפער של 17%.

גורמים רשמיים, שדיברו עם כלי תקשורת בעילום שם, אמרו שהצו יהיה בתוקף כל עוד הממוצע היומי של מעצרים בגבול עולה על 2,500 במשך שבוע רצוף - והנתונים כעת גבוהים מכך. על פי הנתונים העדכניים, המעצרים בגבול באפריל הגיעו ל-4,300 בממוצע ביום.

הצו יוקפא כשמספר המעצרים ירד מתחת לממוצע של 1,500 ביום למשך שלושה שבועות. אך הפעם האחרונה שזה קרה הייתה בחודשים הראשונים של מגפת הקורונה, ביולי 2020, כשהתנועה הגלובלית הייתה בשפל היסטורי.

הממשל לא סיפק הסברים לשאלות מרכזיות לגביי יישום הצו, כמו כיצד יגורשו במהירות מהגרים ממדינות רחוקות שאינן משתפות פעולה וכמה מהגרים שאינם מקסיקנים תקלוט מקסיקו במסגרת הצו החדש.

ההגבלות החדשות דומות למדיניות דומה שיישם טראמפ על בסיס חוק המכונה (f) 212 ששימש בסיס לאיסורי הנסיעה של טראמפ על אזרחים ממדינות מוסלמיות ואחרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ילדה מהגרת מוונצואלה ממתינה עם משפחתה במקסיקו לקראת ניסיון להגר לארצות הברית, 4 ביוני 2024. רויטרס
4,300 מהגרים נעצרו בגבול באפריל. ילדה מוונצואלה ובני משפחתה ממתינים לעבור הגבול ממקסיקו לארה"ב/רויטרס

ביידן ספג ביקורת משני צדי המפה הפוליטית. לי גלרנט, עורך דין מטעם איגוד חירויות האזרח האמריקני, אמר כי בכוונתם לעתור נגד ההגבלות החדשות. הארגון וארגונים אחרים התומכים במהגרים מתחו ביקורת על ביידן על שאימץ מדיניות הדומה לזו שנקט טראמפ ונסוג מחובותיה החוקיות של ארצות הברית למבקשי מקלט.

לקראת ההכרזה על הצו, הקמפיין של טראמפ פרסם הודעה שבה מתח ביקורת על ביידן לאור נתוני ההגירה ושבה נטען שהחרגת ילדים המגיעים לארצות הברית ללא ליווי תעודד סחר בילדים.

הרפובליקנים, שסיכלו חקיקה שהוביל הנשיא במשך חודשים להידוק הפיקוח בגבול, טענו שביידן פועל ממניעים פוליטיים ושהצו שפרסם אינו מספיק כדי להתמודד עם הבעיה.


ביידן ניסה לקדם ללא הצלחה במשך חודשים חוק בסנאט שגובש על ידי קבוצת מחוקקים דו-מפלגתית ונועד להקשיח את הפיקוח בגבול, אך הרפובליקנים דחו אותו בשל התנגדותו של שטראמפ.

בנוסף לצו האחרון, ממשל ביידן נקט בשנה האחרונה שורת צעדים שהקשו על את תהליך בקשת המקלט, כולל צו שפורסם במאי אשתקד שהחמיר את הדרישות לבקשת מקלט ראשונית.

מספר המהגרים שנתפסו חוצים את גבול ארצות הברית-מקסיקו באופן בלתי חוקי ירד בחודשים האחרונים, מגמה שגורמים רשמיים בארצות הברית ייחסו בחלקה להגברת האכיפה המקסיקנית. הלחץ על מקסיקו עשוי לגבור עם חילופי השלטון ב-1 באוקטובר, כשקלאודיה שיינבאום תיכנס לתפקידה ותהיה הנשיאה הראשונה בהיסטוריה של המדינה.

היא תחליף את הנשיא היוצא והמנטור שלה אנדרס מנואל לופז אוברדור, שלו הודה אתמול ביידן על שיתוף הפעולה המתמשך בתחום הגירה. לופס אוברדור אמר במסיבת העיתונאים היומית שלו כי שתי המדינות "התקדמו יפה" בנושא.

"לאן כל האנשים האלו ילכו?"

אנריקה לוצ'רו, מנהל ענייני מהגרים בטיחואנה, מקסיקו, הזהיר כי הצעדים החדשים עלולים להציף את מקלטי המהגרים, שכן יותר אנשים ייתקעו בהמתנה או יחזרו על עקבותיהם. הוא אמר כי הוא חושב שאנשים נואשים ימשיכו למצוא דרכים לחצות את הגבול באופן בלתי חוקי.

"השאלה היא לאן כל האנשים האלה ילכו?" אמר לוסרו. "רבים ימצאו את עצמם ברחובות או יהפכו טרף לסוחרים".

במעבר בגבול מטיחואנה לסן דייגו, קליפורניה, גבר קולומביאני בן 31 שהזדהה בשם ג'ון אמר שהוא השקיע שמונה ימים ו-20 מיליון פסו קולומביאני (5,200 דולר) כדי לחצות את הגבול לארצות הברית ולבקש מקלט. לדבריו, הדיון בבית המשפט להגירה נקבע ל-25 באפריל.

"זה היה כואב מאוד להתחיל מחדש, בחובות", אמר ג'ון. "אנשים מוותרים על כל מה שיש להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully