וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הצבא חוקר את עצמו? תחקירי 7 באוקטובר: כל השאלות הקשות

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 18:21

ההחלטה להתחיל את תחקיר הקונספציה דווקא ב-2018, הבחירה שהפרק הכי חשוב יהיה האחרון שייחשף - והחשש שהבדיקה הפנימית תפטור את הצבא מאחריות: עוד לפני שייחשפו המסקנות, הדרך שבה צה"ל יציג לציבור את הממצאים מעוררת תהיות נוקבות

לוחמי יחידת עוקץ חילצו אזרחים מקיבוצי עוטף עזה תחת אש/דובר צה"ל

בצל המלחמה המתמשכת בדרום ובצפון, קיץ 2024 עומד להיות קיץ של תחקירים נוקבים. החל מהחודש הבא, צפוי צה"ל לפרסם בשלבים את התחקיר הפנימי שערך לבדיקת מחדל 7 באוקטובר. כבר כעת, עוד לפני שהממצאים נחשפים לציבור, מרחפת מעל התחקירים עצמם שורה של שאלות קשות.

השאלה הראשונה נוגעת לעצם מתכונת התחקיר, שבמסגרתה צה"ל הוא שחוקר את פעולתו שלו ואת מחדליו. האם חקירה של הצבא את עצמו יכולה להיות כנה, שלמה ומקיפה באמת?

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
התחקיר יעסוק בתנהלות כוחות צה"ל במהלך הקרבות ביישובי העוטף/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

השאלה השנייה נוגעת לסדר פרסום הפרקים. הפרק הראשון שיוצג לציבור יעסוק בהתנהלות כוחות צה"ל במהלך הקרבות ביישובי העוטף, בדגש על הקרב בקיבוץ בארי ומשבר בני הערובה בבית פסי כהן, שהסתיים בהוראה של תא"ל ברק חירם לתקוף את הבית בטנקים. הפרק השני יעסוק באופן שבו התגבשה הקונספציה המוטעית מול חמאס, שהובילה למסקנה כי פניו אינן לעימות. דווקא הפרק הנוגע לקבלת ההחלטות בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר מתפרסם אחרון - וזאת אף שהוא בעל החשיבות הציבורית הגדולה ביותר, שכן הוא שופך אור על שיקול הדעת של הרמטכ"ל וצמרת צה"ל במהלך אותו לילה גורלי. את מרב תשומת הלב מושכים התחקירים של אמ"ן והעיוורון המוחלט שהוביל לכישלון ההיסטורי, והשיח בין הרמטכ"ל למפקד פיקוד הדרום וראש אמ"ץ בלילה שקדם למתקפה והשיחות שבוצעו בבוקר עם תחילת המתקפה. "הרמטכ"ל חייב להציג שקיפות מלאה בנושא", אמרו היום גורמי צבא, "אחרת הוא יקים עליו את חברי פורום מטכ"ל שלאורך החודשים האחרונים לא לוקחים חלק בתהליך קבלת ההחלטות על מהלכי המלחמה ודיוני השיבוצים".

השאלה השלישית נוגעת לתחקיר בעניין התגבשות הקונספציה מול חמאס. בצבא החליטו שהבדיקה בנושא זה תתחיל בשנת 2018, ולא קודם לכן. אולם בחירה זו נדמית שרירותית משהו, ועולה השאלה במה מיוחדת שנה זו משנים אחרות, שאולי השפעתן על המצב מול חמאס היתה מכריעה בהרבה. אפשר להעריך שבכך קושר המטכ"ל את הדרג המדיני למצב הביטחוני-מדיני-אזורי מול חמאס, שכן בשנה הזו הוחלט להעביר את הכסף הקטארי לארגון באמצעות מזוודות. במילים אחרות, בבחירה להתמקד ב-2018 הצבא מטיל אחריות על הדרג המדיני, וכופה עליו החלטה לפתוח בוועדת חקירה ממלכתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פסי כהן - שנרצחה במהלך חרבות ברזל. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הפרק הראשון ישים דגש על הקרב בקיבוץ בארי ומשבר בני הערובה. פסי כהן, שנרצחה במהלך הקרב על ביתה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גורמים בכירים בצה"ל מבינים שאמון הציבור מוטל על הכף. אם יוצגו תחקירים נוקבים או לא שלמים, שישאירו יותר סימני שאלה מתשובות, עלולים להוביל להחרפת משבר האמון בין הצבא לציבור, לפגיעה בחוסן הלאומי ובמוטיבציה לשרת בקבע, להרס המוניטין של הצבא וערכיו ומעבר לכך.

וכמובן, ישנה השאלה הקשה ביותר שצריך המטכ"ל לשאול את עצמו: כיצד היה הצבא שקוע עמוק בקונספציה ובעיוורון מוחלטף למרות ההיערכות והמוכנות של חמאס למלחמה כוללת עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully